;

پالیدن

نمایشگاه انفرادی

جمعه ۱۰ دی ۱۴۰۰ تا جمعه ۱۷ دی ۱۴۰۰

هنرمندان نمایشگاه

بیانیه

پالیدن: صافی کردن، تصفیه کردن، جستجو کردن چیزی در خاک [فرهنگ فارسی معین]

«پالیدن» کهن واژه‌ای است که کماکان در گویش روزمره‌ی اهالی بخش‌هایی از خراسان، بهویژه خطه‌ی زادگاه هنرمند، با مفهوم « کورمال‌کورمال و با دست به دنبال چیزی گشتن» شنیده می‌شود.

نمایش حاضر منتخبی از آثار چند مجموعه‌ی اخیر عباس نسل شاملو پیرامون سوژهی طبیعت یعنی «پس از بیگانگی» و «سرزمین بی خورشید» و مجموعهای نو از کنکاشهای ژرف در این سرزمین آشناپندار اما غریب را در برمی‌گیرد؛ نقاشی‌ها و طراحی‌هایی که هنرمند حدود چهار سال پیش، در پی نقل‌مکان به طبیعت غنی و دیرینه‌ی گیلان شروع به خلق آن‌ها نمود.

عباس شاملو را سال‌هاست با نگاه خاصش به ژانر منظرهنگاری می‌شناسیم. زمین‌های بازی و مناظر طبیعی ساکت و گرفته‌ای که فیگورهای کوچک و تنهای انسانی و حیوانی در پهنه‌شان سرگردان و بی‌پناه می‌نمایند. پالیدن سیر تغییر و تحول نگرش و گردش قلم نسل شاملو در سالهای اخیر را می‌نمایاند: فیگورهای انسانی از مناظر‌ هنرمند رخت بربسته‌اند و حال سازه‌های مصنوع مخروبه و متروکه و گاه صحنه‌های قاب گرفته‌ای که حس تماشای منظر از نگاه ناظری پشت پنجره‌ها را تداعی می‌کنند، تنها یادگار و یادآور حضور انسانی در طبیعتی زیبا اما سرد، نفوذناپذیر و خاکستری فام‌اند. همچنین چشم‌اندازهای مملو از شاخه‌های برهنه‌ی درختان و انبوه گیاهان خودرو اما بی‌سایه حکایت از غیاب سنگین قرص زرین خورشید دارند. دیگر ویژگی برجستهی این مجموعه آثار، مرجع و سیر تکوینی‌شان است: این مناظر آشناپندار نه از روی عکس و نه از بازنمایی مناظر پیرامون که از سرچشمه‌ی خیال او جوشیده و از پس لایه‌های پرشمار ساخت و تخریب – گاه طی ماه‌ها – به‌تدریج روی سطح تبلوریافته‌اند.

عباس نسل شاملو بی‌هیچ پیش‌طرح یا ایده‌ی اولیه‌ای دست‌به‌کار خلق هر اثر می‌شود و با اتکا بر حافظه بصری، تجربه‌ی حسی مواجهه مستقیم با طبیعت و مهم‌تر از همه، نفس فرآیند نقاشانه پیش می‌رود. گویی قلم‌موی هنرمند مانند سرانگشتان دست پی‌درپی سطح را به دنبال کشف و بازآفرینی جوهره‌ی برخورد با طبیعت میپالد و می‌کاود. ازاین‌رو عنوان مجموعه اشاره به جستجویی جسمی-بساوایی، ذهنی و زیباییشناختی در پی فرم و معناست. جستجوی آن ندانم چیستی که گویی همین نزدیکی است اما هر بار گریزان و دستنیافتی می‌نماید؛ حلقه‌ی مفقودهی وصل میان طبیعت و انسان بیگانه و گم‌گشته‌ی معاصر.  

آثار

در حال بارگذاری تصاویر loading
۱۴۰۰ | عباس نسل شاملو
۱۴۰۰ | عباس نسل شاملو
۱۴۰۰ | عباس نسل شاملو
۱۴۰۰ | عباس نسل شاملو
۱۴۰۰ | عباس نسل شاملو
۱۴۰۰ | عباس نسل شاملو
۱۴۰۰ | عباس نسل شاملو
۱۳۹۸ | عباس نسل شاملو
loading
نمایش بیشتر

نمای چیدمان

در حال بارگذاری تصاویر loading
loading

مجله

در حال بارگذاری تصاویر loading
مطلب مرتبط یافت نشد.
loading

ویدئو

در حال بارگذاری تصاویر loading
مطلب مرتبط یافت نشد.
loading
جهت استفاده از امکانات سایت ابتدا وارد شوید.
عضو گالری‌اینفو هستید؟ ورود به گالری اینفو
عضو گالری‌اینفو نیستید؟ ثبت نام در گالری اینفو
مشکلی به وجود آمده است
اثر از آرشیو شما حذف شد اثر به آرشیو شما اضافه شد هنرمند از آرشیو شما حذف شد هنرمند به آرشیو شما اضافه شد گالری از آرشیو شما حذف شد گالری به آرشیو شما اضافه شد نمایشگاه از آرشیو شما حذف شد نمایشگاه به آرشیو شما اضافه شد