;

نمایش دونفره

نمایشگاه گروهی

جمعه ۴ شهریور ۱۴۰۱ تا يكشنبه ۱۳ شهریور ۱۴۰۱

هنرمندان نمایشگاه

بیانیه

همچون شعر که نظمی­ است از هم­نشینی کلماتی گاه ناهمگون­، سوگل احدی و نسیم شجاع که پیش‌تر آثارشان در سلسله‌نمایش‌های «اپیزود» معرفی شده بود، در این نمایش دونفره  در تلاش­اند با کنارهم قرار دادن پاره‌تصویرهای گوناگون روایتی منسجم از حالات درونی­شان بیان کنند. در آثار سوگل، سرخوشی کودکانه از پس سیاهی­ها و حفره­ها آشکار می­شود و نقاشی‌های نسیم سفری است خیالی که از روایات منقطع و آشنایی­زدایی­شده آغاز شده و عامدانه به مقصدی مشخص ختم نمی­شود. سوگل با نوعی از کاستن و نسیم با افزودن جزئیات، تصاویر را روی ­هم و گاه کنار ­هم می­چینند تا از آن­ها نقشه­ای برای خوانش خاطرات و تصورات خود بسازند. آثارشان سیالانه ادامه می­یابد، اتودها پاک می­شوند و تصاویر دوباره اضافه می­شوند تا در پایان همه­چیز در جای خود معنا پیدا کند.

سوگل احدی در مجموعه­ی «اسب کرایه­ای» با تکنیک­های متفاوت کلاژ، دو زیرمجموعه با عنوان­های «سواری» و «تاخت» که در یک دوره خلق شده­اند را ارائه می­دهد. عکس­ها و تصاویر مجلات در زیرمجموعه­ی «سواری» از میان تاریکی قیرگون رخ می­نمایند. ویران­سازی تصاویر و دوباره به­کار بستن تکه­ها در آثار او ، جدال با وسوسه­ی فرو رفتن در سیاهی است؛ مثل بازی با پوست اطراف زخمی که تازه به­هم آمده است. در همین وادی، نگاه در آثار زیرمجموعه­ی «تاخت» میان حفره­های سرشته­شده در تصاویر گیر می­افتد و روزنه­ها در تاروپود کم­زور تصاویر تکرار می­شوند. گویی موریانه­هایی از جنس خاطره، روح سوگل را از حفره­ها پر می­کنند. انباشتگی فضای خالی در آثار او یورش آوردن گذشته به حریم حال است؛ گذشته که چون سایه، جزئی جداناشدنی از زندگی اوست.  

آثار نسیم شجاع در مجموعه­ی «زیستن بر مدار نیستی» ازآن­خودسازی آثار هنری و ادبی است که با رویکردی تلفیق­گرا کنار خواب­ها و تصاویر ذهنی هنرمند قرار گرفته­اند. در آثار نسیم قرار نیست جزءها یک کل واحد بسازند و در صف­آرایی­ای سازمند مخاطب را به پایان داستان هدایت کنند؛ هر روایت گویی در جهان شخصی خود به زیست ادامه می­دهد تا تمثیلی باشد از بلاتکلیفی جهان معاصر. خرده­روایت­ها مخاطب را به یاری­رسانی در امر داستان­سرایی دعوت می­کند تا در برزخی سورئال با نسیم هم­مسیر شوند و فرصتی برای خیال­پردازی یابند.

ژرفای لایه­­لایه­ی نقاشی­های نسیم همانند کلاژ های آغشته به خاطره­ی سوگل، راز امیال و تجربه­ی زیسته­ی­شان را به­سادگی در پیش چشمان مخاطب فاش نمی­کنند، آن را زیرکانه در گوشه­ای از اثر، زیر انبوه تصاویر پنهان می­کنند تا آثارشان وعده­گاهی باشد برای یادآوری.

 

آثار

در حال بارگذاری تصاویر loading
۲۰۲۲ | نسیم شجاع
۲۰۲۲ | سوگل احدی
۲۰۲۲ | سوگل احدی
۲۰۲۲ | سوگل احدی
۲۰۲۲ | سوگل احدی
۲۰۲۲ | سوگل احدی
۲۰۲۲ | سوگل احدی
۲۰۲۲ | سوگل احدی
loading
نمایش بیشتر

نمای چیدمان

در حال بارگذاری تصاویر loading
loading

ویدئو

در حال بارگذاری تصاویر loading
مطلب مرتبط یافت نشد.
loading

نمایشگاه‌های نزدیک

در حال بارگذاری تصاویر loading
نمایشگاه جاری نزدیک یافت نشد.
جهت استفاده از امکانات سایت ابتدا وارد شوید.
عضو گالری‌اینفو هستید؟ ورود به گالری اینفو
عضو گالری‌اینفو نیستید؟ ثبت نام در گالری اینفو
مشکلی به وجود آمده است
اثر از آرشیو شما حذف شد اثر به آرشیو شما اضافه شد هنرمند از آرشیو شما حذف شد هنرمند به آرشیو شما اضافه شد گالری از آرشیو شما حذف شد گالری به آرشیو شما اضافه شد نمایشگاه از آرشیو شما حذف شد نمایشگاه به آرشیو شما اضافه شد