;

عضله

نمایشگاه انفرادی نقاشی،

جمعه ۲۷ دی ۱۳۹۸ تا چهارشنبه ۱۶ بهمن ۱۳۹۸
این نمایشگاه تمدید شده است.

هنرمندان نمایشگاه

بیانیه

نمایش «عضله» نمایش غیاب است. این غیاب در روند حذف تلویحی و با راندن یک موضوع به پس‌زمینه، موضوعات دیگر را که نام‌آشنا و هرروزه‌اند پیش کشیده است؛ از تلفن‌های گوشت‌‌آلود و چهره‌های وامانده گرفته تا مردان همنورد و شخصیت‌های تاثیرگذار. در نمایش «عضله» سید محمد مساوات با رویکردی طعنه‌آلود به تعاریف اخلاقی در شکلی موجه و وحدتی خیالی می‌پردازد. «عضله» در تکنیک آشنا و در موضوع اندکی غریب است. جهان مردانه‌شده‌ی این نمایش سازه‌ای است که مخاطب باید برای درک و تکمیل آن پیش‌دانسته‌های خود را از جهان طراحی‌های مساوات وارد متن کند. بخشی از این نمایش در ادامه‌ی مجموعه‌ی «اندوه» و بخش دیگر مستقل از آن است. 
از ویژگی‌های طراحی‌های مساوات رجوع به سنت‌های گذشته و اتکا به زمان حال، بی هیچ ردّی از آینده است. نحوه‌ی رنگ‌گذاری و شیوه‌ی تصادفی او در این سیر، حاکی از دلبستگی به اتفاقِ در لحظه و اکنون است و  وجود مولفه‌های نقاشی قهوه‌خانه‌ای و چاپ‌سنگی نشانه‌ی بازآفرینی گذشته.
«اندوه/سلفی» در ادامه‌ی پرتره‌های پیشین مجموعه‌ی «اندوه» آمده اما نگاهی بی‌جنس‌گرا، خیره‌ و خودپرستانه‌ به ذات طراحی پرتره انداخته است. تکثر اعضا و درهم‌آمیزی بافت‌های نرم چهره در این مجموعه نشان از حالی سودازده و ماخولیایی دارد و در قیاس با پرتره‌های پیشین «اندوه» روحیه‌ای پویا‌تر به خود گرفته است.
عرض اندامِ خودنمایانه‌ی فیگورهای مردانه در مجموعه‌ی «اندوه/عضله» نمایش عریان گردن‌کشی و زورمندی است. این طراحی‌ها از شیوه‌ی محبوب مساوات در اختلاط و انفجار رنگ‌ها تبعیت کرده و فیگورها را در نبرد و چالشی  فردی نشان می‌دهد.
طراحی‌های ماژیکی «ببر مازندران» برخلاف زورآزمایی‌های فردی «اندوه/عضله» بازآفرینی نوینی از نبرد‌های گروهی و ‌روایت‌های شاهنامه‌ای و سقاخانه‌ای عرضه می‌کند. در این قاب‌ها نمایش همزمان شخصیت‌های برنده و بازنده، فاعل و مفعول، حاضر و غایب و تماشاگر و هم‌رزم در قالب رنگ‌بندی‌های متضاد ارائه شده است. «ببر مازندران» همچون پرده‌ای از نبردهای ایرانی‌ است که روایت نقال را با اندرزهای پهلوانی درآمیخته است.
«اندوه/تماس» طراحی‌ از تلفن‌های قدیمی با تکنیک اکرلیک بر مقوا است. این تلفن‌های ترک‌طاعت کرده و اندام‌واره که جزو اولین تلاش‌های مساوات در طراحی از طبیعت بی‌جان به حساب می‌آیند، در رنگ‌ شوریدگی و در فرم مادیت دارند. در این طراحی‌ها اندام با نبود خود به‌صورتی متناقض حضوری نشانه‌دار برجا گذاشته است.
«کارمند» مجموعه‌پرتره‌هایی ماژیکی است که مساوات از شخصیت‌های تاثیرگذار و ماندگار در ذهنش ساخته و پرداخته است. هر یک از این پرتره‌ها همچون آلبوم عکس‌های یادگاری، نوشته‌ای مرتبط با شخصیت طراحی‌شده را یدک می‌کشد. «کارمند» برخلاف دیگر طراحی‌های مساوات که ذهنی‌اند، فضایی عینی و تجربه‌شده دارد.

آثار

در حال بارگذاری تصاویر loading
اثر مرتبط یافت نشد.
loading

نمای چیدمان

در حال بارگذاری تصاویر loading
تصویر چیدمان مرتبط یافت نشد.
loading

ویدئو

در حال بارگذاری تصاویر loading
loading

نمایشگاه‌های نزدیک

در حال بارگذاری تصاویر loading
نمایشگاه جاری نزدیک یافت نشد.
جهت استفاده از امکانات سایت ابتدا وارد شوید.
عضو گالری‌اینفو هستید؟ ورود به گالری اینفو
عضو گالری‌اینفو نیستید؟ ثبت نام در گالری اینفو
مشکلی به وجود آمده است
اثر از آرشیو شما حذف شد اثر به آرشیو شما اضافه شد هنرمند از آرشیو شما حذف شد هنرمند به آرشیو شما اضافه شد گالری از آرشیو شما حذف شد گالری به آرشیو شما اضافه شد نمایشگاه از آرشیو شما حذف شد نمایشگاه به آرشیو شما اضافه شد