;
اتودهای هراس و پرواز
طراحیهای هراس و پرواز که برای اولینبار در ایران به نمایش درآمدهاند، فرصتی ارزشمند برای مشاهدهی سیر تحول اندیشهی محسن وزیریمقدم و دگرگونی تصویری کار او در خلق یکی از نوآورانهترین مجموعههایش را فراهم میآورند.
تنش و ناآرامی حاکم بر فضای این اسکیسها ادامهی تشویش دورهی سولژنیتسین است که با آمیختن رنگ و تمرکز بر ترکیببندی وارد قلمرویی از ستیز و تعلیق فرمهای خشن و دندانهدار میشود. به بیان پییر رستانی: «حس تهدید و خشونتِ گسترده در جهان از طریق شکلها و رنگهای شدید و مرتعش تحقق مییابد.» پرندهای که از فرمهای خشن و چنگالمانند میگریزد، و اولینبار در اتودهای دورهی سولژنیتسین پدیدار شده، درونمایهی تکرارشوندهی این آثار است.
وزیریمقدم دربارهی آن چنین میگوید: «شاید این کبوتری که اینجا پرواز میکند روح خودم باشد که از دست تمام بیعدالتیها و ناراحتیهایی که من را احاطه کرده، فرار میکند. البته این مثال است، ولی در هر صورت خشم و جدال انسانهای بیگناهی را نشان میدهد که نمیدانند باید چه کنند.»
بومهای هراس و پرواز
این مجموعه جنبههای مختلفی از دستاوردهای هنری وزیریمقدم را در بر میگیرد. در این کارها فرمهای سهبعدی منحنی و دندانهدار از مجسمه به نقاشی کوچ میکنند و امکان حرکت، تغییر و دستکاری را در فضا فراهم میآورند. آثار بین نقاشی، نقشبرجسته و مجسمه در نوساناند و با آمیختگی و وفقپذیریشان، مرزها و تعاریف مرسوم مدیومها را به چالش میکشند، و همچنین ارزیابی مجدد مفاهیم هنری تثبیتشده و نیز درک گستردهتری از بیان هنری را طلب میکنند.
--------
کتاب مجمعالجزایر گولاگ نوشتهی الکساندر سولژنیتسین، نویسندهی معترض روس، روایتی است با جزئیات دقیق از نظام هولناک «گولاگ» یا اردوگاههای کار شوروی در مناطقی با آب و هوای سخت در زمان حکمرانی استالین، که تأثیری عمیق و تکاندهنده بر وزیریمقدم گذاشت.
اسکیسهای سولژنیتسین که بین سالهای ۱۳۵۳ تا ۱۳۵۵ خلق شدهاند، روندی بسیار متفاوت با آثار انتزاعی معمول محسن وزیریمقدم را نمایان میکنند. این آثار روحیهی اکسپرسیو و سرکشی را به نمایش درمیآورند که به ندرت در کار او به چشم میخورد. در طی این دوره و در سال ۱۳۵۳ وزیریمقدم به طور پیوسته بین شهرهای پاریس، لندن و رم در سفر است. او بهتازگی از همسر دومش سوزان جدا شده و بحرانهای زندگی شخصی از یکسو، و سرخوردگی و ناامیدی از اوضاع اجتماعی ـ سیاسی ایران و جهان از سوی دیگر بر احوال روحیاش چنان تأثیر شدیدی گذاشته که در اسکیسهای فراوان و متنوع باقیمانده از این دوره مشهودند.