مرتضی ‌نیک‌نهاد برنده‌ی جایزه‌ی ولکام‌ فوتو پرایز

مرتضی ‌نیک‌نهاد برنده‌ی جایزه‌ی ولکام‌ فوتو پرایز

یکشنبه ۱۰ مرداد ۱۴۰۰

مجموعه‌ی ماهی بزرگ اثر مرتضی ‌نیک‌نهاد برنده‌ی جایزه‌ی ولکام‌ فوتو پرایز ۲۰۲۱ لندن شد. آثار او به همراه یک هنرمند انگلیسی تبار از بین ۱۰۰۰۰ تصویر ارسالی از سراسر جهان، برای شش قسمت موفق به دریافت جایزه‌ی بخش سلامت روان شد. جدا از اهمیت سلامت روان در دوران کرونا، تجسم قدرت‌مند داستان‌های انسانی با نگاهی همدلانه رمز موفقیت این آثار در جلب توجه هیئت داوران بود.

Morteza Niknahad / Wellcome Photography Prize 2021
Morteza Niknahad / Wellcome Photography Prize 2021

در بیانیه‌ی این مجموعه چنین آمده است: در یکى از شب هاى میانى دهه‌ى هفتاد مادرم خوابى دید که سرآغاز فصلى دشوار از زندگى‌مان بود، او دچار بیمارى مبهمى شد  که ریشه‌اش بر اساس آنچه پزشکان مى‌گفتند ضایعات روحىِ باقى مانده از وقایع گذشته بود . بیش از یک دهه از آن شب گذشت تا مادر پرده از خوابى برداشت که تا پیش از آن پنهانش کرده بود، او از جاندار مجهول الهویه و رُعْب آورى سخن مى‌گفت که در خوابش بسرعت بزرگ شده، بگونه‌اى که او در وضعیتى برزخ گونه تلاش مى‌کند از خواب برخیزد. مادر در این سالها تنها یکبار راضى شده درباره ى آن شب حرف بزند و هربار در مقابل پرسش‌هاى احتمالى از روایت آن شب پرهیز مى کند، هیولایى که على‌رغم  خواستش همچنان با او بوده است. مجموعه ى ماهى بزرگ برداشت ذهنى ست از بیست سال زندگى و مشاهدات من از روزمره  زنى که با یک هیولاى رام شده و زخمى زندگى مى‌کند.. 

آثار این مجموعه را اینجا ببینید.

Morteza Niknahad / Wellcome Photography Prize 2021
Morteza Niknahad / Wellcome Photography Prize 2021

 

در حال بارگذاری تصاویر loading

مطالب مرتبط

جهت استفاده از امکانات سایت ابتدا وارد شوید.
عضو گالری‌اینفو هستید؟ ورود به گالری اینفو
عضو گالری‌اینفو نیستید؟ ثبت نام در گالری اینفو
مشکلی به وجود آمده است
اثر از آرشیو شما حذف شد اثر به آرشیو شما اضافه شد هنرمند از آرشیو شما حذف شد هنرمند به آرشیو شما اضافه شد گالری از آرشیو شما حذف شد گالری به آرشیو شما اضافه شد نمایشگاه از آرشیو شما حذف شد نمایشگاه به آرشیو شما اضافه شد