نمایشگاهها همیشه فرصتی بوده اند تا در فضای ارتباطی نزدیک ، امکان رویارویی هنرمندان با جامعه را فراهم آورند؛ و نیز مجالی بوده اند برای ارائه تلاش های عملی و نظری، که هر هنرمندی آثار خود را به قصد نمایش و فروش، یا از منظر نقد و بررسی در دیدگاه مردم قرار میدهد؛ مردمی که صاحبان اصلی دستاوردهای هنری اند و مخاطبین حقیقی هنرمند. و در این خاستگاه عرضه و تقاضا، کم و کیف رشد و چگونگی نگرش و توفیق هنرمند نیز به محک ارزیابی می نشیند.
از این روی، کانون های فرهنگی هنری، با رویکرد ها و انگیزه های خاص خود، با فرایندی عمیق و کاربردی اجتماعی، در واقع، مراکز اصلی مبادلات فکری، خلاقیت و نوآوری در جهان امروز به شمار میروند و بر این اساس، در ارتقاء فرهنگ جوامع جایگاهی رفیع دارند.
بر پایه چنین بینشی بود که نگارخانه آتشــزاد در سال 1380 خورشیدی فعالیتهای خود را آغاز کرد و بر آن شد تا به عنوان میعادگاه مهر ، هنر و اندیشه ، با اجرای برنامه های مناسب، زمینه ارائه آثار برتر هنرمندان شایسته ای را که سرشار از تواناییها ، خلاقیت ها و استعداد های پر بار هستند و با کیمیای دانش و دل ، در طرح و حجم و رنگ ، و سبک های مختلف و تکنیکهای تخصصی خود ، در امتداد سنت تا مدرنیته، آثار ارزشمندی را آفریده اند، فراهم آورد.
حاصل این نگرش و تلاش، برگزاری نمایشگاههای موفق و مختلف فردی و جمعی اساتید و هنرمندان گرانقدر و صاحب نام معاصر و همچنین دیگر استعدادهای جوان این مرز و بوم ، از سالهای گذشته تا به امروز در این گالری بوده، که طی آن، هر یک، در حد ذوق و توان خویش، نماد های بدیعی از افق های پندار، زیبایی، عشق و عرفان را در بستر جستجو، انگیزه و ادراک خود، در معرض دید علاقمندان و شیفتگان آثار خویش قرار داده اند.
و اکنون نیز با نگاهی به گذشته و چشم اندازی به افق های پیش رو ، موجب مباهات است چنانچه توانسته باشیم این مرکز هنری را به مکانی برای مشتاقان و پژوهندگان زیبایی اندیشه و اندیشه های زیبا بدل کنیم، که ایجاد و گسترش ارتباط با جامعه هنری و بهره گیری از ظرفیتها، همدلی ها، خلاقیت ها و حمایتهای قشر فرهیخته هنرهای تجسمی معاصر را بر اساس اهداف تعریف شده و به موازات فعالیتهای آموزشی، وجهه همت خویش قرار داده است .
شایان ذکر است امروزه، کارنامه موفق یک گالری، بی تردید، در گرو نگرشی عمیق و گسترده به عرصه های موجود و رویداد های روز در زمینه فعالیت های مرتبط در کشور، منطقه ، بلکه جهان است ؛ و جدای از نقش مدیریتی و پیش بینی امکانات زیر بنایی و دسترسی به اخبار و اطلاعات به روز، بایستی به راهکارهای لازم در جذب هر چه بیشتر هنرمندان نیز نیک اندیشیده شود و دیگر مولفه های این توفیق ، به ویژه گسترش طیف مخاطبان هنر دوست ، ارتباط بیشتر با تشکل ها و مراکز دست اندر کار آکادمیک و اجرایی، رویکرد جدی تر به جایگاه مجموعه داران و نظایر آن هم از نظر دور نماند.
ستایش هنر و تجلیل از هنرمندان و تلاشگران این وادی ناپیدا کرانه همیشه سبز، همچنان باور ماندگار ماست...