داوود زندیان

Davood Zandian

ویرایش اطلاعات

داوود زندیان

متولد ۱۳۳۲، تهران، ایران

بیوگرافی

داوود زندیان هنرمندی است که کارش را از شاگردی در کارگاه استادان خیالی نگاری (نقاشی قهوه‌خانه‌ای)، خارج از ساختارهای آموزش آکادمیک آغاز کرده و راهش را با مشق از آثار استادان و اجرای شمایل‌هایی سنتی از ناصرالدین‌شاه و شمایل‌های مذهبی ـ سنتی ادامه داده است. نخستین تجربه­های هنری را در کارگاه استادانی همچون: محمد فراهانی و حسین همدانی کسب می­کند. در ۱۳ سالگی، نخستین اثر خود را می­فروشد و برای کسب درآمد، سفارش­هایی از عتیقه‌فروشی­های خیابان منوچهری تهران می­گیرد و انجام می‌دهد و در نوجوانی (بین سال­های ۱۳۴۸ تا ۱۳۵۲.)، پرده­های سینمایی را نقاشی می­کند. این‌طور برمی‌آید که دغدغة اصلی زندیان در هر دوره، از شمایل‌پردازی جدا نبوده و همواره پرداختن به شمایل، فیگور و پرتره، علاقه‌مندی اصلی او در هر دوره بوده است؛ گاه شمایل‌پردازی به سبک و سیاق نقاشی‌های قهوه‌خانه‌ای و کلاسیک و گاهی نقاشی‌کردن به سبک پاپ‌آرت تا بازنمایی‌های واقع‌انگارانه.

زندیان در آغاز جوانی، به همراه خانواده­اش به اصفهان مهاجرت می­کند و با توجه به فضای سنتی اصفهان و جو هنری حاکم بر شهر، به نگارگری روی می‌آورد؛ و نقاشی‌کردن با موضوع­های سیاسی و اجتماعی (در راستای سلیقه و علاقة شخصی­اش) را دنبال می‌کند؛ نقاشی­هایی متأثر از نقاشان مکزیک و شورویِ آن روزها، اما با روایتی ایرانی و قابل درک برای مخاطب ایرانی.

زندیان در سال­های حضورش در اصفهان، عضو «سینمای آزاد اصفهان» می­شود و چندین فیلم کوتاه می­سازد و کار گرافیکی برخی از پوسترهای سینمای آزاد اصفهان را برعهده می­گیرد. در سال ۱۳۶۲. با همکاری دوستانش در اصفهان، «کارگاه فیلم کوچک» را تأسیس می­کند و چندین انیمیشن برای تلویزیون ایران (شبکه دو) می­سازد. در همین سال­ها درچندین نمایشگاه داخلی و خارجی به‌صورت انفرادی و گروهی شرکت می­کند. در سال ۱۳۶۵. به نروژ مهاجرت می­کند و فعالیت هنری خود را در این کشور ادامه می‌دهد.

در فاصلة سال­های ۱۹۹۰ تا ۱۹۹۷ میلادی، چند داستان کوتاه و دو داستان بلند نوشته است. در این سال­ها در نمایشگاه­های بسیاری به‌صورت انفرادی و گروهی شرکت کرده و جایزه­های معتبری به‌دست آورده است. او در سال ۲۰۰۴ با «اُد نِردرُم» (نقاش نروژی) آشنا می­شود و این آشنایی، نقطة عطفی در زندگی و شیوة هنری زندیان به‌شمار می‌آید. زندیان پس از آن، همواره در گالری‌های معتبر دنیا به نمایش آثارش پرداخته است. او با تأثیر از سینما، آثاری به شیوة پاپ‌آرت اجرا کرده که مورد توجه بسیاری از علاقه‌مندان قرار گرفته است.

آشنایی این هنرمند با ژانرهای گوناگون هنری ـ به سبب سفارش‌هایی که در طول فعالیت هنری‌اش داشته است ـ باعث مهارت و توانایی او در نگارگری (تک‌چهره‌نگاری، طبیعت بیجان، صحنه‌نگاری و منظره‌پردازی صحنه‌های واقعی و روایی یا خیالی) شده است، و همچنین در شیوه‌های نقاشی کلاسیک و پاپ‌آرت تبحّر لازم را به‌دست آورده است.

در حال حاضر داوود زندیان عضو چندین انجمن هنرمندان نقاش و چهره­ای مطرح در هنرهای تجسمی است و نقاشی نه فقط حرفه‌اش که تمام زندگی اوست.

حراجی‌های شرکت‌کرده داوود زندیان

در حال بارگذاری تصاویر loading
بدون عنوان
۱۳۹۷ | بدون عنوان
۳۶۰,۰۰۰,۰۰۰ تومان
از مجموعه‌ عکاسخانه‌ی آقای ادیب
۱۳۹۶-۱۳۹۷ | از مجموعه‌ عکاسخانه‌ی آقای ادیب
۱,۵۰۰,۰۰۰,۰۰۰ ریال
loading

آرت‌فرهای شرکت‌کرده داوود زندیان

در حال بارگذاری تصاویر loading
loading
نمایش بیشتر

آثار داوود زندیان

در حال بارگذاری تصاویر loading
بدون عنوان
۲۰۲۲ | بدون عنوان
200×233 سانتی‌متر
بدون عنوان
۲۰۲۲ | بدون عنوان
180×200 سانتی‌متر
۲۰۲۲
200×146 سانتی‌متر
بدون عنوان
۲۰۲۱ | بدون عنوان
64×50 سانتی‌متر
loading
نمایش بیشتر

ویدئو

در حال بارگذاری تصاویر loading
مطلب مرتبط یافت نشد.
loading
جهت استفاده از امکانات سایت ابتدا وارد شوید.
عضو گالری‌اینفو هستید؟ ورود به گالری اینفو
عضو گالری‌اینفو نیستید؟ ثبت نام در گالری اینفو
مشکلی به وجود آمده است
اثر از آرشیو شما حذف شد اثر به آرشیو شما اضافه شد هنرمند از آرشیو شما حذف شد هنرمند به آرشیو شما اضافه شد گالری از آرشیو شما حذف شد گالری به آرشیو شما اضافه شد نمایشگاه از آرشیو شما حذف شد نمایشگاه به آرشیو شما اضافه شد