;

«محسن وزیری‌مقدم > صد سالگی»

گردآوری: هامون وزیری مقدم

نمایشگاه انفرادی

جمعه ۲۹ تیر ۱۴۰۳ تا جمعه ۱۹ مرداد ۱۴۰۳

هنرمندان نمایشگاه

بیانیه

وزیری‌مقدم در یازدهم دی‌ماه 1338 اولین نقاشی شنی خود را خلق کرد و سرانجام به مناسب‌ترین تکنیک برای تثبیت شن روی بوم دست یافت.

ترکیب‌بندی شنی شماره‌ی یک که امروز پس از بیست سال برای اولین‌بار به نمایش درآمده، نشان‌دهنده‌ی آغاز بینشی هنری است که پرورش و توسعه‌ی آن تا سه سال بعد ادامه یافته و برای حفاری با ایجاد خطوط پیچیده و درهم‌تنیده از انگشتان دست بهره می‌گیرد.

این نقاشی‌ها آثاری از تماس فیزیکی هنرمند با متریال را در بر می‌گیرند و رگه‌هایی از این تماس را در سطوح بافت‌دارشان ثبت می‌کنند. همان‌طور که هنرمند به یاد می‌آورد: «در ساحل با ماسه‌ی سیاه بازی می‌کردم و مشغول سرگرم کردن دوستانم بودم. ناگهان رد انگشتانم بر شن‌ها توجهم را جلب کرد؛ ایده و خاطراتی از کودکی‌ام در ذهنم بود و یاد ماسه‌بازی کودکی دوباره در من طغیان کرد... یک بازی پیش‌پاافتاده به یک فعالیت بصری بدل شد. دست از بازی با دوستانم کشیدم و با یک کیسه‌ی شن به رم برگشتم. پیدا کردن شکل‌ها در ماسه تمام وقتم را پر کرد و ماه‌ها طول کشید تا نقوشی را که پیدا کرده بودم به بوم منتقل کنم.»

این تأکید بر تجربه‌گری بدنی و تعامل حسی متعاقباً تحول هنری وزیری‌مقدم را فرا گرفت. حرکات موزون انگشتان و فرم‌های موازی آن‌ها که نخست در نقاشی‌های شنی کشف شده بود، به نقش‌برجسته‌های آلومینیومی او و در نهایت در سال ۱۳۴۷ به مجسمه‌های مفصلی‌اش بسط یافت.

آثار

در حال بارگذاری تصاویر loading
اثر مرتبط یافت نشد.
loading

نمای چیدمان

در حال بارگذاری تصاویر loading
تصویر چیدمان مرتبط یافت نشد.
loading

مجله

در حال بارگذاری تصاویر loading
مطلب مرتبط یافت نشد.
loading

ویدئو

در حال بارگذاری تصاویر loading
مطلب مرتبط یافت نشد.
loading
جهت استفاده از امکانات سایت ابتدا وارد شوید.
عضو گالری‌اینفو هستید؟ ورود به گالری اینفو
عضو گالری‌اینفو نیستید؟ ثبت نام در گالری اینفو
مشکلی به وجود آمده است
اثر از آرشیو شما حذف شد اثر به آرشیو شما اضافه شد هنرمند از آرشیو شما حذف شد هنرمند به آرشیو شما اضافه شد گالری از آرشیو شما حذف شد گالری به آرشیو شما اضافه شد نمایشگاه از آرشیو شما حذف شد نمایشگاه به آرشیو شما اضافه شد