;

چی؟ برای کی؟ چرا؟

نمایشگاه انفرادی چیدمان، پرفورمنس،

جمعه ۱۰ آبان ۱۳۹۲ تا دوشنبه ۲۰ آبان ۱۳۹۲

هنرمندان نمایشگاه

بیانیه

 ماخاچوا در کارهایش به مسئله ی تبادل بین فرهنگی، یکسان سازی، و همچنین مفهوم هویت ملی می پردازد. بدون شک، مسائلی ازاین دست در شرایط امروز روسیه دارای حساسیت های سیاسی خاصی می باشند. بعد از دهه ها تلاشِ موشکافانه، اگرچه همراه با شکست، که توسط جماهیر شوروی برای یکپارچه سازی گروه های متفاوت قومی و ملی ساکن در این منطقه تحت نام "مردم شوروی" صورت گرفت، نیازی مبرم برای دوباره فکر کردن، دوباره در بستر بردن و دوباره تخصیص دادن هویت افراد احساس می شود. تائوس ماخاچوا در آثارش تحت تاثیر مستفیم شرایط اجتماعی-فرهنگی سرزمین مادری ش داغستان، یکی از جمهوری های روسیه در شمال قفقاز که قطعا دارای زمینه های چندلایه ی قومی، تاریخی و فرهنگی می باشد قرار دارد. ماخاچوا در کارهایش به دنبال بنیان نهادن رابطه ای شخصی با این زمینه است و این موجب شده کارهایش دارای ابعادی صمیمی تر و عمیق تر باشد. ماخاچوا در ویدئوهایش بسیاری از موضاعات مرتبط به هم، از قومیت و یکسان سازی فرهنگی گرفته تا دلبستگی متافیزیکی به طبیعت را که بخش مهمی از طرز تفکر مردم داغستان است نمایش می دهد.

 
پروژه های "تند و چابک" به سال 2011 و "بگذار بخشی از یک روایت باشم" به سال 2012 به موشکافی دو آئین اجتماعی بسیار مردانه یعنی مسابقه ماشین رانی و جنگ سگ ها می پردازد. در اینجا هنرمند علاقه ی خود را به چهارچوب های نمادین که در آن ها مردانگی به ظهور می رسند و اینکه چگونه مفاهیم آشنای این سرگرمی ها دوباره تعریف می شوند نشان می دهد. 
 
در ویدیو چیدمان "بگذار بخشی از یک روایت باشم" به عنوان موضوع اصلی این کنکاش ،بازی نمایشی مردانه در زمینه ای گسترده تراز جابجایی فرهنگی پسا-شوروری بررسی شده است. شکاف اصلی از میان مقابل هم قراردادن فیلم آرشیوی درباره علی اف کشتی گیر شوروی که اصالتی داغستانی داشت، به عنوان نمونه ای از ایجاد پروپاگاندای اسطوره ای زمان، و ویدئوهایی از جنگ سگ ها در داغستان که خود ماخاچوا آن ها را گرفته است شکل می گیرد.
 
 
به مناسبت اولین نمایشگاه تائوس مخاچوا در تهران، او پروژه "بدون عنوان" به سال 2010 را که یک پروژه چندرسانه ای شامل نمایش و چیدمان می باشد بازبینی خواهد کرد. این پروژه به طور اختصاصی در مسیر مسافرت زمینی از داغستان به ایران و در طول دریای مازندران اجرا خواهد شد. اولین بار که این کار در مسکو در سال 2010 نمایش داده شد، شکاف طبقاتی ای را که در شهرهای بزرگ بسیار تکان دهنده شده بود مورد خطاب قرار داد. هنرمند وسایل معمولی خانگی را سر هم کرده است- یک چمدان شفاف که قرار بود با هر چیز دیگری از چمدان مبادله شود. برای دسترسی به عموم مردم، مخاچوا چمدان شفاف را به یک بازار کهنه فروشان برد و یک اگهی در روزنامه "هند تو هند" منتشر کرد. با حمل چمدان شفاف در طول سفر هنرمند فصل جدیدی در بحث انتقادی خود باز کرده است. او تاریخ پر التهاب روابط بین ایران و روسیه را رد مرکز توجه قرار میدهد و سوال جدیدی در مورد روابط بین المللی، ژئوپلیتیکی ،تاریخی، اجتماعی و فرهنگی دو کشور را مطرح میکند . 
 
کیوریتور: داریا کیرسانوا
 

آثار

در حال بارگذاری تصاویر loading
اثر مرتبط یافت نشد.
loading

نمای چیدمان

در حال بارگذاری تصاویر loading
تصویر چیدمان مرتبط یافت نشد.
loading

مجله

در حال بارگذاری تصاویر loading
مطلب مرتبط یافت نشد.
loading

ویدئو

در حال بارگذاری تصاویر loading
loading

نمایشگاه‌های نزدیک

در حال بارگذاری تصاویر loading
نمایشگاه جاری نزدیک یافت نشد.
جهت استفاده از امکانات سایت ابتدا وارد شوید.
عضو گالری‌اینفو هستید؟ ورود به گالری اینفو
عضو گالری‌اینفو نیستید؟ ثبت نام در گالری اینفو
مشکلی به وجود آمده است
اثر از آرشیو شما حذف شد اثر به آرشیو شما اضافه شد هنرمند از آرشیو شما حذف شد هنرمند به آرشیو شما اضافه شد گالری از آرشیو شما حذف شد گالری به آرشیو شما اضافه شد نمایشگاه از آرشیو شما حذف شد نمایشگاه به آرشیو شما اضافه شد