;
«کپی/پیست» میخواهد عملکردِ هنری پدیدهی تکثیر و تکرار و نسخهبرداری را بررسی کند. پدیدهای آشنا اما نهچندان مرور شده که در جاهای مختلف جهان تعریفش متفاوت است. تا آنجا که به خاورمیانه مربوط است «کپی/پیست» همچون سراب، فاقد یک واقعیت ملموسِ فرهنگی ست و کامل و عملگرایانه ترجمه نشده. از آن سو، کنکاش در پدیدهی نسخهبرداری یا کپی کردن، ریشهای عمیق در گفتمان فرهنگ اروپایی دارد. آنجا، نسخهبرداری متعدد «هاله» زداست. همچنین، نسخهبرداری در آنچه هنر اسلامی میخوانیم و نیز نوعِ برخورد با متنِ نوشتاری نزدِ سنتگرایان، دارای نقشی قدرتمند است و شخصیتِ هنری، فکری و جهانبینی هر نهاد را بازتاب میدهد. «والتر بنیامین» در مقالهای به نام «اثر هنری در عصر تکثیر مکانیکی» برای اولین بار تکنیکها و اصول زیباییشناسی کپی کردن را به چالش کشید. بنا بر عقیدهی او «هاله» (که او «اورا» می خواند)، با «قابلیت تکثیر مکانیکی» ناپدید میشود. نسخهبرداری متعدد از اثر اصلی، «اجازهی بهروزرسانی شدن آن را فراهم میکند» و پاسخگوی نیازهای متقاضیان است. البته، تغییر رسانه در ۵۰ سال گذشته و ظهور رسانههای الکترونیکی، اینترنتی و شبکههای اجتماعی، تمامِ تعاریف را دستخوش تغییر کرده است. با این حال به نظر میرسد در اینجا دیدگاه بنیامین همچنان به روز است.
«کپی/پیست» یک تلاشِ جدی فرهنگی و هنری است تا با استانداردهای روزِ هنرِ دنیا، مجموعهای در اختیارِ هنر ایران قرار دهد. «شهرامِ انتخابی» هنرمند و کیوریتورِفعال در هر دو منطقه، این پروژه را ساخته و پیش برده است. تمامیِ هنرمندانِ شرکت کننده ساکنِ برلین هستند و بدون استثنا شخصیتهای فعال هنر در سطحِ جهاناند. تمرکز بر روی هنرمندان مستقر در برلین، نه تنها به دلیل این واقعیت است که انتخابی خود در برلین زندگی میکند، بلکه برلین مرکز زندگی جامعه بزرگ هنرمندان بینالمللی است. در میان آنها نمایندگان پاویون ملی در دوسالانه ونیز: کندیس برایتز (2017و2005), اگیل سربیونسون (۲۰۱۷), (وادیم زاخاروف ۲۰۱۳), مونیکا بن ویچینی (1999،2001،2005،2011،2015) ، کریستین لار(2015) کریستیان یانکوفسکی (2013و1999) و آناتولی شوورالف (۲۰۰۹) شاخصاند. بریگیت برنر، ماتیلده ترهاینه، کارین ساندر، کریستین لار اساتید هنر در دانشگاه و آکادمیهای اروپا هستند. کریستیان یانکوفسکی کیوریتور «مانیفستا 10» در زوریخ بود. هی ژانگجو، هلموت + یوهانا کاندل، کارین ساندر، کای شیمنز پروژههایی در دوسالانه های بین المللی و موزه های بزرگ در سراسر جهان داشتند.
کیوریتور: شهرام انتخابی
دستیار کیوریتور: آسیه سلیمیان
با تشکر از زرتشت رحیمی
Vadim Zakharov | Exhibition 'Kosmos 7' In the Pörnbach | 2015
The exhibition Copy / Paste intends to review the phenomenon of reproduction, replication and transcription in art. Although it is familiar it is still not well researched and the phenomenon is defined differently around the world. As far as it has to do with the Middle East, Copy / Paste, like a mirage, lacks a tangible cultural truth and is not translated completely or pragmatically. On the other hand, deliberation into the phenomenon of copying or duplication has been deeply discussed in European art circles in the context of the concept of ‘aura’. Also, from what we read into Islamic art, traditionalists believe duplication is a process in the transcribing of text. It plays a powerful role and has an artistic and philosophic character reflecting the world views of each school of thought.
Copy/Paste is a cultural and artistic attempt to introduce a collection of art meeting current world standards to the local Iranian art scene. Shahram Entekhabi, active artist and curator in both Europe and Iran, has created this project and brought it to fruition. All of the participating artists live in Berlin, and without exception are active on a global scope. Emphasis on artists living in Berlin, is not only because Entekhabi himself lives in Berlin, but that contemporary Berlin is a hub for international artists.
Included are representatives of the national pavilion at the Venice Biennale; Candice Breitz (2005 and 2017), Egill Saerbjornson (2017), Vadim Zakharov (2013), Monica Bonvicini (1999, 2001, 2005, ،2011, 2015), Christin Lahr (2015), Christian Jankowski (1999, 2013) and Anatoly Shuravlev(2009). Egill Sæbjörnsson has been selected to represent Iceland at the Fifty-Seventh Venice Biennale in 2017 and Candice Breitz and Mohau Modisakeng will present a major, two-person exhibition in the South African Pavilion, running from 13 May to 26 November 2017 in Venice, Italy. Candice Breitz, Birgit Brenner, Mathilde ter Heijne, Christian Jankowski, Christin Lahr and Karin Sander are professors in European universities and academies. Christian Jankowski was the curator of the “Manifesta 10” in Zurich. Helmut and Johanna Kandl, He Xiangyu, Karin Sander and Kai Schiemenz have all had art work and/or projects in international biennales and major museum around the world.
Conception and Curator: Shahram Entekhabi
Curatorial Assistant: Asiyeh Salimiyan