;

چنگیز شهوق: سه دهه کار

نمایشگاه انفرادی

جمعه ۱۹ شهریور ۱۴۰۰ تا جمعه ۲ مهر ۱۴۰۰

هنرمندان نمایشگاه

بیانیه

چنگیز شهوق نقاش و مجسمه ساز پیشگام نوگرا در سال ۱۳۱۲ در باکو به دنیا آمد و در سه سالگی با خانواده اش به تهران مهاجرت کرد. او در سال ۱۳۳۱ شروع به تحصیل رشته ی سفالگری و سرامیک هنرستان تجسمی پسران تهران کرد و در سال ۱۳۳۶ برای تحصیل نقاشی وارد دانشکده هنرهای زیبای تهران شد. زندگی کاری شھوق به تنوع و گستردگی رویکردهای هنری و کارماده ها و قالب های ارائه آثارش شناخته می شود. در پنج دهه فعالیت فرهنگی و هنری اش ردپای او در بسیاری عرصه های هنر معاصر ایران، از همکاری نزدیک با وزارت فرهنگ گرفته تا تدریس و برپایی نمایشگاه دیده می شود. شهوق نمایش های انفرادی و گروهی بسیاری در ایران و خارج از ایران داشته که مهم ترین آن ها شرکت در بینال تهران و ونیز و پاریس است. فعالیت هنری حرفهای او با نمایشی گروهی در انجمن ایران و آمریکا در سال ۱۳۳۵ و نمایش دو نفره از نقاشی ها و مجسمه هایش با کورس سلحشور در گالری استتیک در سال ۱۳۳۶ شروع می شود. شهوق در دوران زندگی اش پنج نمایش انفرادی از آثارش ارائه کرد و در حدود چهارده نمایش گروهی شرکت داشته است. او دو بار، در سومین و چهارمین بینال نقاشی تهران، برنده ی نشان افتخار و کمک هزینه ی سفر به ایتالیا شد و مدتی مقیم خانه ی هنرهای پاریس بوده است. دهه ی ۴۰ شمسی پرکارترین دوره ی کاری شهوق است و بینال چهارم تهران در سال ۱۳۴۳ نمایشی از بهترین آثار او بوده است. شهوق پس از بازگشت از ایتالیا به تنوع درگیری هایش با موادی چون سیمان، آهن و پلکسی گلس و فایبرگلس افزود و آثاری ترکیبی از این مواد خلق کرد که گاهی از تاثیرات واکنش های شیمیایی مواد نیز در تولید اثر بهره برده بود. شهوق در کنار خلق آثار هنری همواره در زمینه ی مدیریت هنری هم فعال بود و بعد از دهه شکوفایی علاوه بر ادامه ی کار هنری به همکاری با نهادها و وزارت فرهنگ و همین طور طراحی گرافیک پرداخت و در دهه های بعد از انقلاب اسلامی ایران به تحقیق و تدریس در دانشگاه روی آورد. گرچه فعالیت شهوق از دهه ی ۵۰ به بعد رفته رفته محدود شد اما این تنوع و گرایشش به تجربه با مواد در اغلب آثار او باقی ماند. او در دو دهه ی آخر زندگی اش به خلق و نمایش آثارش ادامه داد و روی تحقیق بیشتر در مورد سرامیک و تدریس متمرکز بود.
چنگیز شهوق در سال ۱۳۷۵ در تهران درگذشت. نمایش حاضر منتخبی از آثار شهوق برای بررسی تنوع و پیچیدگی در کار اوست. آثار به نمایش درآمده مجموعه ای از نقاشی های نقش برجسته ها و مجسمه های او متعلق به دهه های ۵۰، ۶۰ و ۷۰ شمسی هستند. گرچه پیچیدگی ذهن و کارماده های او در همین مجموعه ی گزیده هم عیان است، آرشیو اطلاعات تاریخ نمایشگاه های او امتدادی تاریخی برای هر کدام از بخش های زندگی هنری و طیف وسیع رویکردهای هنری اش فراهم می آورد تا از گستره ی فعالیتهایش درک بهتری به دست دهد.
بخشی از اسناد و تصویرهای آرشیوی این نمایشگاه متعلق به آرشیو اختصاصی موزه مرکز نبشی است.

آثار

در حال بارگذاری تصاویر loading
۱۳۷۰ | چنگیز شهوق
۱۳۶۸ | چنگیز شهوق
۱۳۵۶ | چنگیز شهوق
۱۳۴۶ | چنگیز شهوق
۱۳۶۸ | چنگیز شهوق
۱۳۷۱ | چنگیز شهوق
۱۳۷۱ | چنگیز شهوق
۱۳۷۲ | چنگیز شهوق
loading
نمایش بیشتر

نمای چیدمان

در حال بارگذاری تصاویر loading
تصویر چیدمان مرتبط یافت نشد.
loading

مجله

در حال بارگذاری تصاویر loading
مطلب مرتبط یافت نشد.
loading

ویدئو

در حال بارگذاری تصاویر loading
مطلب مرتبط یافت نشد.
loading

نمایشگاه‌های نزدیک

در حال بارگذاری تصاویر loading
نمایشگاه جاری نزدیک یافت نشد.
جهت استفاده از امکانات سایت ابتدا وارد شوید.
عضو گالری‌اینفو هستید؟ ورود به گالری اینفو
عضو گالری‌اینفو نیستید؟ ثبت نام در گالری اینفو
مشکلی به وجود آمده است
اثر از آرشیو شما حذف شد اثر به آرشیو شما اضافه شد هنرمند از آرشیو شما حذف شد هنرمند به آرشیو شما اضافه شد گالری از آرشیو شما حذف شد گالری به آرشیو شما اضافه شد نمایشگاه از آرشیو شما حذف شد نمایشگاه به آرشیو شما اضافه شد