;

عکس از م. صیاد

نمایشگاه انفرادی

جمعه ۳ مرداد ۱۳۹۹ تا سه شنبه ۲۸ مرداد ۱۳۹۹

هنرمندان نمایشگاه

بیانیه

نمایش «عکس از م. صیاد» همسو با رویکرد آرشیومحور نبشی در دو بخش با محوریت دو موضوع انقلاب و جنگ در تابستان ۱۳۹۹ برگزار می‌شود. هر بخش بیش از چند­صد فریم عکس­ را شامل می­‌شود و به روایت مستند و اخباری صحنه‌هایی از این دو واقعه می‌پردازد که ظرفیت نماد­ شدن و جاودانگی یافته‌اند. پس از نمایشگاه «اقلیم حیرانی» که روایت رنج آوارگان و کوچندگان کردهای عراق و پناه‌شان به خاک ایران در دوران اعمال فشار حکومت صدام بر آن­‌ها بود، این دومین نمایش عکس‌های خبری محمد صیاد در مرکز نبشی است.
هر دو بخش نمایشگاه، با دوربینِ صیادِ همیشه­‌حاضردرصحنه ثبت و ضبط شده است. در کنار پرینت­‌های عکاس در همان روزها که گاه برای روزنامه­‌ها و گاه با متنی کوتاه برای ارائه به خبرگزاری­‌ها آماده می‌شدند؛ برخی از نگاتیوها انتخاب و به همراه تعدادی از «کنتاکت­شیت»­های اسکن­‌شده‌­ی آرشیو عکاس ـ که به صفحات دکوپاژ یک فیلم می‌­ماند ـ روی کاغذ عکس چاپ شده‌اند

روایت بخش اول از گرماگرم روزهای انقلاب آغاز می‌­شود: عکس‌هایِ سرریز از جمعیت، روزهایی را به یاد می‌­آورد که مردم و خیابان‌­های تهران سرشار و شورمند، به تماشای فتح و ظفر نشسته بودند. در این مجموعه‌­عکس، روایت انقلاب را در چند پرده شاهدیم؛ قسمتی تا انتهای سال ۱۳۵۷ را به تصویر کشیده‌اند و قسمتی دیگر تا جریان‌های اوایل دهه­‌ی شصت و اتفاقاتی که در ادامه‌ی جریا‌‌‌‌ن­‌های انقلاب شکل گرفته‌­اند. محمد صیاد با بودن در میان مردم و برداشتن نماهایی مشابه با زاویه‌­دید جمعیت حاضر، لحظه‌هایی را ثبت کرده که هم­‌زمان حس بیم و امید را منتقل می‌کنند. بخش زیادی از پرینت‌­ها و نگاتیوهای این دوران در گیرودار انقلاب و حوادث جانبی آن از میان رفته‌­اند که موجب نازک بودن پرونده‌ی عکس‌های انقلاب نسبت به دیگر پرونده­‌های موضوعی عکاس شده است.
بخش دوم این نمایشگاه به دوره‌ی هشت‌ساله‌ی جنگ ایران و عراق اختصاص دارد. عکس‌های دوران جنگ از زندگی روزمره‌ی مردم ایران در هنگام جنگ آغاز می‌­شود و فضای جبهه و خط‌مقدم، ویرانی­‌ها، مقاومت خرمشهر و اهواز، بمباران­‌های شهری و لحظه­‌های حماسی و تراژیک را در بر می‌گیرد. ویژگی‌ بارز این عکس‌ها، بازتاب وفادارانه‌ به واقعیت هر رویداد به‌دور از هر نگاه جانبدارانه و صحنه‌­پردازی‌­شده است؛ م. صیاد معتقد است عکاس خبری باید هر بار شاترش را با شرافت تمام بزند.
محمد صیادصبور (متولد ۱۳۲۶، بندرانزلی، ایران) یا «م. صیاد» -آن­گونه که پشت عکس­‌هایش مُهر می‌­زند- از پیشکسوتان عکاسی خبری در ایران است. از سال ۱۳۴۸ وارد کانون خبرنگاران شد و فعالیت حرفه‌ای خود را آغاز کرد. در سال­‌های ۱۳۵۰ تا ۱۳۵۷ با روزنامه‌ی آیندگان در بخش­‌های سیاسی، ورزشی و اجتماعی همکاری کرد و در آستانه­‌ی انقلاب، همکاری خود را با خبرگزاری آسوشیتدپرس آغاز کرد که تا سال ۱۳۸۰ ادامه یافت. صیاد از همان آغاز جنگ به صورت مستمر برای تهیه‌ی عکس و ارسال آن به جبهه‌ها می‌رفت. عکس‌های مربوط به دوران انقلاب و جنگ محمد صیاد در کتاب‌های مختلفی به چاپ رسیده است. صیاد در سال ۱۳۵۹ به خاطر عکس‌های مربوط به شکست نیروهای دلتا در عملیات طبس موفق به دریافت جایزه‌­ای برای بهترین عکاس خبری خاورمیانه شد. نخستین نمایشگاه انفرادی از آثار او سال گذشته در مرکز نبشی با عنوان «اقلیم حیرانی» برگزار شد که به عکس­‌های او از کوچ تحمیلی آوارگان کرد عراقی به ایران در دوران صدام می‌­پرداخت. او در حال حاضر عضو انجمن عکاسان مطبوعات ایران است و در تهران زندگی و کار می‌کند.
درضمن هم­‌زمان با بخش دوم این نمایشگاه از کتاب عکس­‌های محمد صیاد با عنوان «عکس از م. صیاد» رونمایی می‌­شود و نخستین فیلم مستندی که از زندگی و آثار این عکاس خبری تهیه شده است، برای اولین­‌بار نمایش داده خواهد شد.

آثار

در حال بارگذاری تصاویر loading
اثر مرتبط یافت نشد.
loading

نمای چیدمان

در حال بارگذاری تصاویر loading
تصویر چیدمان مرتبط یافت نشد.
loading

مجله

در حال بارگذاری تصاویر loading
مطلب مرتبط یافت نشد.
loading

ویدئو

در حال بارگذاری تصاویر loading
مطلب مرتبط یافت نشد.
loading
جهت استفاده از امکانات سایت ابتدا وارد شوید.
عضو گالری‌اینفو هستید؟ ورود به گالری اینفو
عضو گالری‌اینفو نیستید؟ ثبت نام در گالری اینفو
مشکلی به وجود آمده است
اثر از آرشیو شما حذف شد اثر به آرشیو شما اضافه شد هنرمند از آرشیو شما حذف شد هنرمند به آرشیو شما اضافه شد گالری از آرشیو شما حذف شد گالری به آرشیو شما اضافه شد نمایشگاه از آرشیو شما حذف شد نمایشگاه به آرشیو شما اضافه شد