جستجو:
در:

افق رويداد

گالري اُ

21 آذر 1393
تا 15 دي 1393
16 تا 21 (افتتاحیه)
12 تا 20 (غیرافتتاحیه)
مدیا: طراحي - نقاشي

نمايشگاه پيش­ رو با عنوان "افق رويداد" شامل 6 نقاشي و 9 طراحي از الهام يزدانيان است. نقاشى­ ها و طراحى­ هاى الهام يزدانيان به واسطه­ ى تحصيلات اوليه­ ى او در زمينه­ ى معمارى ساختارى معمارگونه دارند، با اين وجود شاعرانگى نقاش در تمام آثار احساس مى­شود. طاق­ها  يادآور بناهاى ايرانى و شرقى ­اند اما نحوه­ ى کنش نقاش به سنت هنري اروپايي و غربى نزديک است. پالت رنگى نقاش محدود و فضاهاى خلق شده عمدتا تاريک با منبع­ هاى نورى نامشخص هستند. تقابل بين نور و تاريكى اساس آثار الهام يزدانيان است، هرچند تاريكي نقش چشمگيرتري را در کارهاي او بازي مي­کند و رمزآلودگي حاصل از اين تقابل، يادآور اين ديدگاه لويي كان معمار و فيلسوف آمريكايي است كه مي­گويد: "حتى فضايي كه به طور كلى تاريک در نظر گرفته مى­شود، براى اينكه به ما بگويد ميزان تاريكى واقعا چقدر است بايد از چند چشمه­ي اسرار آميز نور بگيرد."

در تعدادي از آثار يزدانيان بافت­ه ايي ديده مي­شود که آگاهانه تخريب شده­اند. رد باقيمانده از اين روند ساخت و تخريب بيانگر جستجو و كنكاشِ او براى رسيدن به حال مورد نظر است. تيرک هاي بين دو ديوار، ميله ­ي بين دو چرخ، رديف آجرهاي ديوار و به طور کلي خط يادآور فاصله ايست که يزدانيان گاهي با رنگ طلايي آن را برجسته مي­کند.

هرچند نشانه ­هايى از حضور آدم­ها را مي توان در دالان­ها، اتاق­ها و برروي پله ­ها دنبال کرد، انسان­ها در تصاوير او غايبند. چرخ، عنصري تکرار شونده در کارهاي يزدانيان است ومعناي نمادين آن كه بر پويايى، حركت و زندگي تاكيد مي­كند در تضاد با فضاهاي ساكن و ساكت آثار است. با اين­ وجود راهروها و گذرگاه­ها وسوسه­ ى راه افتادن، پرسه زدن و شناختن اين مكان­ها را در بيننده ايجاد مى­كند.  در حقيقت  اين نقاشى­ ها و طراحى­ها سرشار از دوگانه­ ها هستند. دو گانه ­هاى نور و تاريكى، شرق و غرب، ساخت و تخريب، حضور و غياب، آگاهى و بى­ خبرى، حركت و سكون شخصيت آثارِ به نمايش در آمده در اين نمايشگاه را تعريف مي­كند.

 

 


افتتاحیه‌های همزمان

عضویت در خبرنامه‌ی گالری اینفو

برای اطلاع از برنامه‌ی‌ گالری‌ها و نگارخانه‌ها، تقویم گالری اینفو و ... پست الکترونیک و شماره تلفن همراه خود را وارد کنید:

طراحی، توسعه و پشتیبانی