;

وقتی معانی مرمرین می‌شوند

نمایشگاه انفرادی نقاشی، حجم،

جمعه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۰ تا يكشنبه ۳۰ خرداد ۱۴۰۰

هنرمندان نمایشگاه

بیانیه

نمایش انفرادی نوید نور «وقتی معانی مرمرین می‌شوند» تأملی بر زمان و رابطه‌ی آن با ماده است. هنرمند در آثار این نمایش از متریال گوناگونی مانند مواد معدنی، رنگ، مرمر و صدای خودش استفاده کرده است. هر اثر لحظه‌ی ویژه‌ای از زمان را حفظ می‌کند که برای فرایند خلق هنر ضروری است. 
در ورودی این نمایش، با اثری ساخته‌شده از آینه‌‌هایی که همپوشانی دارند به دیدار‌کنندگان یادآوری می‌شود که ادراک جهان به‌صورت لایه‌لایه اتفاق می‌افتد. در این نمونه تنش میان متریال آینه و زمینه‌ی جدید آن، شرایط را برای آثار بعدی این نمایش که فاصله‌ی میان ادراک و واقعیت را می‌کاوند، فراهم کرده بود. یکی از عناصر مهم این نمایش یک نقاشی به اندازه‌ی ۷.۵ در ۳.۵ متر با عنوان «قرمز‌آبی‌قرمز‌آبی» (۲۰۲۱) بود که صدای هنرمند در فرایند نقاشی آن ضبط شده و به یکی از نقاط قوت چیدمان این نمایش تبدیل شده است. کریستین ماسل درباره‌ی مجموعه‌ آثار «قرمزآبی‌قرمز‌آبی» نوید نور می‌گوید: «شما در حالی که به حال نگاه می‌کنید، گذشته را می‌شنوید.»
در بخشی از نوشته‌های نوید نور به گالری در تاریخ ۱۲ مرداد ۱۳۹۹، توضیحی درباره‌ی مفهوم این نمایش ارائه می‌دهد:
«من از این ایده که حتی خودم کاملا بر محتوا اشراف ندارم اما به متریال اجازه می دهم مرا هدایت کند، خوشم می‌آید. متریال، بدن من به‌عنوان صدا، مواد معدنی، بازتاب، حرکت و مرئی بودن آن توسط نور یا بدون نور خواهد بود… مواد معدنی در زندگی روزمره‌ی من نیز وجود دارد، در محیط و استودیوی من و در گالری و جاهای دیگر، تمام مؤلفه‌ها توسط قطب‌نمای درونی من که بر اساس شهود تنظیم شده است، گرد هم می‌آیند… هیچ متن، کلمه یا توضیحی وجود ندارد. آن‌ها به همان شکل کامل هستند… همان‌طور که صدا این ویژگی را دارد که اگر کلمه‌ی معینی را با تن صدای متفاوتی بیان کنیم، معنی دیگری می‌دهد؛ بنابراین من زمانی که نقاشی می‌کشم، از بدن خود به‌عنوان ابزار تولید صدا که به ارتعاش رنگ تبدیل می‌شود، استفاده می‌کنم… بینش نیازی به چشم برای دیدن ندارد، همه‌چیز در جریان است.»
نوید نور به‌دنبال شیوه‌های خلق جدیدی است که از طریق آن فضاها و متریال تجربه بیافرینند و توجه و آستانه‌های ادراکی را تغییر دهند. بازگشت نور به متریال هنرهای دستی، پس از تجربه‌ی پیشرفت‌‌های هنر مفهومی و پسا‌مفهومی، جست‌و‌جویی مهم و دراماتیک درباره‌ی نقش آن‌ها در تجربه‌ی جدیدی از زیبا‌شناختی است. آثار او دستگاه شناختی گسترده‌ای است که در آن فاصله‌ی جادو و علم، میان بیان از طریق اشیا و متریال و سخن‌گفتن با زبان بیگانه، لامسه و صفحه‌های لمسی، حیله و حرکت الکتریسیته به‌شکل واضحی متراکم شده‌اند. 
نوید نور (۱۳۵۵، تهران، ایران) در لاهه، هلند به زندگی و فعالیت مشغول است. او دانش‌آموخته‌ی کارشناسی ارشد از موسسه پیت زوارت، روتردام، هلند و دانشگاه پلیموث، انگلستان است؛ ​​نور رابطه‌ی انسانی با جهان و جهان طبیعی ما را بررسی می کند.

مترجم: کیاندخت مسعودی
تنظیم متن: الهه رمضانی مقدم

🏷 حقوق تصاویر متعلق به هنرمند و گالری پلن بی است. 

آثار

در حال بارگذاری تصاویر loading
۲۰۱۰-۲۰۲۱ | نوید نور
۲۰۱۰-۲۰۲۱ | نوید نور
۲۰۱۰-۲۰۲۱ | نوید نور
۲۰۱۴-۲۰۱۷ | نوید نور
loading

نمای چیدمان

در حال بارگذاری تصاویر loading
loading

مجله

در حال بارگذاری تصاویر loading
مطلب مرتبط یافت نشد.
loading

ویدئو

در حال بارگذاری تصاویر loading
loading

نمایشگاه‌های نزدیک

در حال بارگذاری تصاویر loading
نمایشگاه جاری نزدیک یافت نشد.
جهت استفاده از امکانات سایت ابتدا وارد شوید.
عضو گالری‌اینفو هستید؟ ورود به گالری اینفو
عضو گالری‌اینفو نیستید؟ ثبت نام در گالری اینفو
مشکلی به وجود آمده است
اثر از آرشیو شما حذف شد اثر به آرشیو شما اضافه شد هنرمند از آرشیو شما حذف شد هنرمند به آرشیو شما اضافه شد گالری از آرشیو شما حذف شد گالری به آرشیو شما اضافه شد نمایشگاه از آرشیو شما حذف شد نمایشگاه به آرشیو شما اضافه شد