;

فرش بلوچ از رنج تا گنج

نمایشگاه گروهی صنایع دستی،

سه شنبه ۱۵ مرداد ۱۳۹۸ تا دوشنبه ۲۸ مرداد ۱۳۹۸

هنرمندان نمایشگاه

هنرمند مرتبط یافت نشد.

بیانیه

صبا، میراث یک قرن «فرش بلوچ»را رونمایی می کند

موسسه فرهنگی هنری صبا، با ارائه 140 اثر نفیس و کمیاب از میراث دست‌بافته‌های بلوچ، آئین، هویت، زیبایی و باورهای قومی را در یک سنت و صناعت بزرگ بومی تمدن ایرانی، به نمایش خواهد گذاشت.
به گزارش روابط عمومی موسسه فرهنگی هنری پژوهشی صبا، وابسته به فرهنگستان هنر، نمایشگاه «فرش بلوچ؛ از رنج تا گنج»، بخشی از میراث فرهنگ و تمدن قوم بلوچ را در ابداع یک سنت بزرگ چندهزار ساله و در قالب مجموعه‌ای متنوع از تمامی گروه‌های نقش‌مایه‌ای، طرح و الگوهای هندسی و کارکردهای گوناگون و پرشمار به نمایش خواهد گذاشت.
این مجموعه، با ارائه بافته‌های این قوم سخت‌کوش و صبور در انواع رشته‌ها و گرایش‌ها و از تمامی طوایف و قبایل مقیم در این منطقه، از سیستان تا سرخس، که متعلق به دوره زمانی قاجار تا پهلوی اول است، برای اولین بار به صورت یکجا معرفی و ارائه خواهد کرد.
از 140 دست‌بافت حاضر که در 64 گروه نقشه‌ای و نقش‌مایه‌ای برجسته انتخاب شده‌اند، علاوه بر حدود 80 فرش و قالی نفیس و تاریخی، با طیف وسیعی از کاربردهای این سنت، از نمکدان، قاشقدان، خورجین، پشتی، و ... مواجه هستیم که پیوندی روشن از «زیبایی» و «زندگی» را بر بستر ضرورت‌های زیست، سنت و اقلیم به مخاطب امروز نشان می‌دهند و جلوه‌هایی درخشان از اقتباس، انطباق، ابتکار و ابداع را در افقی از: خیال، ذوق و خلاقیت قوم ایرانی آشکار می‌سازند.
آیین گشایش «فرش بلوچ؛ از رنج تا گنج» ساعت 15:30 تا 17:30 روز سه شنبه، 15 مرداد، در تالار همایش‌های فرهنگستان هنر در قالب یک نشست و میزگرد تخصصی، با سخنرانی: تورج ژوله، ایمان زکریایی کرمانی، دکتر اسکندری، و محمدکریم کاظمی قرایی برگزار شده و سپس از ساعت 18 تا 20، نمایشگاه در نگارخانه آیینه موسسه فرهنگی هنری صبا افتتاح خواهد شد.
فرصت بازدید از این مجموعه، که معرف اصالت‌ها و ظرافت‌های بدیع و خیره کننده فرهنگ و تمدن اقوام ایرانی است، تا 28 مرداد همه روزه از ساعت 10 تا 19، به جز ایام تعطیل، فراهم است. علاقه‌مندان برای شرکت در نشست و بازدید از این نمایشگاه می‌توانند به نشانی خیابان ولیعصر، نرسیده به چهارراه طالقانی، شماره 1552، فرهنگستان هنر و یا خیابان طالقانی، خیابان شهید برادران مظفر، پلاک 125، موسسه صبا، مراجعه نمایند.

آثار

در حال بارگذاری تصاویر loading
اثر مرتبط یافت نشد.
loading

نمای چیدمان

در حال بارگذاری تصاویر loading
تصویر چیدمان مرتبط یافت نشد.
loading

مجله

در حال بارگذاری تصاویر loading
مطلب مرتبط یافت نشد.
loading

ویدئو

در حال بارگذاری تصاویر loading
loading
جهت استفاده از امکانات سایت ابتدا وارد شوید.
عضو گالری‌اینفو هستید؟ ورود به گالری اینفو
عضو گالری‌اینفو نیستید؟ ثبت نام در گالری اینفو
مشکلی به وجود آمده است
اثر از آرشیو شما حذف شد اثر به آرشیو شما اضافه شد هنرمند از آرشیو شما حذف شد هنرمند به آرشیو شما اضافه شد گالری از آرشیو شما حذف شد گالری به آرشیو شما اضافه شد نمایشگاه از آرشیو شما حذف شد نمایشگاه به آرشیو شما اضافه شد