فروش دست‌نوشته‌ی آلبرت انیشتین به قیمت ۱۳ میلیون دلار

فروش دست‌نوشته‌ی آلبرت انیشتین به قیمت ۱۳ میلیون دلار

یکشنبه ۷ آذر ۱۴۰۰

دست‌نوشته‌ای از آلبرت انیشتین که بینشی نادر از تفکر منتهی به نظریه‌ی نسبیت عام او را ارائه می‌دهد، در حراج روز سه‌شنبه کریستیز به قیمت ۱۳.۱ میلیون دلار فروخته شد. حراج کریستیز قیمت این نسخه‌ی خطی را بین ۳ تا ۴ میلیون دلار تخمین زده بود.

این دست‌نوشته متشکل از ۵۴ صفحه کاغذ است که نیمی از آن با دست‌خط آلبرت انیشتین نوشته شده و یکی از تنها دو سندی که در آن به نظریه‌ی معروف این فیزیکدان که زمینه‌ساز کیهان‌شناسی و فناوری‌های مدرنی همچون GPS شده، می‌پردازد. این نسخه در بین سال‌های ۱۹۱۳ تا ۱۹۱۴ تحت حفاظت فیزیکدان سوئیسی و دوست و همکار انیشتین، میکله بسو، نگهداری شد. 

ونسان بلوی، کارشناس حراج کریستیز، که میزبان حراج پاریس بود، گفت: از آنجایی که اسناد کاری انیشتین قبل از سال ۱۹۱۹ بسیار کمیاب است و این واقعیت که انیشتین یادداشت‌های بسیار کمی را نگه داشت، اهمیت این اثر را دوچندان می‌کند. سلامت این اثر و رسیدنش به دست ما شگفت‌انگیز است.

در این اثر محاسبات بی‌پایان با جوهر سیاه بر روی کاغذ چروک که در طی زمان و به آرامی زرد شده است، نشان می دهد که انیشتین برخلاف تصویر محبوب یک نابغه مطلق نیست و اشتباهاتی از او در این دست‌نوشته وجود دارد. انیشتین با تئوری کلی نسبیت که در سال ۱۹۱۵ منتشر شد، فیزیک مدرن را تغییر داد. کریستیز نام خریدار را آشکار نکرده است.

منبع: Reuters

در حال بارگذاری تصاویر loading

مطالب مرتبط

جهت استفاده از امکانات سایت ابتدا وارد شوید.
عضو گالری‌اینفو هستید؟ ورود به گالری اینفو
عضو گالری‌اینفو نیستید؟ ثبت نام در گالری اینفو
مشکلی به وجود آمده است
اثر از آرشیو شما حذف شد اثر به آرشیو شما اضافه شد هنرمند از آرشیو شما حذف شد هنرمند به آرشیو شما اضافه شد گالری از آرشیو شما حذف شد گالری به آرشیو شما اضافه شد نمایشگاه از آرشیو شما حذف شد نمایشگاه به آرشیو شما اضافه شد