;

مکان هندسی

نمایشگاه انفرادی نقاشی،

جمعه ۲۳ آبان ۱۳۹۹ تا چهارشنبه ۱۲ آذر ۱۳۹۹

هنرمندان نمایشگاه

بیانیه

خیال، صورتی است که در خواب یا بیداری به چشم می‌آید. زهرا قیاسی که نقاش صورت‌‌های خیالی و اندیشه‌های تجسم‌یافته است، در پنجمین نمایشگاه انفرادی‌اش با عنوان «مکان هندسی» که در گالری محسن برگزار می‌شود به نمایش دو مجموعه­ ی نقاشی به نام‌های «کتابخانه‌ها» و «جانمایی‌» و چند مجموعه­ی طراحی پیرامون آن می‌پردازد. در اینجا منظور از «مکان هندسی» -اصطلاحی که اساسا در ریاضیات کاربرد دارد- نشاندن مجموعه‌ای از فضاهای مادی و غیرمادی در نقطه‌های جغرافیایی و تاریخی مختلف، در مکانی تازه است که مختصاتی مشترک با هم دارند.
مجموعه‌ی «کتابخانه‌ها» نقاشی‌هایی با تن‌پوش ادبیات‌اند که به دل متن‌های ادبی و عرفانی سفر کرده‌اند تا گوشه‌ای استعاری از دشت‌های خیال‌انگیز، دره‌های هراسناک و مکان‌های فراموش‌شده‌ی ذهن شاعران و متفکران و عارفان ایرانی را به تصویر بکشند. در این مجموعه تخیل با دست همراه می‌شود و به گذشته‌ی ادبیات نقبی می‌زند تا مکان‌هایی را برای برپایی کتابخانه‌هایی ابدی پیشنهاد کند. نقاش با در نظر گرفتن محیط زندگی و منطقه‌ای شاعران و عارفان و از آنِ هرکس کردن نور، فضا و ماده‌ی خودش به  خلق تصویرهایی انباشته از عواطف و خیال پرداخته است. قیاسی در این اسلوب اندیشیدن تصویری، از شیوه‌ی تفکر و زندگی شخصیت‌های دور و نزدیکی مثل خواجه نصیرالدین طوسی، ابوسعید ابوالخیر، ناصرخسرو قبادیانی، شهاب‌الدین سهروردی، احمد شاملو و صادق هدایت الهام گرفته است.
وجه اشتراک مجموعه‌ی «جانمایی‌» با «کتابخانه‌ها» به جز آن­که هر دو با تکنیک رنگ‌‌روغن کار شده‌ است و فضاسازی‌هایی آشناپندار دارد، در سفر کردن و خیال‌پردازی محض است، اما فارغ از موضوع ادبیات، با چشم‌افزاری شکاکانه به نقاشی‌های دوره‌ی رمانتیک اروپا و آرمان‌های آن دوران می‌پردازد. این منطقه‌های اسرارآمیز، جهان‌هایی مستقل و منفصل از نظرند که صورت‌پذیرفته‌ و در جایی میان ایده‌ی نقاش‌های رمانتیک و ذهن نقاشانه‌ی قیاسی ایستاده‌اند. این آثار چشم‌اندازهایی ویران‌شده یا در حال ویرانی‌اند که هنور خیال شکوهی ابدی را می‌بینند.

آثار

در حال بارگذاری تصاویر loading
اثر مرتبط یافت نشد.
loading

نمای چیدمان

در حال بارگذاری تصاویر loading
تصویر چیدمان مرتبط یافت نشد.
loading

مجله

در حال بارگذاری تصاویر loading
مطلب مرتبط یافت نشد.
loading

ویدئو

در حال بارگذاری تصاویر loading
loading

نمایشگاه‌های نزدیک

در حال بارگذاری تصاویر loading
نمایشگاه جاری نزدیک یافت نشد.
جهت استفاده از امکانات سایت ابتدا وارد شوید.
عضو گالری‌اینفو هستید؟ ورود به گالری اینفو
عضو گالری‌اینفو نیستید؟ ثبت نام در گالری اینفو
مشکلی به وجود آمده است
اثر از آرشیو شما حذف شد اثر به آرشیو شما اضافه شد هنرمند از آرشیو شما حذف شد هنرمند به آرشیو شما اضافه شد گالری از آرشیو شما حذف شد گالری به آرشیو شما اضافه شد نمایشگاه از آرشیو شما حذف شد نمایشگاه به آرشیو شما اضافه شد