سالواتور موندی متعلق به داوینچی نیست

سالواتور موندی متعلق به داوینچی نیست

یکشنبه ۲۳ آبان ۱۴۰۰

در کاتالوگ نمایشگاه اخیر موزه‌ی پرادو در مادرید استدلال شده است که سالواتور موندی (حدود ۱۵۰۰) را نباید منسوب به داوینچی دانست. این نمایش با عنوان «لئوناردو و کپی مونالیزا؛ نگاهی تازه بر آثار استودیویی هنرمند» به مدیریت سرپرست ارشد بخش مرمت موزه، آنا گونزالس، در سپتامبر افتتاح شد. این نمایشگاه نتیجه‌ی یک پروژه‌ی تحقیقاتی وسیع با همکاری موزه‌ی پرادو و با همراهی مؤسسات بین‌المللی چون موزه لوور، آزمایشگاه باستان‌شناسی ذره‌ای سوربن و گالری ملی لندن است. این همکاری پژوهشی وسیع مبتنی بر مطالعات و یافته‌هایی است که طی نمایش‌ آثار داوینچی در موزه‌ی لوور (۲۰۱۹-۲۰۱۲) حاصل شد.

آثار به دو گروه آثار لئوناردو داوینچی و آثار منتسب به او تقسیم شده است و سالواتور موندی را در گروه دوم قرار دادند. سالواتور موندی در حراج کریستیز ۲۰۱۷ با قیمت ۴۵۰ میلیون دلار به‌عنوان گران‌ترین اثر آن حراج فروخته شد. شایعات بسیاری درباره‌ی خریدار و محل نگهداری این اثر وجود دارد.

پژوهش‌های گونزالس بر این موضوع متمرکز است که آیا سالواتور موندی‌ متعلق به داوینچی است یا خیر. گونزالس این اثر را جعلی می‌داند و استدلال می‌کند که اثر اصلی گم شده و این نسخه از سالواتور موندی متعلق به داوینچی نیست و در عوض نسخه‌ی دیگری به نمونه‌ی اولیه‌ای که داوینچی خلق کرد، نزدیک‌تر است. این اثر توسط همان هنرمندی که نسخه‌ی مونالیزای پرادو را به تصویر کشید، خلق شده است.

منبع:Artnews

در حال بارگذاری تصاویر loading

مطالب مرتبط

جهت استفاده از امکانات سایت ابتدا وارد شوید.
عضو گالری‌اینفو هستید؟ ورود به گالری اینفو
عضو گالری‌اینفو نیستید؟ ثبت نام در گالری اینفو
مشکلی به وجود آمده است
اثر از آرشیو شما حذف شد اثر به آرشیو شما اضافه شد هنرمند از آرشیو شما حذف شد هنرمند به آرشیو شما اضافه شد گالری از آرشیو شما حذف شد گالری به آرشیو شما اضافه شد نمایشگاه از آرشیو شما حذف شد نمایشگاه به آرشیو شما اضافه شد