;
نمادپردازی در صنایع تصویری و بهویژه بافتههای هر جغرافیا، برگرفته از بافتار فیزیکی و ذهنی مردمانش است. گستردگی گونههای گیاهی فرمهای هندسی گونههای جانوری و آبستراکسیون فرم در این محصولات بازگوی جهانبینی اسطورهای و زیست روزمره مردمان هر خطه است.
در گره بافتههای ایرانی در باب بازنمایی جانوری چندین عنصر مهم مشهود است:
از شیر و پرنده مانند ققنوس و طاووس و -هما و آهو و غزال گرفته تا ماهی و اژدها و سگ شکاری و پلنگ این موتیفهای جانوری معمولاً بهصورت نمادین و با طراحیهای انتزاعی از برداشت و درگیری ذهنی انسانهای کهن با فضای اطرافشان نشئت میگرفته.
شادی یثربی که در این سالها همواره با برداشت از زیروبم زندگی کلانشهری نقاشی ،کرده این بار برای بیان تصویری فرشهایش سراغ جانوران شهری رفته و گربههای تهران-این- شیرهای -شهری را بر روی همان بستر نیاکان صنعتگرش تصویر کرده.
علی بختیاری
بهار ۱۴۰۴