;

درون گوشت و استخوان

نمایشگاه انفرادی حجم،

جمعه ۹ مهر ۱۴۰۰ تا جمعه ۲۳ مهر ۱۴۰۰

هنرمندان نمایشگاه

بیانیه

 مجموعه‌ی «درون گوشت و استخوان» سیزدهمین نمایشگاه انفرادی و اولین همکاری مریم با گالری این/جاست. این مجموعه شامل هشت مجسمه با متریال سرامیک در ابعاد متفاوت است.

مریم کوهستانی هنرمند مجسمه ­سازی است که بدن و فیگور موضوع اصلی کارهای اوست. درون گوشت و استخوان اشاره ای است عریان و صریح به مساله ارتباط میان انسان ها. در این مجموعه بدن که اغلب بدون جنسیت است، تنها امکان آشنایی ست برای بیان موقعیت ها و فضاهایی که قصد داشته با مخاطب به اشتراک بگذارد.

درون گوشت و استخوان
مریم کوهستانی در مسیر اندیشه‌ورزی و ساخت مجسمه‌هایش همواره در صدد رسیدن به ساختاری پویا، دورنی و متحرک است و این‌بار نیز توانسته تا مناسبات میان ایده و ظرفیت­های اجرایی در کار خود را با رویکرد هنر تعاملی پیوند دهد. اما دلبستگی و وابستگی بیش از حد او به «تن» و نگره فیگوراتیو، روایتی معناگرا و در عین حال انتزاعی را به نمایش ‌می‌گذارد که می‌تواند راهبردی زیبایی‌شناسانه و عمیق به اندیشه‌ورزی هنرمند در این سری از آثارش باشد.

در این مجموعه تاکید کوهستانی بر نوع رابطه خویشتن با خود و دیگری و فقدان مفهوم رابطه در فضایی آکنده از تعلیق است. قطعات مجسمه‌ها این‌بار قابلیت جا‌به‌جا شدن و دستکاری توسط مخاطب را دارند و هر اثر در چیدمانی متفاوت، کنش معنایی تازه‌ای می‌یابد. به‌واسطه همین تمهید است که او با عبور از دو مفهوم «هویت» و «جنسیت»، اشاره‌ای صریح به جایی نامعلوم اما ژرف در پس ذهن‌ مخاطب دارد؛ تجربه‌ای اشتراکی در زمینه فرم و حرکت که ویژگی‌های مدرنیستی مجسمه‌سازی امروز را به ما یادآوری می‌کند، هرچند به شدت بی‌زمان و بی‌مکان است.

آشکارگی بیش از حد سوژه‌ها و بازی‌های خیالی هنرمند، تاکید بر محتوایی است که از گذشته  در مجسمه­هایش حضور داشته، اما هیچ‌گاه تا این حد صریح نبوده و طرز مواجهه و تلقی‌اش از این «انسان واژه»‌های به کمال نرسیده به نوبه خود عمیق و دراماتیک است؛ چیزی که به روساخت و معنای مدنظر کوهستانی وسعت می‌بخشد، انتظام کلی فرم و محتوایی است که نه الزاما از دریچه نقد و نگاهی تکوینی، بلکه در تعاملی حسی و مبتنی بر روایتی شخصی از رابطه هنرمند با تن خود به منصه ظهور می‌رسد.

 

کیانوش معتقدی

مهرماه ۱۴۰۰

آثار

در حال بارگذاری تصاویر loading
۱۴۰۰ | مریم کوهستانی
۱۴۰۰ | مریم کوهستانی
۱۴۰۰ | مریم کوهستانی
۱۴۰۰ | مریم کوهستانی
۱۴۰۰ | مریم کوهستانی
۱۴۰۰ | مریم کوهستانی
۱۴۰۰ | مریم کوهستانی
۱۴۰۰ | مریم کوهستانی
loading

نمای چیدمان

در حال بارگذاری تصاویر loading
loading

ویدئو

در حال بارگذاری تصاویر loading
loading
جهت استفاده از امکانات سایت ابتدا وارد شوید.
عضو گالری‌اینفو هستید؟ ورود به گالری اینفو
عضو گالری‌اینفو نیستید؟ ثبت نام در گالری اینفو
مشکلی به وجود آمده است
اثر از آرشیو شما حذف شد اثر به آرشیو شما اضافه شد هنرمند از آرشیو شما حذف شد هنرمند به آرشیو شما اضافه شد گالری از آرشیو شما حذف شد گالری به آرشیو شما اضافه شد نمایشگاه از آرشیو شما حذف شد نمایشگاه به آرشیو شما اضافه شد