روزگرد

عکس

جمعه ۱۹ مهر ۱۳۹۸ تا جمعه ۱۰ آبان ۱۳۹۸

بیانیه

امید، آن احساس بالقوه است برای زمانی¬که چیزها بارز و نزدیک نباشند؛ امید گاه چشمداشت به تحقق امری انتزاعی است. امید در دل موقعیتی نامعلوم به دنبال امکان صرف حال استمراری می‌گردد: در مسیر بودن، شدن، رفتن. «روزگرد» عنوان تازه‌ترین نمایش آثار ساسان ابری است که در قالب سه مجموعه می‌گنجد: «یکشنبه‌ها»، «روزگرد» و«سیاحت اکتشافی». او در هر سه مجموعه روزها را برای دیدن می‌سازد، گل‌ها و آدم‌ها را همزمان واجد و عاری از کالبد می‌بیند و مفهوم نسبی امید را بداهه‌سراییِ تصویری می‌کند.
ساسان ابری در مجموعه‌ی «یکشنبه‌ها» با کاربست تکنیک چاپ عکس پرزحمت‌اش به روایتگری میرایی آدم‌ها و نامیرایی خاطرات می‌پردازد. «یکشنبه‌ها» با آن گل‌های پرشور و امپرسیونیستی‌ در عین عکاسانه بودن، روحی نقاشانه و سرکش دارد. کالبد جمعی گل‌های «یکشنبه‌ها» برای تکریم ِ «لحظه» و در مقابلش «زوال»، در هر قاب نشسته‌اند. همنشینی پس‌زمینه‌ی تیره  با رنگ‌های سرد و گرم پیش‌زمینه تلویحا تضادها و ویژگی‌های فانی جریان سیال زندگی را تعریف می‌کنند؛ هر یکشنبه تمام می‌شود و در پی آن یکشنبه‌ای دیگر از راه خواهد رسید.
ابری در بیشتر آثارش به فضاهای شهری می‌پردازد؛ شهرهایی که می‌توانند هرسمت و مکان‌هایی که می‌توانند هرجایی باشند. عکس‌های طراحی‌گونه‌ی ساسان ابری در مجموعه‌ی «روزگرد» حاصل بداهه‌گویی‌های روزانه و پرسه‌زنی‌های پیش‌آمدی هنرمند است که در بستر شهر و با مردمانش ثبت شده‌اند. نه آدم‌ها مرکزیتی در تصویر دارند و نه کیفیت دوربین چندان از اهمیت خاصی برخوردار است؛ نه ارجاعات تاریخی در پی درشت‌نمایی است و نه اتفاقی جمعی؛ این عکس‌ها تکه‌هایی بی‌پیرایه و معمولی از گوشه‌و‌کنار شهرند که تلفیق ساختار کالبدی شهر و تعامل انسان‌ها را با این ساختار نشان می‌دهد. فضاسازی محو و تاری که ساسان ابری از گردش‌های روزانه‌اش کرده و نحوه‌ی تبدیل این فضاها از تاریکی فیلم دوربین به روشنی کاغذ، شبیه به نظم‌دادن خرده‌ایی کوچک از یک کل بزرگ است، همچون تلاش برای تجمیع و یادآوری خاطرات پراکنده و تجسد آن‌ها. 
«سیاحت اکتشافی» نیز درباره‌ی شهر است اما تفاوت این مجموعه با مجموعه‌های پیشین مثل «در معرض» یا «زرد خفته» در آدم‌های پرسه‌زن‌اش است. آدم‌هایی که به دوربین پشت‌کرده‌اند و بی‌تفاوت به حضور آن‌اند. روایت این پولاروید‌ها لحظه‌ای است و نوعی از بداهه‌سرایی تصویری دارند. به موجب تکنیک و دوربین تصاویر محو و تار است: دو برش از یک صحنه، از یک روز و از عبور یک آدم که در لحظه اتفاق می‌افتد. هر قاب شامل دو تصویر است که در عین انفصال اما به هم متصل‌اند و بر پس‌زمینه‌ای ناصاف، از ریخت‌افتاده و پاره مثل شهر و محله‌ای که از ریخت افتاده باشد قرار گرفته‌اند. برای ساسان ابری داستان پولاروید و روندی که در این مجموعه پیش گرفته شبیه یک بازی است که نتیجه‌ی برد و باختش در جزییاتی‌ست که بعد از ظهور عکس پیدا می‌شوند.

هنرمندان نمایشگاه

آثار نمایشگاه

در حال بارگذاری تصاویر
نمایش بیشتر

ویدئو

در حال بارگذاری تصاویر
مطلب مرتبط با نمایشگاه یافت نشد.
جهت استفاده از امکانات سایت ابتدا وارد شوید.
عضو گالری‌اینفو هستید؟ ورود به گالری اینفو
عضو گالری‌اینفو نیستید؟ ثبت نام در گالری اینفو
مشکلی به وجود آمده است اثر از آرشیو شما حذف شد اثر به آرشیو شما اضافه شد هنرمند از آرشیو شما حذف شد هنرمند به آرشیو شما اضافه شد گالری از آرشیو شما حذف شد گالری به آرشیو شما اضافه شد نمایشگاه از آرشیو شما حذف شد نمایشگاه به آرشیو شما اضافه شد