گزارش تصویری نمایشگاه اوهام ماشینی: رویاهای طبیعی در گالری کُنیش

گزارش تصویری نمایشگاه اوهام ماشینی: رویاهای طبیعی در گالری کُنیش

چهارشنبه ۱۵ دی ۱۴۰۰


عنوان: اوهام ماشینی: رویاهای طبیعی
گالری: کُنیش
هنرمند: رفیق آنادول
تاریخ برگزاری: تا ۲۶ آذر ۱۴۰۰
____

نمایش انفرادی برپایه‌ی رمزداده‌ی «رفیق آنادول» در در گالری کُنیش برلین برگزار شد. در این نمایش یک اثر ان‌اف‌تی از آنادول در محیط گالری برای عموم به‌نمایش گذاشته شده بود. این نمایش با استقبال چشم‌گیری از سوی مردم مواجه بود که در صف‌های طولانی در انتظار دیدار این اثر بودند.
در فضای بیرونی گالری یکی از آثار این هنرمند بر برج ناقوس بروتالیستی به نمایش درآمده بود. این نمایش داده‌محور از داده‌های یک‌پارچه‌ای که از محیط و مناظر شهری گردآوری شده بودند، ساخته شده است. در این اثر تصاویر و رنگ‌های متزلزل پیوسته در هم آمیخته می‌شوند. 
در درون گالری اثر ان‌اف‌تی دیگری وجود داشت که تمام دیوار طبقه‌ی دوم گالری را پوشانده بود و نور آن تمام فضا را در بر می‌گرفت. این اثر ۲۰ دقیقه‌ای با الگوریتم داده‌نمایی محیطی شبیه به یک جعبه‌ی سفید را القا می‌کرد که اثر درون آن حرکت می‌کرد. در طبقه‌ی تحتانی گالری مجموعه‌ای از نقاشی‌های دیجیتالی انتزاعی که در بستری از رنگ‌های روشن حرکت می‌کردند ارائه می‌شد که از تصاویر جنگل‌ها و گیاهان چند ساله برگرفته شده بود. این آثار در نمایشگرهای اچ‌دی پخش می‌شدند. در نیمه‌ی دیگر این بخش از گالری آثار هنری سنتی که با ریسمانی محصور شده بودند به نمایش گذاشته شده بود.
استقبال چشم‌گیر این نمایش با عناوین اطلاق شده به‌ آن نظیر نمایش بر پایه رمز‌داده و ان‌اف‌تی، دور از انتظار نبود. کنیش همزمان با نمایش این آثار در فضای فیزیکی گالری، مزایده‌ی همزمانی را در اوپن‌سی ارائه داد. قیمت آثار آنادول چیزی در حدود ۵ اتریوم (معادل ۱۹ هزار دلار) است. 
آثار هنری ان‌اف‌تی پیش از این نیز در حراج ساتبیز به فروش رسیده بود. او اخیرا با موزه‌ی هنر مدرن نیویورک برای پروژه‌ای دیگر همکاری داشته است. کنیش بیان می‌کند که برخی آنادول را با مونه مقایسه می‌کنند که به‌زعم گالری این توصیف ناشیانه و پر طمطراق به‌نظر می‌رسد اما نمی‌توان نادیده گرفت که جریان امپرسیونیستی دهه ۱۹ هم در زمان خود ناشناخته و غریب به‌نظر می‌رسید.
در این نمایش از نقاشی‌های مبتنی بر داده‌های هوش مصنوعی با بیش از ۳۰۰ میلیون عکس از طبیعت استفاده شده است. این عکس‌ها در طی سال‌های ۲۰۱۸-۲۰۲۱ در استودیوی رفیق آنادول گردآوری شده است. این اثر بزرگترین مجموعه‌ی داده‌های اولیه است که در یک اثر هنری گردآوری شده است. رنگ‌دانه‌ها، شکل‌ها و الگوهایی که همه مربوط به طبیعت هستند در این اثر تلفیق می‌شوند اما تمام این‌ها نوعی وهم ماشینی است. هر کدام از آن‌ها تفسیر بصری خیره‌کننده‌ای دارند و بازتاب روابط چندوجهی میان بشریت، تکنولوژی و فرهنگ را نمایان می‌کند. 
آنادول با کمک تیم گوگل‌آل توانست یکی از مهم‌ترین پروژه‌های پژوهشی محاسبات کوانتومی را ایجاد کند که به او اجازه می‌داد تا فضای نهفته در فضای آل را با یک اَبَر فضای کوانتومی ادغام کند و به این‌ترتیب واقعیت افزوده‌ای را از زیبایی‌شناسی طبیعت خلق کند.
این اثر همراه با یک گواهی فیزیکی ۳بعدی همراه با امضا هنرمند، فایل‌های پشتیبان نصب، یک یارانه‌ی سفارشی با نرم‌افزار ارائه می‌شود. 
رفیق آنادول (۱۹۸۵، استانبول، ترکیه) هنرمند ساکن لس‌آنجلس است که بیش از یک دهه بر تولید آثار مبتنی بر داده فعالیت می‌کند. 
مترجم: امیر مصباحی
تنظیم متن: الهه رمضانی مقدم

🏷 حقوق تصاویر متعلق به هنرمند و گالری کنیش است. 
 

در حال بارگذاری تصاویر loading
جهت استفاده از امکانات سایت ابتدا وارد شوید.
عضو گالری‌اینفو هستید؟ ورود به گالری اینفو
عضو گالری‌اینفو نیستید؟ ثبت نام در گالری اینفو
مشکلی به وجود آمده است
اثر از آرشیو شما حذف شد اثر به آرشیو شما اضافه شد هنرمند از آرشیو شما حذف شد هنرمند به آرشیو شما اضافه شد گالری از آرشیو شما حذف شد گالری به آرشیو شما اضافه شد نمایشگاه از آرشیو شما حذف شد نمایشگاه به آرشیو شما اضافه شد