برنامه‌ی نشست‌های تخصصی بررسی و نقد آثار مهدی سحابی در موزه هنرهای معاصر تهران

برنامه‌ی نشست‌های تخصصی بررسی و نقد آثار مهدی سحابی در موزه هنرهای معاصر تهران

چهارشنبه ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۱

موزه هنرهای معاصر تهران با مروری بر آثار مهدی سحابی سلسله نشست‌هایی را  تحت عنوان «نشست‌های تخصصی، بررسی و نقد آثار مهدی سحابی» و به دبیری مرضیه اطهاری نیک‌عزم برگزار می‌کند.

در بخش اول نشستِ روز ۲۵ آبان از ساعت ۱۶ تا ۱۶:۳۰ زینب گلستانی با عنوان « منظره سرمستی و شعف در پرنده‌ها و آدمک‌های مهدی سحابی» ، در بخش دوم از ساعت ۱۶:۴۵ تا ۱۷:۱۵ پژمان نظرزاده آبکنار با عنوان« بایگانی اتومبیل‌ها (فروپاشی شیء متعالی)» و در بخش سوم از ساعت ۱۷:۳۰ تا ۱۸ کیانوش معتقدی با عنوان «نگاهی به نقاشی‌های مهدی سحابی؛ روایتگر گزاره‌های آشنا»  با تمرکز بر نقاشی‌ها و مجسمه‌های مهدی سحابی سخنرانی می‌کنند. 

در بخش اولِ نشستِ دوم، در تاریخ ۲ آذر، از ساعت ۱۶ تا ۱۶:۴۵ مهرگان نظامی‌زاده با عنوان «ترجمه‌ی سحابی از پروست و نظریه‌های ترجمه شناسی» و در بخش دوم  مرضیه اطهاری نیک‌عزم از ساعت ۱۷ تا ۱۷:۴۵ با عنوان «تحلیل دو ترجمه از مهدی سحابی: سرخ و سیاه و مادام بوواری بر‌اساس آرای نظری اُمبرتواکو»  و با تاکید بر ترجمه و ترجمه‌شناسی به سخنرانی می پردازند.

جلسه سوم این نشست در تاریخ ۹ آذر در بخش اول از ساعت ۱۶ تا ۱۷  با سخنرانی ژک فونتنی تحت عنوان «ویژگی معمارگونه‌ی آثار سلسله‌وار مهدی سحابی- نشانه‌شناسی تاثیر هنر»، بخش دوم از ساعت ۱۷ تا ۱۸ با سخنرانی دُنی براتان با عنوان «چهره و چهره‌بودگی-استعاره‌ای مداوم»  و در بخش آخر از ساعت ۱۸ تا ۱۹ با سخنرانی ایوان دارو هریس و عنوان «در باب (خارج از گونه‌بودن) مفهوم سازنده‌ی عنصری ثابت در خوانش اثر نقاشی-تحلیل مجموعه‌ی (ماشین‌های قراضه) مهدی سحابی» و با تاکید بر نشانه-معناشناسی آثار مهدی سحابی برگزار خواهد شد.

در نشست چهارم در تاریخ ۲۳ آذر ماه، در بخش اول محمد فدایی با عنوان «زیبایی‌های امر سیاسی در عکس‌ها و دیوار نوشته‌های مهدی سحابی»، در بخش دوم مهرداد افسری با عنوان «هنر چیست؟» و در بخش آخر هوفر حقیقی با عنوان «مهدی سحابی عکاس در قیاس با مهدی سحابی نقاش، نویسنده، مترجم و مجسمه‌ساز» و با تاکید بر دنیای عکاسانه‌ی مهدی سحابی سخنرانی می‌کنند. در لحظات پایانی این نشست‌ها پرسش و پاسخ برگزار می‌شود.

مهدی سحابی (۱۳۲۲-۱۳۸۸) نویسنده، مترجم، نقاش، مجسمه‌ساز و عکاس ایرانی است که کار را با روزنامه‌نگاری، بازیگری، عکاسی و کارهای مشابه در عرصه‌های هنری آغاز کرد و در نهایت به سراغ ادبیات، نقاشی و ترجمۀ آثار ادبی مهم جهان روی آورد. وی از زبان‌های انگلیسی، فرانسوی و ایتالیائی آثار متعددی را به فارسی برگرداند. سحابی ساکن فرانسه بود اما برخی از ایام سال را در ایران با برپایی نمایشگاه نقاشی و چاپ آثار خود می‌گذراند. نمایشگاه مروری بر آثار مهدی سحابی از ۱۱ آبان ماه در موزه هنرهای معاصر تهران برگزار شده و تا ۲۸ آذر ماه ادامه دارد.

علاقه‌مندان این نشست می‌توانند در ساعت مشخص‌شده در کتابخانه موزه هنرهای معاصر حضور یابند یا با استفاده از لینک پلتفرم زوم به‌صورت آنلاین از مخاطبان این نشست باشند.

در حال بارگذاری تصاویر loading

مطالب مرتبط

جهت استفاده از امکانات سایت ابتدا وارد شوید.
عضو گالری‌اینفو هستید؟ ورود به گالری اینفو
عضو گالری‌اینفو نیستید؟ ثبت نام در گالری اینفو
مشکلی به وجود آمده است
اثر از آرشیو شما حذف شد اثر به آرشیو شما اضافه شد هنرمند از آرشیو شما حذف شد هنرمند به آرشیو شما اضافه شد گالری از آرشیو شما حذف شد گالری به آرشیو شما اضافه شد نمایشگاه از آرشیو شما حذف شد نمایشگاه به آرشیو شما اضافه شد