;

سرزمین عجایب

نمایشگاه انفرادی

جمعه ۲۵ تیر ۱۴۰۰ تا شنبه ۶ شهریور ۱۴۰۰

هنرمندان نمایشگاه

بیانیه

آثار تازه‌ای از محمد بررنگی، تصویرگر، چاپگر و ورزش‌کار معلول در کارگاه چاپ یورکشایر غربی (WYPW) به نمایش درآمده است. این نمایش منحصر‌به‌فرد از سویِ هنرمندی که روز‌به‌روز بیش‌تر شهرت می‌یابد و آثارش را به‌تازگی موزه‌ی بریتانیا خریداری کرده است، علاقه‌یِ مستمرِ او به تلفیقِ عناصری از خطاطی، داستان‌پردازیِ ایرانی و ته‌مایه‌ای از بذله‌گویی را نشان می‌دهد. محمد با استفاده از قلم‌هایِ خطاطیِ سنتیِ دست‌ساز و آمیزه‌ای از سبک‌هایِ نشانه‌سازْ فرآیندی خلاقانه را به کار می‌گیرد و قطعات کوچکی را خلق می‌کند که در بیش‌تر موارد به دیوارنگاره‌هایی با ابعاد بزرگ بسط می‌یابند. این دگردیسی از طریق فتوکپی، کالیگرافی و کلاژ به دست می‌آید. بررنگی عناصر یادشده را طی فرآیندی به هم می‌آمیزد و آثاری را می‌آفریند که گستره‌ای از نقش‌ونگارهای بصری را دربرمی‌گیرد؛ نقش‌ونگارهایی که به فرهنگ‌ها و دوره‌های خاصی ارجاع می‌دهند و در‌عین‌حال، ترکیبِ میان‌فرهنگیِ منحصربه‌فردی را به وجود می‌آورند.

محمد ۳ قطعه دیواریِ زیبا با ابعادی بزرگ را خلق کرده است. این قطعات پوشش گیاهی و جانوری را به صورت روکشی بر چاپ‌هایی روی کاغذ به تصویر می‌کشند و تلویحاً به موضوعِ مهاجرت اشاره می‌کنند. نیمه‌انسان-نیمه‌پرنده‌ها در امتداد دیوارها می‌رقصند و باغ وحشی از دیوهایِ فانتزی و آشنا در طول چشم‌اندازهایی خیالی در حرکت‌اند. ما به صورت فوزیه‌ فوادِ مصری و زنان دیگری از جمله مادرِ هنرمند نگاهی اجمالی می‌اندازیم. این مجموعه آثارِ آن‌جهانی از دانشوران قدیمی ایران و نیز حماسه‌یِ ایرانیِ «منطقِ الطیرِ» عطار نیشابوری الهام گرفته و از مجرای تصورات و مهارتِ خلاقانه‌یِ این هنرمند گذشته است.

نظرِ مارتین لوکاس، هماهنگ‌کننده‌ی نمایشگاه‌ها در کارگاه چاپ یورک‌شایر غربی، بر این است:
«محمد بررنگی یک ستاره‌ی نوظهور در دنیای هنر است و من خوش‌حالم که او چنین نمایشگاهِ شگفت‌انگیزی را برای ما به نمایش گذاشته است. این نمایش که سال گذشته به تعویق افتاد، دارای چنین مجموعه‌یِ سرزنده و خیره‌کننده‌ای از چاپ‌ها و ترسیم‌ها است. این نمایش با ایده‌هایی از افسانه‌هایی از گذشته، موجودات اسرارآمیزی که سناریوهایی شگفت‌انگیز را ایفا می‌کنند، و ترکیبی از بذله‌گوییِ افزوده شده در آن، قدرتِ تخیل ما را به هیجان می‌آورند. برای هرکسی چیزی در اینجا وجود دارد و ما مشتاقانه منتظریم تا هنرمندان‌مان را در کارگاه‌های آموزشیِ چاپگری دست در دست بازدیدکنندگان ببینیم».

آثار

در حال بارگذاری تصاویر loading
محمد بررنگی
محمد بررنگی
محمد بررنگی
محمد بررنگی
محمد بررنگی
محمد بررنگی
محمد بررنگی
محمد بررنگی
loading
نمایش بیشتر

نمای چیدمان

در حال بارگذاری تصاویر loading
loading

مجله

در حال بارگذاری تصاویر loading
مطلب مرتبط یافت نشد.
loading

ویدئو

در حال بارگذاری تصاویر loading
مطلب مرتبط یافت نشد.
loading

نمایشگاه‌های نزدیک

در حال بارگذاری تصاویر loading
نمایشگاه جاری نزدیک یافت نشد.
جهت استفاده از امکانات سایت ابتدا وارد شوید.
عضو گالری‌اینفو هستید؟ ورود به گالری اینفو
عضو گالری‌اینفو نیستید؟ ثبت نام در گالری اینفو
مشکلی به وجود آمده است
اثر از آرشیو شما حذف شد اثر به آرشیو شما اضافه شد هنرمند از آرشیو شما حذف شد هنرمند به آرشیو شما اضافه شد گالری از آرشیو شما حذف شد گالری به آرشیو شما اضافه شد نمایشگاه از آرشیو شما حذف شد نمایشگاه به آرشیو شما اضافه شد