;

MEHDI GHADYANLOO

نمایشگاه انفرادی

پنجشنبه ۲۶ اسفند ۱۴۰۰ تا شنبه ۳ اردیبهشت ۱۴۰۱

هنرمندان نمایشگاه

بیانیه

گالری گاگوسیان در نخستین همکاری خود با مهدی قدیانلو در یک نمایش انفرادی، آثار اخیر او را به نمایش می‌گذارد. قدیانلو، هنرمند ایرانی، فعالیت هنری خود را در عرصه‌ی عمومی با خلق دیوارنگاره‌های تهران در سال ۱۳۸۴ آغاز کرد و نتیجه‌ی آن بیش از ۱۰۰ دیوارنگاره در سطح شهر تهران بود. 
آثار قدیانلو سطوحی از یک معماری خیالی و کم‌عمق را به نمایش می‌گذارد که در آن پلکان‌ها، لوله‌ها و سرسره‌ها در فضایی محصور به چشم می‌خورند. در قسمت بالایی این معماری خیالی نورگیر‌هایی وجود دارد که اجازه می‌دهد نور بر سازه‌ها بتابد و سایه‌روشن ایجاد کند. فرم‌های مدور سازه‌ها با استفاده‌ی دقیق قدیانلو از رنگ‌روغن و اکریلیک، برجسته می‌شود و به خوبی جنس سازه‌ها را با ایجاد میزان شفافیت، کدر بودن، انعکاس‌پذیری و براق بودن نشان می‌دهد. این نقاشی‌های رازآلود بیان‌گر شیفتگی قدیانلو به نورپردازی و چشم‌انداز سازه‌هایی است که تفاسیر متافیزیکی را سبب می‌شود. 
سازه‌های مصور قدیانلو تداعی‌گر خاطرات بازی‌های شاد و سرخوشانه‌ی دوران کودکی است که با رویاهای نوستالژیک و آرزوهای آرمانی در‌هم‌می‌آمیزد. قدیانلو با اتکا به تجربه‌ی خود به‌عنوان پدری که همواره با فرزندانش در حال سفر است؛ تجهیزات زمین بازی را سوژه‌ای تلقی می‌کند که از تفاوت‌های زبانی و فرهنگی فراتر می‌رود. اهمیت این سازه‌ها به خاطر ناتمام‌ماندن و عدم‌دسترسی است. سرسره‌ها به سرانجام نمی‌رسند و پلکان گم‌شده یا غیر‌قابل‌استفاده‌اند. 
در بزرگ‌ترین اثر این نمایش، مجموعه‌ دالان‌های به‌هم‌پیوسته‌ای را شاهد هستیم که سازه‌های پیچیده و صورتی‌رنگ فضای آن را اشغال کرده است. سازه‌هایی که از ترکیب ماشین‌آلات صنعتی، بادکنک‌های معلق، قیفی پر از توپ و یک اسب اسباب‌بازی به‌وجود آمده است. 
این صحنه‌ها که عاری از حضور انسان است، فضایی عجیب و غریب و رویاگونه‌ای را تداعی می‌کند که یادآور پلازاهای جورجو د کیریکو، سناریوهای متناقض رنه ماگریت و فضاهای غیرممکن موریس اشر است. هندسه‌ی پیچیده‌ی آثار قدیانلو از سنت‌های غنیِ نقاشی، معماری، ادبیات و هنر‌های تزئینیِ سرزمین او، ایران، تاثیرگرفته است. قدیانلو در دوران جنگ میان ایران و عراق بزرگ شد. اضطراب ناشی از جنگ و مقتضیات زندگی در جمهوری اسلامی ایران، احساسات او را شکل داده است. آثار این هنرمند از منحصر‌به‌فرد بودن تجربیات و تصورات او ناشی می‌شود و در یک زبان بصری کاملا در دسترس در اختیار مخاطب قرار می‌گیرد و او را به بازاندیشی و کاوشی بازیگوشانه دعوت می‌کند. 
مهدی قدیانلو (۱۳۶۰، کرج، ایران) در فرانکفورت به زندگی و فعالیت مشغول است. او نخستین هنرمند ایرانی است که پس از انقلاب هم در ایران و هم در ایالات متحده به صورت رسمی آثار سفارشی خلق کرده است. آثار او در مجموعه‌هایی نظیر موزه‌ی هنر ملی چین، موزه‌ی لانگ و موزه‌ی هنر معاصر شیائو نگهداری می‌شود. 

مترجم: امیر مصباحی
تنظیم متن: الهه رمضانی مقدم
🏷 حقوق تصاویر متعلق به راب مک‌کیور است. 
 

آثار

در حال بارگذاری تصاویر loading
مهدی قدیانلو
مهدی قدیانلو
loading

نمای چیدمان

در حال بارگذاری تصاویر loading
loading

مجله

در حال بارگذاری تصاویر loading
مطلب مرتبط یافت نشد.
loading

ویدئو

در حال بارگذاری تصاویر loading
مطلب مرتبط یافت نشد.
loading

نمایشگاه‌های نزدیک

در حال بارگذاری تصاویر loading
نمایشگاه جاری نزدیک یافت نشد.
جهت استفاده از امکانات سایت ابتدا وارد شوید.
عضو گالری‌اینفو هستید؟ ورود به گالری اینفو
عضو گالری‌اینفو نیستید؟ ثبت نام در گالری اینفو
مشکلی به وجود آمده است
اثر از آرشیو شما حذف شد اثر به آرشیو شما اضافه شد هنرمند از آرشیو شما حذف شد هنرمند به آرشیو شما اضافه شد گالری از آرشیو شما حذف شد گالری به آرشیو شما اضافه شد نمایشگاه از آرشیو شما حذف شد نمایشگاه به آرشیو شما اضافه شد