جستجو:
در:

درباره‌ی زندگی ، رویا و شیفتگی

گالري طراحان آزاد

17 فروردین 1397
تا 28 فروردین 1397
۱۶ تا ۲۰ (افتتاحیه)
16 تا 20 (غیرافتتاحیه)

هنرمندان

بهناز قاسمی



بهناز قاسمی زاده ی خرداد ۱۳۵۶ در شهر مشهد است. کودکی وی علیرغم آشوب های پس از انقلاب و وقوع جنگ ، در آرامش و امنیت سپری شد. دوران ابتدایی و دبیرستان در رشته ریاضی را در همان شهر گذراند و تقریبا بلافاصله پس از فراغت از تحصیل ازدواج کرده و ایران را به مقصد امارات متحده و پس از یک سال به سمت بریتانیا ترک کرد | زندگی در حفاظ خانواده ای فرهنگی نه تنها او را از گزند وقایع دو دهه ی نخست پس از انقلاب مصون داشت ، بلکه فضای همنشینی و آموختن ادبیات کهن را بصورتی جدی برایش فراهم آورد چانچه بعدها توانست از همین مسیر با هنر نیز رابطه برقرار کند. رابطه ای که از دوران کودکی، زمانی که تحصیلات ابتدایی را می گذراند ، با خواندن و باز خواندن و از بر کردن اشعار مولوی ، عطار ، سعدی و ... بطور منظم و جدی پایه گذاری شده بود | در دوران اولیه زندگی اش در مشهد ، هرگز نزد استادی آموزش ندید و نقاشی را در انزوا ادامه داد. حتی در دوره های بعدی هنگامیکه همراه خانواده و فرزندانش در بریتانیا زندگی می کرد نیز به همین منوال نقاشی می کرد تا آنکه در دهه ی سی زندگی در شهر اصفهان با استاد فتاحی آشنا شد. فنون نقاشی گل و مرغ و‌پرداز را از وی آموخت و از آن پس گرفتار جادوی آن شد | قاسمی آثار بسیاری با این تکنیک اما بر اساس خوانش و دیدگاه خود از این سنت خلق کرد. از یک سو "پرداز" و جنبه ی ذکرگونه این نوع نقاشی ، جذبه ای زیبا و آرامبخش برای او دارد و از سوی دیگر می کوشد با حذف بخشهای زیادی از ترکیب بندی ، اشاره ی خود را به سمت بخش اصلی اثر بگیرد. بخش مفهومی، شامل معنای چند وجهی عشق که بصورت سمبولیک مابین گل و مرغ جریان می یابد اما با حذف و عدم اتمام این بخش ها، مفهوم‌کمال را در تکنیکی کمال گرا مورد پرسش قرار می دهد | این مجموعه با استقبال بسیاری مواجه شد. نمونه هایی از آن در موزه “بریتیش میوزیم” ، مجموعه ی سلطنتی کویت و دیگر مجموعه های خصوصی نگهداری می شود | "درباره ی زندگی ، رویا و شیفتگی" که برای اولین بار در ایران و در طراحان آزاد این بدنه کاری تازه بهناز قاسمی را معرفی می کند، شامل آثاری با تکنیک مداد رنگی روی کاغذ است. سادگی در انتخاب سوژه ها ، رهایی در اجرا و نمایش ناتمام از ویژگی های آنهاست. این امر هم دست آزاد او را در به تصویر کشیدن سوژه هایی پرظرافت (گلها ، گلدانها ، شاخه ها ) می نماید و هم رها شدگی و ناتمامی آن را در این‌بازنمایی توضیح می دهد. مجموعه ی گیاهان برای او تنها موضوع را تشکیل می دهند، در حالیکه مفهوم اثر، شامل امر سادگی در عین پیچیدگی ، نشــــــان دادن ناتمــــــــامی در حیــــــات ، فهم پدیده ها در ناکامل بودن و در روند همــــــــــواره است


افتتاحیه‌های همزمان

عضویت در خبرنامه‌ی گالری اینفو

برای اطلاع از برنامه‌ی‌ گالری‌ها و نگارخانه‌ها، تقویم گالری اینفو و ... پست الکترونیک و شماره تلفن همراه خود را وارد کنید:

طراحی، توسعه و پشتیبانی