;

مستوری

نمایشگاه انفرادی

جمعه ۲۸ مرداد ۱۴۰۱ تا جمعه ۱۸ شهریور ۱۴۰۱

هنرمندان نمایشگاه

بیانیه

ناهید بهبودیان در پروژه­ی «مستوری» که با همکاری پلتفرم دیزا شکل گرفته است نظام مُد را در شباهت با چرخه­ی تکامل و بقای گل­ها بررسی و چیدمانی از خودنمایی خوفناک گل­های سمی را در فضای پروژه­های محسن به نمایش می­گذارد. گل­­ها سیستم زایش گیاهان­ و گرده­افشانی شیوه­ی امتداد و توالد آن­ها است. در این فرایند هنگامی که گل­­ها برای بقا به دیگری نیاز پیدا می­کنند به زیباترین و فریبنده­ترین شکل خود در می­آیند؛ درست مانند مُد که با اغواگری سال­هاست جای خود را در زندگی انسان­ها باز کرده­ است. مُد امکانی است که هنر را در زندگی روزمره پوشیدنی­ و کاربردی می­کند.

­گل­ها بیش­از ده سال است که ناهید را مسحور کرده و در فعالیت بینارشته­ای او در عرصه­ی تجسمی و مُد به زبان اصلی­اش برای خلق هنری بدل شده­اند. او در نمایش­های قبلی­اش گل­ها را در دست خود به­مثابه­ی ابزاری می­داند برای لمس و ارتباط با دیگری؛ از جنس ارتباط گل­ها با دیگر موجودات. او با گل­ها و طبیعت مستورشان هم‌ذات‌پنداری می­کند؛ چه­بسا گل­ها برای او الگوی زندگی­اند؛ الگویی برای ارتباط، تاثیرگذاری و بقا.

در فضای پاسیو گلی محصورشده برای بقا دست به هر فریبی می­زند: تکثیر مسحورکننده­ی ریشه­ها و جوانه­هایی رنگارنگ، پراکندگی خیره­کننده­ی بذرهای درخشان و تلاش گلبرگ­ها برای تسخیر فضایی بزرگتر. استودیوی ناهید که در یکی از اتاق­ها بازسازی شده است، نگاهی است اجمالی به تجربیات و فعالیت­های او که همواره ریشه دواندن مُد را در زندگی روزمره­ی شهری ثبت کرده؛ آن­چه به گرده­افشانی گل­ها می­ماند. سرآذین­ها که در این اتاق با پس­زمینه­ا­ی از شهر و زندگی انسان ارائه می­شوند و سرآغاز پروژه­ی مستوری هستند، از گل­هایی الهام می­گیرند که با فریفتن دیگر موجودات آن­ها را به حضور سمی خود فرامی­خوانند. در «اتاق پرو» این به­دام­افتادگی به شکلی ملموس­تر تجربه می­شود و مخاطب خود را گرفتار حربه­­ی گل برای بقا می­یابد. در اتاقی دیگر فرآیند مستندسازی و شکل گرفتن این پروژه­­ی مشارکتی به چشم می­خورد که با همراهی تعدادی از طراحان لباس ایرانی و عکاسی علیرضا فانی ثبت شده است؛ چگونه عمارتی متروک تبدیل به همان خاکستری می­شود که هزاران سال پیش گل­ها از آن جوانه زدند؛ بستری برای تماشای زیبایی پایدار.

هرکدام از پروژه­­های ناهید حلقه­ای از زنجیر بی­انتهای شیفتگی او نسبت به گل­هاست. او خود نیز به واسطه­ی خلق هنری، در هر دوره­ی فعالیتش مانند فصل شکوفایی گل­ها، از غلاف پوسته­مانندش سر بیرون می­آورد و بار دیگر نمایشی از چرخه­ی ابدی مرگ و زندگی برپا می­کند و ردی بر خاک می­گذارد.

 

آثار

در حال بارگذاری تصاویر loading
اثر مرتبط یافت نشد.
loading

نمای چیدمان

در حال بارگذاری تصاویر loading
تصویر چیدمان مرتبط یافت نشد.
loading

ویدئو

در حال بارگذاری تصاویر loading
مطلب مرتبط یافت نشد.
loading

نمایشگاه‌های نزدیک

در حال بارگذاری تصاویر loading
نمایشگاه جاری نزدیک یافت نشد.
جهت استفاده از امکانات سایت ابتدا وارد شوید.
عضو گالری‌اینفو هستید؟ ورود به گالری اینفو
عضو گالری‌اینفو نیستید؟ ثبت نام در گالری اینفو
مشکلی به وجود آمده است
اثر از آرشیو شما حذف شد اثر به آرشیو شما اضافه شد هنرمند از آرشیو شما حذف شد هنرمند به آرشیو شما اضافه شد گالری از آرشیو شما حذف شد گالری به آرشیو شما اضافه شد نمایشگاه از آرشیو شما حذف شد نمایشگاه به آرشیو شما اضافه شد