تو اینجا بودی

جمعه ۹ آذر ۱۳۹۷ تا جمعه ۱۶ آذر ۱۳۹۷

بیانیه

رابطه‌ی هم ارز انسان و جانوران و طبیعتِ پیرامون‌مان در نقاشیِ سده‌های گذشته شکلی پر رنگ‌تر داشت. وقتی به نگاره‌های ایرانی سده‌های پیشین نگاه می‌کنیم همه چیز از «نگاهِ خدا» به تصویر کشیده شده است. وقتی می‌نویسم «نگاهِ خدا»، مقصود دیدن به واسطه‌ی چشمانی است که جهان را از نقطه‌ای دورتر از چشم‌ انداز معمول و هر روزه‌ی ما می‌بیند. کمی دورتر ایستادن. تماشای جنگ‌ها و شادی‌ها و هراس‌ها از فاصله‌ای دورتر از محلِ رخ دادن حادثه. نقاشیِ سده‌های پیشین ایران - و همسنگ آن، چین و بخشی از هنر تصویری ژاپن- نظمِ خیالیِ ما را در هم می‌شکند. به نقاشی «گریختن یوسف از دست زلیخا» به قلم کمال الدین بهزاد نگاه کنید. فهمِ شناخته شده‌ی ما از ابعاد و مختصات، در این اثر چنان در هم شکسته است که در نگاهِ نخست ممکن است خیال کنیم اشتباهی در ساخت و ساز آن رخ داده است. راه‌ پله‌ها و دیوار‌ها و دروازه‌ها و پنجره‌ها و قالی‌ها و کاشی‌ها هر یک از جهتی دیده شده‌اند. دوباره‌ که به جزییات نگاه کنیم خواهیم دید که هر بخش نظم درونی خود را دارد و از بیرون بافه‌‌ای تو در تو ساخته است که حاوی نظم‌های خُرد و متنوع درونی اثر است. به سخنی ساده‌تر گویا چشمِ ناظر، پیرامون حادثه چرخیده و تلاش کرده است آن را از زوایای گونه گون ببیند. این قسم از نگریستن را می‌توان در واژه‌ی «تماشا» خلاصه کرد. مجموعه ویدیوهای تازه‌ام برای من نتیجه‌ی تمرینی تمام وقت است؛ تمرینی که «تماشا» را معنا می‌بخشد. 

علی اتحاد
 

هنرمندان نمایشگاه

آثار نمایشگاه

در حال بارگذاری تصاویر

مجله

در حال بارگذاری تصاویر
مطلب مرتبط با نمایشگاه یافت نشد.

اطلاع

در حال بارگذاری تصاویر
مطلب مرتبط با نمایشگاه یافت نشد.
جهت استفاده از امکانات سایت ابتدا وارد شوید.
عضو گالری‌اینفو هستید؟ ورود به گالری اینفو
عضو گالری‌اینفو نیستید؟ ثبت نام در گالری اینفو
مشکلی به وجود آمده است اثر از آرشیو شما حذف شد اثر به آرشیو شما اضافه شد هنرمند از آرشیو شما حذف شد هنرمند به آرشیو شما اضافه شد گالری از آرشیو شما حذف شد گالری به آرشیو شما اضافه شد نمایشگاه از آرشیو شما حذف شد نمایشگاه به آرشیو شما اضافه شد