;

تلاش کن تا ماه را به چنگ آوری

نمایشگاه انفرادی نقاشی، حجم،

دوشنبه ۱۰ خرداد ۱۴۰۰ تا دوشنبه ۱۵ شهریور ۱۴۰۰

هنرمندان نمایشگاه

بیانیه

از غروب‌های چرخان و اکسپرسیونیستی با رنگ‌های عمیق و لرزان، نور به تدریج زوال می‌یابد و ذهنِ سرگردانِ ستاره‌شناسِ درونِ ما وادار می‌شود تا به آسمان شب چشم بدوزد. چشمان ما به جرمی آسمانی برمی‌خورَد که از اهمیتِ شاعرانه و ادبیِ بزرگی برخوردار است: ماه.
سومین نمایشگاه انفرادی امیر خجسته، «تلاش کن تا ماه را به چنگ آوری»، به ناممکن‌بودنِ این تلاش جسمانی و هم‌زمان استیلایِ پیروزمندانه بر آن اشاره می‌کند. نقاشی‌ها و مجسمه‌های او با فرم‌هایی که همدیگر را می‌پوشانند، در هم‌می‌پیچیند، به هم می‌آمیزند و خود را می‌گسترانند، در هاله‌ای از ابهام معلق‌اند و در مسیری مابین آسایش و اضطراب، و صلح و آشوب گام برمی‌دارند.
نقاشی‌های «تلاش کن تا ماه را به چنگ آوری» حول دو نماد می‌گردند: ماه و اسب. او عمل به‌‌چنگ‌آوردنِ ماه را به‌سان  بازنمایی استعاری موفقیت و پیروزی می‌کاود و اسب را به ‌مثابه‌ی ابزاری برای انسان در مسیر عظمت و قدرت وارسی می‌کند. قلم‌مویی فراگیر و جسور که قابل قیاس با رفتارِ پرتکاپوی همان ناپلئونی است که او را به تصویر می‌کشد، بر بوم نقاشی مسلط می‌شود و همین روی‌گردانی از صحت و سندیت است که کل فعالیت هنریِ خجسته را برجسته می‌کند. او برای مبهم‌ساختنِ سیمایِ رهبران سیاسی یا «هراس‌افکنان»ی که از دید اخلاقی در موردشان اختلاف است، نوارها و مسیرهای عریضِ نقاشی را بر زمینه‌ی بوم حرکت می‌دهد و این کار تلاشی است برای بی‌اعتبار‌ساختن تصویرسازی‌های «درستِ» دیگر، یک بی‌پروایی در سادگی. 

آثار

در حال بارگذاری تصاویر loading
۱۴۰۰ | امیر خجسته
۱۴۰۰ | امیر خجسته
۱۴۰۰ | امیر خجسته
۱۴۰۰ | امیر خجسته
۱۴۰۰ | امیر خجسته
۱۴۰۰ | امیر خجسته
۱۳۹۹ | امیر خجسته
۱۳۹۹ | امیر خجسته
loading
نمایش بیشتر

نمای چیدمان

در حال بارگذاری تصاویر loading
تصویر چیدمان مرتبط یافت نشد.
loading

ویدئو

در حال بارگذاری تصاویر loading
loading

نمایشگاه‌های نزدیک

در حال بارگذاری تصاویر loading
نمایشگاه جاری نزدیک یافت نشد.
جهت استفاده از امکانات سایت ابتدا وارد شوید.
عضو گالری‌اینفو هستید؟ ورود به گالری اینفو
عضو گالری‌اینفو نیستید؟ ثبت نام در گالری اینفو
مشکلی به وجود آمده است
اثر از آرشیو شما حذف شد اثر به آرشیو شما اضافه شد هنرمند از آرشیو شما حذف شد هنرمند به آرشیو شما اضافه شد گالری از آرشیو شما حذف شد گالری به آرشیو شما اضافه شد نمایشگاه از آرشیو شما حذف شد نمایشگاه به آرشیو شما اضافه شد