;

مجسمه های سعید شهلاپور

نمایشگاه انفرادی حجم،

جمعه ۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۰ تا دوشنبه ۱۰ خرداد ۱۴۰۰

هنرمندان نمایشگاه

بیانیه

سعید شهلاپور، مجسمه‌ساز پرکار و هنرمند پیشگام نوگرا، نخستین نمایشگاه انفرادی‌اش را 53 سال پیش در تالار قندریز برپا کرد.  از آن زمان تا کنون هیچ چیز نتوانسته است او را از خلق پیگیرانه بازدارد. او پرکار، معطوف به ساختن، و دائم در حال تجربه است و جهان خود را با خلق به تحرک در می‌آورد.

عنصر اثربخش مجموعة حاضر ریتم پرتحرکی است حاصل از ضربات دست‌افزار، که در آثار هنرمند حضوری کارساز دارد و ای‌بسا پژواک شخصیت او است. شهلاپور به‌خوبی ظرفیت‌های بیانگر چوب را درمی‌یابد و نسبتی برآمده از تجربة زیسته با آن دارد. غنای بافت، چاک‌خوردگی‌های سطوح، برش‌های بیانگر و عیان بودن خصلت‌های ذاتی کارماده، توجه هنرمند به کیفیت سطح کار را نشان می‌دهد، و «چشم لمس‌کننده» را احضار می‌کند.

این مجسمه‌ها کیفیتی باز و تعیّن‌نیافته دارند. فرم از راه زدودن حاصل می‌شود و پیکره‌ها، در فضایی بینابینی‌،  پیوسته به موضوعات مشخص‌تری نزدیک و از آنها دور می‌شوند. خصلت دیوارمانند آثار حاضر فضا را تعریف و تفکیک می‌کند و به بدن‌ بیننده جهت می‌دهد. برش‌ها فضا را در درون و اطراف مجسمه به گردش درمی‌آورند، و ضرباهنگ تکراری آنها بیرون از مرزهای اثر تداوم می‌یابد و فضا را به تپش در می‌آورد. بدین‌گونه آگاهی مخاطب به بودن در فضا و حرکت در آن را تشدید می‌کند. 

 

 

آثار

در حال بارگذاری تصاویر loading
اثر مرتبط یافت نشد.
loading

نمای چیدمان

در حال بارگذاری تصاویر loading
تصویر چیدمان مرتبط یافت نشد.
loading

مجله

در حال بارگذاری تصاویر loading
مطلب مرتبط یافت نشد.
loading

ویدئو

در حال بارگذاری تصاویر loading
loading
جهت استفاده از امکانات سایت ابتدا وارد شوید.
عضو گالری‌اینفو هستید؟ ورود به گالری اینفو
عضو گالری‌اینفو نیستید؟ ثبت نام در گالری اینفو
مشکلی به وجود آمده است
اثر از آرشیو شما حذف شد اثر به آرشیو شما اضافه شد هنرمند از آرشیو شما حذف شد هنرمند به آرشیو شما اضافه شد گالری از آرشیو شما حذف شد گالری به آرشیو شما اضافه شد نمایشگاه از آرشیو شما حذف شد نمایشگاه به آرشیو شما اضافه شد