;
آثار تازهای از محمد بررنگی، تصویرگر، چاپگر و ورزشکار معلول در کارگاه چاپ یورکشایر غربی (WYPW) به نمایش درآمده است. این نمایش منحصربهفرد از سویِ هنرمندی که روزبهروز بیشتر شهرت مییابد و آثارش را بهتازگی موزهی بریتانیا خریداری کرده است، علاقهیِ مستمرِ او به تلفیقِ عناصری از خطاطی، داستانپردازیِ ایرانی و تهمایهای از بذلهگویی را نشان میدهد. محمد با استفاده از قلمهایِ خطاطیِ سنتیِ دستساز و آمیزهای از سبکهایِ نشانهسازْ فرآیندی خلاقانه را به کار میگیرد و قطعات کوچکی را خلق میکند که در بیشتر موارد به دیوارنگارههایی با ابعاد بزرگ بسط مییابند. این دگردیسی از طریق فتوکپی، کالیگرافی و کلاژ به دست میآید. بررنگی عناصر یادشده را طی فرآیندی به هم میآمیزد و آثاری را میآفریند که گسترهای از نقشونگارهای بصری را دربرمیگیرد؛ نقشونگارهایی که به فرهنگها و دورههای خاصی ارجاع میدهند و درعینحال، ترکیبِ میانفرهنگیِ منحصربهفردی را به وجود میآورند.
محمد ۳ قطعه دیواریِ زیبا با ابعادی بزرگ را خلق کرده است. این قطعات پوشش گیاهی و جانوری را به صورت روکشی بر چاپهایی روی کاغذ به تصویر میکشند و تلویحاً به موضوعِ مهاجرت اشاره میکنند. نیمهانسان-نیمهپرندهها در امتداد دیوارها میرقصند و باغ وحشی از دیوهایِ فانتزی و آشنا در طول چشماندازهایی خیالی در حرکتاند. ما به صورت فوزیه فوادِ مصری و زنان دیگری از جمله مادرِ هنرمند نگاهی اجمالی میاندازیم. این مجموعه آثارِ آنجهانی از دانشوران قدیمی ایران و نیز حماسهیِ ایرانیِ «منطقِ الطیرِ» عطار نیشابوری الهام گرفته و از مجرای تصورات و مهارتِ خلاقانهیِ این هنرمند گذشته است.
نظرِ مارتین لوکاس، هماهنگکنندهی نمایشگاهها در کارگاه چاپ یورکشایر غربی، بر این است:
«محمد بررنگی یک ستارهی نوظهور در دنیای هنر است و من خوشحالم که او چنین نمایشگاهِ شگفتانگیزی را برای ما به نمایش گذاشته است. این نمایش که سال گذشته به تعویق افتاد، دارای چنین مجموعهیِ سرزنده و خیرهکنندهای از چاپها و ترسیمها است. این نمایش با ایدههایی از افسانههایی از گذشته، موجودات اسرارآمیزی که سناریوهایی شگفتانگیز را ایفا میکنند، و ترکیبی از بذلهگوییِ افزوده شده در آن، قدرتِ تخیل ما را به هیجان میآورند. برای هرکسی چیزی در اینجا وجود دارد و ما مشتاقانه منتظریم تا هنرمندانمان را در کارگاههای آموزشیِ چاپگری دست در دست بازدیدکنندگان ببینیم».