جستجو:
در:

مصاحبه باخانم الهه یوزان مدیریت گالری ۲۶، درباره دوسالانه چاپ دستی 26

يكشنبه 21 آذر 1395

الهه یوزانچرا اقدام به برگزاری دوسالانه ی چاپ دستی کردید؟ 
خلاء های موجود در حوزه ی چاپ دستی در ایران بسیار زیاد هستند. از جمله نهادهایی که میتوان گفت در برطرف کردن این خلاء نقش مهمی دارند گالری ها هستند. از اهداف برگزاری این دوسالانه کمک به روندِ تبدیل شدن چاپ دستی به مدیومی است که دارای مخاطبانی در بین هنرمندان، هنردوستان و بازار هنر است.
علی رغم آنکه چاپ دستی برای هنرمندان تصویرگر و نقاش حائز اهمیت بسیار است، در بازار هنر ایران توجهی درخور به این مدیوم هنری نمیشود. حال آنکه در عرصه ی جهانی هنر و بازار جهانی آن، این چنین نیست و امیدواریم شاهد روزی باشیم که درایران نیز چاپ دستی به جایگاه اصلی خود در میان دیگر زمینه های هنرهای تجسمی برسد؛ چرا که علاوه بر جنبه ی هنری این حرفه، اقتصاد و بازار هنر مربوط به آن نیز حائز اهمیت است. 
نکته ی قابل تامل دیگر این است که اطلاعات غالب مخاطبان در زمینه ی چاپ دستی کم است و لازم است برای افزایش اطلاعات و شکل گیری ارتباط با این مدیوم، آن را در بستری معرفی کنیم که جذاب تر از یک نمایشگاه معمولی در یک گالری باشد. گالری 26 برگزاری دوسالانه ی چاپ دستی را شروع مناسبی برای ایجاد این بستر می داند. 


فکر میکنید این دوسالانه چه جایگاهی در جامعه ی ایران داشته باشد؟ در بین هنرمندان، بازار هنر و در بین مخاطب عام.
این جایگاه را فقط یک گالری شکل نمی دهد، همه ی این اضلاع باید با همکاری مستمر و پایاپای یکدیگر، این دوسالانه را به جایگاه مورد نظر برسانند و اهدافش را محقق نمایند. هر چند یک گالری به تنهایی راه سختی برای پیش برد این اهداف خواهد داشت. میتوانیم با داشتن خط مشی سیستماتیک و با جهت دادن به حرکات کاتوره ای موجود راه را برای بهبود این مدیوم در طولانی مدت باز کنیم. به علاوه آنکه با تکیه بر اینکه یک نهاد هنری بر پا کننده این رویداد است و نه یک شخص، امکان جلب اعتماد مخاطبین در هنر، بازار هنر و مخاطب عام نیز بیشتر است.


چه دورنمایی را برای دوسالانه ی چاپ دستی ۲۶ در نظر دارید و برای رسیدن به این دورنما چه فعالیت هایی را بررسی کرده اید؟
این سوال از دو بخش بسیار مهم تشکیل شده است که به صورت مجزا پاسخ خواهیم داد: 
اول اینکه دورنمای این دوسالانه چیست؟ دوسالانه، چاپ دستی و ایران! این سه کلمه دورنمای مشخصی را در ذهن مخاطب ایجاد میکنند. دوسالانه اتفاقی بادوام و قدرتمند است که اوج و فرودهای اتفاقات  اجتماعی به راحتی نمیتواند بر آن تآثیر بگذارد. این دوسالانه نیز تمام تلاشش در پروسه طراحی این اتفاق دوام آن بود که البته در ایران امری مهم است. به علاوه آنکه نهادهای دیگری را که این دوسالانه میتواند با آنها همکاری مداوم و پویا داشته باشد مخاطب قرار میدهد. از این جمله میتوان از بازار گردشگری هنری، معرفی این مدیوم، ارتقای هنرمندان و ارتباط با نهادهای دولتی و غیردولتی نام برد که باشند ولی نه به صورت سلیقه ای و موقت بلکه روشمند و سازمان یافته.
یکی از اهداف اصلی مان ارائه ی مطلوب آثار  است،  هم در ایران و هم در کشورهای همجوار ایران و در نهایت ایجاد ارتباط با جوامع مرتبط در جهان و هنرمندان چاپگر در جهان است به طوری که بستری باشد برای نمایش آثار ایرانیان در حارج از کشور و نمایش نمونه آثار کشورهای دیگر به هنرمندان ایران تا آن ارتباط هنری مطلوب شکل بگیرد. 
با توجه به پیچیدگی های موجود در پروسه ی کاری چاپ دستی و لزوم انتقال تجربیات بین هنرمندان و هنرجویان، طراحی و ایجاد یک فضای آموزشی کارامد برای دوسالانه هم میتواند مفید باشد. 
اموزش و راهنمایی فعالین بازار هنر برای ارتباط بهتر با چاپ دستی هم بسیار لازم مینماید. 
دوم، هنگام برنامه ریزی برای رسیدن به این دورنما، همانطور که قبلا اشاره شد، مواجه میشویم با خلاءهایی که در این مسیر وجود دارند؛ عدم وجود انجمن چاپگران ایران، عدم حمایت دولت. و نا آشنایی درصد قابل ملاحظه ای از مدیران هنری با این مدیوم، فقدان اتحادیه و صنف برای تسهیل همکاری های سیستماتیک بین گالری ها و... 
ما این دوسالانه را در وسعتی کم شروع کردیم تا بتوانیم کیفیت مطلوب را حفظ کنیم و هنرمندان فعال در این عرصه را بشناسیم. خروجی دور اول 50 اثر چاپ خواهد بود. کیفیت این خروجی اولیه برای برنامه ریزی و انجام فعالیت های دیگر بسیار مهم است. هر چه کیفیت این آثار بالاتر باشد امکان بهتری برای فعالیت های بعدی ما فراهم خواهد آمد. 
برنامه ریزی هایی هم برای نمایش در وسعت کشوری و حتا بین المللی آثار  داریم که اجرای آن منوط به سطح کیفی خروجی مذکور خواهد بود.


از هنرمندان چاپگر چه انتظاراتی دارید؟
ما تلاش کرده ایم تمام امکانات دوسالانه برای هنرمندان چاپگر آماتور و حرفه ای مهیا و رایگان باشد. سعی کرده ایم صدایمان را به گوش همه برسانیم. هم اینک زمان آن رسیده است تا هنرمندانی که در این زمینه فعالیت دارند برای هرچه بهتر شکل گرفتن این اتفاق به سهم خود تلاش کنند. قطعا حضور فعال آنها در هر سطحی چه کوچک، چه بزرگ، چه آماتور و چه حرفه ای برای داشتن خروجی با کیفیت تر به نفع همه ی چاپگرها و جامعه ی هنری چاپ دستی خواهد بود.


چطور میتوان این حرکت را به یک حرکت دسته جمعی و بزرگتر تبدیل کرد؟
گالری 26 درخواست همکاری از برخی نهادها را داشته است و ما نیز درخواست همکاری به بعضی نهادها داده ایم، هم در داخل کشور و هم از خارج کشور، که همگی در حال بررسی هستند. حتی ممکن است در همین دوره نخست دوسالانه بخواهیم تغییراتی را در راستای وسیع تر شدن این رویداد داشته باشیم. 
هر نهادی که قصد همکاری با گالری 26 را داشته باشد، ما استقبال میکنیم و برای شکل دادن ارتباط دائمی و دقیق تلاش خواهیم کرد اما شرایط و حیطه دقیق این همکاری و کیفیت آن مهمتر از نفس "همکاری" است. 


فکر میکنید ارتباطات بین المللی این دوسالانه چگونه میتواند شکل بگیرد؟
هرچند با برخی نهادهای هنری خارج از ایران در ارتباط هستیم، ولی این کافی نیست و لازم اسست که با نهادهای دیگر در ایران که دارای ارتباطات قوی تر بین المللی هستند برای معرفی این آثار به جهان همکاری داشته باشیم. در صورت لزوم خودمان به نهادهای فعال دیگر پیشنهاد همکاری خواهیم داد.


 چرا تا به حال با نهادهای دیگر به فکر همکاری نبوده اید؟ چه دولتی و چه خصوصی.
بسیاری از نهادهایی که امکان همکاری با آنها در این رویداد وجود داشت مثل نهادهای دولتی و اقتصادی، جای خالی شان مشهود است و متاسفانه احساس کردیم که هدف مشترکی با ما ندارند و یا انتفاع مالی را از همین دور نخست لحاظ کرده بوده اند، که با توجه به آینکه چاپ دستی فعلن جایگاه خوبی در بازار هنر ندارد، این خواسته شان قابل تامین نبود. نهادهایی مثل شهرداری، فرمانداری، وزارت فرهنگ و ارشاد، دانشگاه ها و نهادهای اقتصادی مثل شرکت ها و بانک ها، سازمان های فعال گردشگری و نهادهای فرهنگی هنری مثل گالری ها و فرهنگسراهای دیگر را دعوت کردیم که بعضی ها علاقه کمی به هنر دارند و با بعضی دیگر باید به تعریف مشترکی از این نوع فعالیت رسید.
 به همین دلیل ما شروع کردیم و امیدواریم نهادهای مرتبط دیگر در دوره های بعدی به ما بپیوندند. نهادهای دیگری نیز بوده اند که علی رغم تمایل آنها به همکاری با دوسالانه، در مسائل اجرایی سلیقه ی مشترکی نداشتیم. برخی نیز توقع اتفاق وسیعی  داشتند که برای اولین دوره و در شهر تهران امکان اجرا نداشت.
در این دوره از دوسالانه بخش موضوعی نیز داریم که موضوع آن "آلودگی" است، آلودگی تمام جنبه های آن را دربرمیگیرد و انتظار میرود که نهادها مرتبط با این بخش نیز با ما همکاری کنند. 


برای اطلاعات بیشتر درباره این دوسالانه، نحوه شرکت، جوایز، داوران و ... به وبسایت دوسالانه مراجعه کنید.

عضویت در خبرنامه‌ی گالری اینفو

برای اطلاع از برنامه‌ی‌ گالری‌ها و نگارخانه‌ها، تقویم گالری اینفو و ... پست الکترونیک و شماره تلفن همراه خود را وارد کنید:

طراحی، توسعه و پشتیبانی