جستجو:
در:

عکسهاي جديدتر

گالري اُ

15 اسفند 1393
تا 25 اسفند 1393
16 تا 21 (افتتاحیه)
12 تا 20 (غیرافتتاحیه)
مدیا: عکس

در عکس‌هاي محمدرضا ميرزايي هميشه چالشي ميان «انتزاع» و «واقع‌نمايي» و البته ميان «چيزي» و «هيچ» وجود دارد که او آن را از ويژگي‌هاي ذاتي عکاسي مي‌داند. در نمايشگاه «عکس‌هاي جديدتر» که دو هفته پس از انتشار کتاب تازه‌ي او در امريکا برگزار مي‌شود، ميرزايي يک‌بار ديگر با حذف کلمات از کنار تصاويرش، مخاطبين را به ديدن عکس‌هايي دعوت مي‌کند که شايد اصولا به کلمات ترجمه‌ ناپذيرند.
چيزهاي پيش و پا افتاده و روزمره به جهت حضور هميشگي و آشنايي بيش از حد، ناديده گرفته مي‌شوند و به موقع و گاهي هم بسيار سريع و بي‌آنکه حتي متوجه شويم، جايشان را به جايگزين‌ها مي‌دهند. آن‌ها مانند پس‌زمينه‌اي ساکت براي زندگي و بودن ما هستند، اما در عکس‌هاي ميرزايي همين چيزها، تازه و مصنوعي جلوه مي‌کنند، مانند بازتابي از چيزهاي ديگر.
در اولين مواجهه با عکس‌هاي او کمتر با روايت‌پردازي و يا تلاشي براي خلق معني مواجه مي‌شويم، اما کمي بعد، شباهت‌ها و تکرار عناصر مشخص در آن‌ها، ما را درگير احتمال وجود روابط معنايي و روايي مي‌کند. هر چند که تصاوير انتزاعي او بعضا چشم‌نوازند، اما روشن است که عكاس تنها در پي يافتن بهترين فرم چيزها نيست و شايد هدف فرم‌ها بيش از کشف و مواجهه با زيبايي، ايجاد پرسش باشد. او گاهي آنقدر به چيزها نزديک است و يا اينکه آنقدر نور بر آن‌ها تابانده که سخت مي‌توانيم بگوييم آن چيز دقيقا چيست. و اينجاست که عنوان نمايشگاه، اين تنها کلمات توصيفي در کنار عکس‌ها، مي‌تواند مهم‌تر جلوه کند. اما او به سياق عکس‌هايش طفره مي‌رود و عنوان «عکس‌هاي جديدتر» را براي اين نمايشگاه انتخاب مي‌کند که خصوصا بعد از نمايشگاه قبلي‌اش «عکس‌هاي جديد» عنواني کنايه‌آميز و ابزورد به نظر مي‌رسد.
اين عکس‌ها از هر چه که باشند و از هر جهت «جديدتر»، در کنار يکديگر و در اين نمايشگاه ابژه‌اي را شکل مي‌دهند که مخاطبين در رويارويي با آن با سئوالات و تناقضات بسيار رو به رو مي‌شوند. شايد تجربه‌اي شبيه به زيستن در جهان پر تناقض امروز ما.


افتتاحیه‌های همزمان

عضویت در خبرنامه‌ی گالری اینفو

برای اطلاع از برنامه‌ی‌ گالری‌ها و نگارخانه‌ها، تقویم گالری اینفو و ... پست الکترونیک و شماره تلفن همراه خود را وارد کنید:

طراحی، توسعه و پشتیبانی