جستجو:
در:

تقاطع

گالري طراحان آزاد

29 آبان 1394
تا 04 آذر 1394
16 تا 20 (افتتاحیه)
16 تا 20 (غیرافتتاحیه)
مدیا: نقاشی- ویدئو

هنرمندان

غزال راد‌پي


 

غزال رادپی زاده ی تهران سال 1345 است . دوران تحصیلات ابتدایی و متوسطه را نیز همانجا سپری کرد. علیرغم خواسته اش برای ادامه تحصیلات دانشگاهی در تهران ، به دلیل فضای نامطلوب دانشگاه ها در دهه 60، نهایتا با انصراف از دانشگاه ، در سال 1365 راهی فرانسه شد. لیسانس و فوق لیسانس هنرهای بصری را از مدرسه عالی هنر نیم فرانسه اخذ کرد .[1] و پس از آن نیز در دانشگاه مون پولیه فرانسه  به تحصیل در رشته سینما پرداخت.

ده سال بعد ( سال 1375) ، رادپی که عمیقا خود را متعلق به ایران میدانست در پی حفظ ارتباط درونی و ذهنی اش به ایران بازگشت و برای مدت 4 سال مشغول کار و فعالیت شد. او تلاش کرد برای حل معضلات عملی که در فضای هنری ایران می شناخت ، راه حل هایی بیابد. در طی این سالها 4 نمایشگاه انفرادی از آثار خود در فضای خارج از گالری های تهران ( باغ مرد آباد ) و بدور از چهار چوبهای تنگ قوانین نوشته و نا نوشته های گالری ها و وزارت ارشاد برگزار کرد . آثاری که شامل فوتو گرام ها ، اینستالیشن هایی از مجسمه های ناپایدار ، هپنینگ آرت ، ویدئو و پرفورمنس بودند . وی بالاخره مخاطبین خود را یافت و توانست تاحدی بر جریانهای مرسوم آن روز تهران تاثیر بگذارد. یکی از اهداف او شکستن خط نامرئی میان هنرمندان، گالری داران و مخاطبین بود . همینطور ایجاد تردید در باورهای مطلق و سنتی و محافظه کارانه در مورد رسانه ها ، فضای نمایش و راههای بیانی هنر. بعدها پیش از آنکه بار دیگر ایران ترک کند دو رویداد دیگر را در فضای گالری 13 ونک و گلستان شکل داد که هر کدام بنوبه ی خود در فضای تهران بی سابقه و تاثیر گذار بودند.

آثار وی در این دوره را باید نوعی ادای دین دانست نسبت به دوست نزدیکی که در جنگ هشت ساله ایران و عراق از دست داد و همه آنهایی که در طول سالهای مهاجرت و غیبت غزال در این جنگ کشته شده و یا ضربات هولناک دیده بودند.

از سال 2000 رادپی در رفت و آمد بین ایران و فرانسه زندگی کرد . نمایشگاههای بسیاری در فرانسه و همچنین در دیگر نقاط جهان برگزار کرد و همچنین در بینالهای بین المللی شرکت کرد از جمله پنجاهمین بینال ونیز در سال 2003 و هشتمین بینال هــاوانا ( کوبا) در سال 2003 – سومین بینال تیرانا ( آلبانی ) سال 2005 – هفتمین بینال شارجه 2005 - و پانزدمین بینال ســــــیدنی ( استرالیا ) 2006 .

آثار وی دربسیاری از مجموعه های عمومی در دنیا نگهداری میشود از جمله در موزه هنر مدرن ، مرکز ژرژ پمپیدو . پاریس فرانسه - و موزه هنرمدرن. وین - اتریش و موزه تاریخ مهاجرت. پاریس - فرانسه.

در دوره اخیر محور اصلی آثار رادپی ، ریشه ، بی ریشگی و تعلق است. او خاطر نشان میسازد که اندیشه اصلی او نه مهاجرت ، که تعلق است. آنچه به زبان ، فرهنگ ، جامعه و خانواده مربوط است . در زندگی معاصر معنای مهاجرت نیز دچار تغییر گشته . هنگامیکه از مهاجرت سخن می گوئیم ، نه معنای قطع ریشه ها و ریشه دواندن در خاک جدید ، بلکه سخن از پیوند دادن ، انطباق یافتن و مستقر شدن در شرایطی چند وجهی را در نظر داریم که از فرط دشواری برای هنرمند به چالشی فراگیر بدل میشود.

 


افتتاحیه‌های همزمان

عضویت در خبرنامه‌ی گالری اینفو

برای اطلاع از برنامه‌ی‌ گالری‌ها و نگارخانه‌ها، تقویم گالری اینفو و ... پست الکترونیک و شماره تلفن همراه خود را وارد کنید:

طراحی، توسعه و پشتیبانی