;

آشوب

گردآوری: نگار نادری‌پور

نمایشگاه انفرادی

جمعه ۱۳ مرداد ۱۴۰۲ تا جمعه ۳ شهریور ۱۴۰۲

هنرمندان نمایشگاه

بیانیه

محمدرضا پورکمالی دانش آموخته‌ی رشته مجسمه­سازی سال‌هاست به شکل متمرکز با ورق آهن کار کرده و استحکام و در عین‌حال قابلیت­های صنعتی این ماده را محمل مناسبی برای بیان دغدغه­های خویش یافته‌است. وی در سالیان اخیر به کنکاش و تجربه‌ورزی با قطعات هندسی ساده پرداخته و مجموعه‌ی حاضر منتخبی از آثار وی در پنج سال گذشته‌است که اشکال پیچیده و فرم‌های گسترش یابنده از مشخصات بارز آن محسوب می­گردد. پیدایش نظم در دل بی‌نظمی و خلق پیچیدگی­هایِ سازمان‌یافته در عین رسیدن به بیانی زیبایی شناسانه و معنامند در مواجه با فرم و متریال از دل‌مشغولی­های اوست.                                

مجسمه­های محمدرضا پورکمالی، هم‌بافتی از قطعات مثلثیِ تداوم یافته در فضا هستند که درپیِ اشغال و کشف قابلیت­ها و امکانات گسترش، در مرز بی‌شکلی و بدن‌یافتگی ایستاده­اند. چشم‌نواز، رنگین و درخشان، فضا را تسخیر و آن‌را به شکلی دیگر درمی­آورند. همچون گونه‌ای مهاجم یا ارتشی از موجودات غریب، با لبه‌های تیز و بُرنده، هوا را می­شکافند و بی‌محابا خود را به مکان تحمیل می­کنند. به فاصله‌ی میان خود و مخاطب دست‌اندازی کرده، مرزها را در هم‌شکسته، بازی‌گوشانه و بی‌قید در فضا دخل و تصرف می­کنند. در یک نظر به چنگ نمی­آیند و حرکت و مداخله بدنمند و فعالانه مخاطب را طلب می‌نمایند. فضا را کنشمند و پرتحرک ساخته و زمان و سرعت را در مجاورت خود دست‌کاری می­کنند. ریتم را دچار سکته و فواصل را بهم می­ریزند. در کار آشوبند و با پیچش‌های ناآشنا و فرم‌های جسورانه، بر نظم موجود شوریده و ترتیبی دیگر را پی­ می‌ریزند.                                                                         

آشوب، مجموعه­ای از موجودات عجیب­الخلقه، بدنواره­ای منتشر و در­عین حال متحد است که فراتر از بازنمایی، منبعث از شرایط و تجربه‌ی زیسته‌ی ما، نمود احساسات و عواطف پیچیده و درهم تنیده­ای هستند که به کلمه درنمی­آیند.                                                                                                

نگار نادری‌پور

آثار

در حال بارگذاری تصاویر loading
محمدرضا پورکمالی
محمدرضا پورکمالی
محمدرضا پورکمالی
loading

نمای چیدمان

در حال بارگذاری تصاویر loading
تصویر چیدمان مرتبط یافت نشد.
loading

مجله

در حال بارگذاری تصاویر loading
مطلب مرتبط یافت نشد.
loading

ویدئو

در حال بارگذاری تصاویر loading
مطلب مرتبط یافت نشد.
loading
جهت استفاده از امکانات سایت ابتدا وارد شوید.
عضو گالری‌اینفو هستید؟ ورود به گالری اینفو
عضو گالری‌اینفو نیستید؟ ثبت نام در گالری اینفو
مشکلی به وجود آمده است
اثر از آرشیو شما حذف شد اثر به آرشیو شما اضافه شد هنرمند از آرشیو شما حذف شد هنرمند به آرشیو شما اضافه شد گالری از آرشیو شما حذف شد گالری به آرشیو شما اضافه شد نمایشگاه از آرشیو شما حذف شد نمایشگاه به آرشیو شما اضافه شد