;
در نوسان خط و خال
نقاشیهای اخیر سعید خاورنژاد، شکلهای مختلفی را به ذهن میآورد. از یک سو آنها مانند پارازیت یا برفک تلویزیون هستند، از طرف دیگر شکلی از گیاهان، پوست خزندگان و تصویرهای میکروسکپی را تداعی میکنند، با این حال هنرمند آنها را با دست و دامنهی رنگی محدود کشیده و نیز بیشتر حالتی قرینه به آنها داده است. آنها به موقعیت و دیده فریبی نیز اشاره میکنند و ما یاد خالهای پروانه و دیگر موجودات میاندازند که برای دیگر جانوران هشداردهنده یا فریبدهنده و دارای ایهام هستند. این نقوش رفتار و نوسانهای صدا و موسیقی را به مثابهی نقوشی تصویری نشان میدهند، رفتاری که در سیالات در مواجهه با صدا اتفاق میافتد و اشاره به تجربههای مستمر هنرمند در زمینهی موسیقی نیز دارد. به نظر میرسد این آثار به هنرمندان نقشگرای امروز نزدیک باشد، هنرمندانی که به شکلی تازه از نقوش در گسترهی نقاشی بهره میگیرند. او در ارائه با رنگهای متفاوت سعی در گسترش فهم این تصاویر از طریق اشاره به اختلالات یا محدودیتهای حسی به ویژه دیدن است. تجربهی تصویری خاور نژاد تجربهی غنی و تازه از هنرمندی جوان است که بر داشتههای تصویری هنر امروز خواهد افزود، تجربههایی برای دیدن نقاشیهایی متفاوت.
بهنام کامرانی
On Spots
Recent paintings of Saeed Khavar-Nejad assume different shapes in mind, such as parasite or TV noise, some plants, skin of reptiles, and microscopic images. However, he draws them in a limited color range and in a primarily symmetric manner. They display visual deception as well: Spots of butterfly and other animals which are warning, deceptive, or ambiguous. These shapes show music swings in the shape of visual images. This behavior occurs for fluids among voices. These works are similar to Works of contemporary functionalist artists utilizing shapes differently. His different colors broaden understanding of these images, displaying sensual disorders and limitations especially visual ones. Visual experience of Khavar-Nejad is an indication of new and valuable experience of a young artist adding on visual images: Experiences on different paintings.
Dr Behnam Kamrani
visual arts artist, curator and Art Critic
January 2017