جستجو:
در:

به وقت اندوه

گالري راه ابريشم - پارک لاله

15 آبان 1394
تا 25 آبان 1394
16 تا 20 (افتتاحیه)
16 تا 20 (غیرافتتاحیه)
مدیا: عکس

سوگواری
نه مدام ولی پابرجا (1)
 
«سوگواری» پروسه‌ای ست که رانه مرکزی اش مبتنی بر یک گزاره ازلی/ابدی است: «فقدان». سوژه از مدار دیدار خارج شده است، رد و نشان اش را تنها اقوال و اذهان می یابیم بی امکان تجربه ای از درک حضور. به اشارت موعدی تقویمی پروسه آغاز می شود، یادها و یادگارها پر رنگ می شوند،  تعلقات روزمره رنگ می بازند و «سوگوار» پای در راه «خود فراموشی» می گذارد، از روزمره فاصله می گیرد و از خویش برون می شود. به صورتی در می آید که هم اوست و هم او نیست. جامه دگر می کند، روی می پوشد، گاهی به سکوت لب می بندد و گاه به هیهات لب می گشاید. و همواره یک چرخه تکرار می شود، پروسه ای از برون ریختن، در خود فرو رفتن، آرامش یافتن و ‏و بار دیگر خروشیدن با شدت و حدتی مضاعف در فقدان «فقید حاضر».
زنانی روی پوشیده، مهر سکوت بر لب زده، شبیه و بی شباهت به هر روزشان، دست در دست هم، منزل به منزل می روند و شمعی می افروزند. آنسوتر مردانی رخت سوگ در بر کرده، سر و صورت به گِل اندوده، بر سر و روی می زنند، هروله می کنند و اصواتی سر می دهند، چیزی میان ناله و سوگچامه. جدایی انداخته میان من حاضر و من هر روزشان، بیگانه شده اند با خود و دیگران همیشه شان تا یگانه شوند با «او» که هست و نیست. او که حضورش ذهنشان را انباشته، فقدانش خاطرشان را آشفته است و یادش جز به سوگواری، مانا نمی شود. می آیند و می روند و در این میان لحظه ای همه چیز می ایستد، همانجا  که حضور «فقید حاضر»، فوران می کند و سر بر می آورد، بهت همه را در بر می گیرد و این لحظه ایست که عکس آغاز می شود. زنانی در پس زمینه ای از پوشش نیایش چند صد ساله شان و مردانی چشم بر آسمان دوخته، همه با نگاه به تعقیب «حضور» و سوگوار «فقدان»، غرق در اندوه. خواه به شبق ناکی شفق و خواه به رنگارنگی گلهای چادر نماز مادر بزرگ.
«به وقت اندوه»، نگاهی است به دو سنت سوگواری، در دو جغرافیای متفاوت، متفاوت در مکان و زمان و جنسیت. سنت تمام زنانه «چهل منبر» در خرم آباد لرستان و آیین تمام مردانه «گِل گیران» در بیجار کردستان. یکی در سکوت و دیگری در غوغا، زنانی متوسل به  شمع و مردانی متمسک به خاک.
این مجموعه از سوی  بنیاد ورلدپرس فتو 2013 برنده جایزه دوم در بخش پرتره گردید و همچنین در Rukaj Gallery تورنتو به نمایش در آمده است. دو فریم از این مجموعه نیز در گنجینه موزه هنرهای زیبای هیوستون (Museum of Fine Arts Houston) نگهداری می شود.
*
ابراهیم نوروزی، عکاس 35 ساله ایرانی است که عکاسی را از سال ۲۰۰۴ و با تمرکز برعکاسی خبری و مستند آغاز کرد. آثار وی در بسیاری از مجلات و روزنامه های بین المللی منتشر شده است. وی برنده سه جایزه از بنیاد ورلد پرس فتو در سالهای ۲۰۱۴ و ۲۰۱۳، جایزه اول مسابقه عکاسی نیکون ۲۰۱۳، جایزه اول The Lucie Awards و چندین جایزه بین المللی معتبر دیگر شده است. نوروزی در سال ۲۰۱۳ بعنوان یکی از ۱۰ عکاس برتر جهان از سوی هیات داوران Eugene Smith Grant انتخاب شد.
------
(۱)   روزنوشت عزا - رولان بارت – برگردانِ آرزو مختاریان
 
 

افتتاحیه‌های همزمان

عضویت در خبرنامه‌ی گالری اینفو

برای اطلاع از برنامه‌ی‌ گالری‌ها و نگارخانه‌ها، تقویم گالری اینفو و ... پست الکترونیک و شماره تلفن همراه خود را وارد کنید:

طراحی، توسعه و پشتیبانی