گزارش تصویری نمایشگاه مجروح از معجزات در های‌آرت

گزارش تصویری نمایشگاه مجروح از معجزات در های‌آرت

چهارشنبه ۲۴ آذر ۱۴۰۰

عنوان: مجروح از معجزات
گالری: های‌آرت، فرانسه، پاریس
هنرمند: مکس هوپر اشنایدر
تاریخ برگزاری:۲۹ مهر تا ۲۷ آذر ۱۴۰۰

ــــــــــــ

نمایش انفرادی «مجروح از معجزات» در گالری های‌آرت پاریس در حال برگزاری است. آثار این نمایش انفرادی متعلق به مکس هوپر اشنایدر هنرمند اینستالیشن است.
نمایش «مجروح از معجزات» تداعی‌کننده‌ی داستان زمان، خاطره و فقدان است. این نمایش مجموعه‌ای از مناظر رویایی است که تکرار می‌شوند، زمان و مکان در این آثار تلفیق می‌شود و در یک وضعیت ناپایدار به سمت مرگ معلق‌اند. وضعیتی که فقدان و رستاخیز را توأمان با یک‌دیگر به نمایش می‌گذارد. روایت‌های این نمایش بین اندیشه‌های انحطاط و مرگ در نوسان است.
نخستین مورد بررسیِ والتر بنیامین «آنجلوس نووس»، فرشته‌ی تاریخ، اثر پاول کله است. چیزی که فرشته با نگاهی به گذشته می‌بیند، انبوهی از آوار است: مرگ، ویرانی‌ها، مخروبه‌ها و شکست‌ها، تاریخ یک گورستان است.
دومین اثر از نیکلای فِدُرُف، کهیان‌شناس روس، گرفته شده: مرگ، اشتباه و نقصانی در طراحی طبیعت است اما از آن‌جایی که مرگ یک پایان یا فرجام نیست بلکه صرفا نوعی تغییر در وضعیت مادی است، انسان‌ها می‌توانند نقشه‌ای برای حفاظت از این مادیت داشته باشند: گورستان به زمینه‌ای معجزه‌آمیز بدل می‌شود. باغ اسرارآمیزی از ماشین‌های آلومینیومی که از فسیلِ کروکودیلی در دوره‌ی ایوسن برآمده است؛ کاتالوگی از دفن مس؛ تالاری از آمیزه‌های روکوکو که آثار فرهنگی نا همگونی را در خود جای داده است؛ دخمه‌ای یک‌پارچه متشکل از میزبان و انگل‌های آن است که یک بی‌مهره‌ی کرومی، جلبک دریایی و ضایعات بستر رودخانه اجزای آن را تشکیل می‌دهد. هیچ‌چیزی آرام یا آن‌گونه که به نظر می‌رسد باقی نمانده است.
هنرمند همانند فِدُرُف معتقد است هیچ چیز از بین نمی‌رود، بلکه به شکلی متفاوت از نو با یک‌دیگر ترکیب می‌شوند، همانطور که در نمایش همراه می‌شویم می‌دانیم که این دانش مایه‌ی آرامش نیست، قرار است به جای رها کردن مقاومت به خرج دهیم، محافظت کنیم و با واقعیت مرگ ابدی روبه‌رو شویم.
تنش میان پذیرش و انکار در گورستان بنیامین و رستاخیز فِدُرُف در چهار اتاق گالری به صورت عینی درآمده است. هر منظره‌ تضادهایی که در فقدان و مرگ وجود دارد را به رخ می‌کشد، مضامین پویا در تضاد عناصر مرده قرار می‌گیرد. این آثار متناسب دوران همه‌گیری و بحران‌های مالیخولیایی ناشی از آن هستند و به دنبال در مواجهه قرار دادن مفاهیم هست و نیست، حضور و فقدان و پویایی و توقف است. معجزات، مجروح شده‌اند و اجساد مجروح دچار تناسخ می‌شوند، حتی اگر مطابق میل ما نباشد.
مکس هوپر اشنایدر (۱۹۸۲، لس‌آنجلسُ آمریکا) دانش‌آموخته‌ی کارشناسی در رشته‌ی مطالعات طراحی، معماری و زیست شناسی از دانشگاه نیویورک و فارغ‌التحصیل کارشناسی ارشد رشته‌ی معماری منظر از دانشکده‌ی طراحی هاروارد است. 

جهت استفاده از امکانات سایت ابتدا وارد شوید.
عضو گالری‌اینفو هستید؟ ورود به گالری اینفو
عضو گالری‌اینفو نیستید؟ ثبت نام در گالری اینفو
مشکلی به وجود آمده است
اثر از آرشیو شما حذف شد اثر به آرشیو شما اضافه شد هنرمند از آرشیو شما حذف شد هنرمند به آرشیو شما اضافه شد گالری از آرشیو شما حذف شد گالری به آرشیو شما اضافه شد نمایشگاه از آرشیو شما حذف شد نمایشگاه به آرشیو شما اضافه شد