;

آیین های سوگواری و عزاداری

نمایشگاه گروهی عکس،

سه شنبه ۱۱ شهریور ۱۳۹۹ تا پنجشنبه ۲۷ شهریور ۱۳۹۹

هنرمندان نمایشگاه

هنرمند مرتبط یافت نشد.

بیانیه

نمایشگاه "با کاروان" نمایش عکس هایی متفاوت از آلبوم خانه ی کاخ گلستان است که توسط عکاسان قاجار از جمله محمدحسن قاجار، عبدالله قاجار، ابراهیم، امیر قاجار و جمعی از دیگر عکاسان آن دوره در ایام سوگواری ثبت شده است.

۳۰ تصویر به نمایش‌درآمده از آلبوم‌خانه کاخ گلستان به محدوده‌ زمانی ۱۳۰۸ تا ۱۳۱۵ یعنی از دوره‌ ناصری تا مظفری مربوط می‌شود، که در برخی از تصاویر دست‌خط «ناصرالدین شاه» دیده می‌شود.

مجموعه تصاویری از تعزیه یا شبیه‌خوانی به عنوان نمایشی آیینی - سنتی را شامل می‌شود که در آن‌ها از تکنیک فتوگرافی (نقش کردن با نور) استفاده شده است، همچنین در آن یک تصویر استرسکوپی نیز به چشم می‌خورد.

در این عکس‌ها، تصاویری از تکیه‌های دولتی، اصناف و اشخاص نیز وجود دارد، از تکیه‌های دولتی می‌توان به «تکیه دولت» و «صاحبقرانیه» و از تکیه اصناف نیز می‌توان به «تکیه سیف‌الدوله» اشاره کرد. همچنین تکیه‌های «مجدالدوله» و «مویدالدوله» در این تصاویر در فهرست تکیه‌های اشخاص قرار می‌گیرند.

در دوره ی قاجار تکایا برای برگزاری مراسم مذهبی و بزرگداشت عزاداری امام حسین علیه السلام رونق فراوانی یافتند، چنان که هم اصناف و مردم عادی و هم شاهان قاجار سعی در برپایی تکیه ها داشتند. تعزیه و تعزیه خوانی، از جمله مراسمی بود که در تکیه برگزار می شد، ساختن تکیه چنان در دوره ی قاجار گسترش پیدا کرد که حتی صاحب منصبان و وزرا سعی می کردند در ساختن تکیه، نسبت به یک دیگر پیشی بگیرند.

آثار

در حال بارگذاری تصاویر loading
اثر مرتبط یافت نشد.
loading

نمای چیدمان

در حال بارگذاری تصاویر loading
تصویر چیدمان مرتبط یافت نشد.
loading

مجله

در حال بارگذاری تصاویر loading
مطلب مرتبط یافت نشد.
loading

ویدئو

در حال بارگذاری تصاویر loading
loading
جهت استفاده از امکانات سایت ابتدا وارد شوید.
عضو گالری‌اینفو هستید؟ ورود به گالری اینفو
عضو گالری‌اینفو نیستید؟ ثبت نام در گالری اینفو
مشکلی به وجود آمده است
اثر از آرشیو شما حذف شد اثر به آرشیو شما اضافه شد هنرمند از آرشیو شما حذف شد هنرمند به آرشیو شما اضافه شد گالری از آرشیو شما حذف شد گالری به آرشیو شما اضافه شد نمایشگاه از آرشیو شما حذف شد نمایشگاه به آرشیو شما اضافه شد