عکس‌های ناسا در در حراج آرت‌نت

عکس‌های ناسا در در حراج آرت‌نت

یکشنبه ۱۹ دی ۱۴۰۰

در دهه‌ی ۱۹۶۰ عکاسان ناسا تصاویر اجمالی از کیهان ثبت کردند. متیو پارسیاک، دستیار بخش عکاسی حراج آرت‌نت، برخی از مشهورترین عکس‌های ناسا را گردآوری کرده است. در پی تلاش‌های ناسا برای رسیدن به ماه، نمادین‌ترین آثار هنری قرن بیستم خلق شد. این تصاویر بر جلد مجلات و صفحه‌ی اول روزنامه‌ها چاپ می‌شد، در تلویزیون به نمایش در می‌آمد و حتی بر تمبرها حک شد. «مرز نهایی؛ عکس‌های ناسا از دهه‌ی ۱۹۶۰» تا تاریخ ۲۲ دی ۱۴۰۰ به‌‌صورت آنلاین در حراج آرت‌نت ارائه می‌شود. این تصاویر میل جهانی ما را برای کشف ناشناخته‌ها برمی‌انگیزد و به پیشرفت‌های علمی، گستردگی جهان و تزلزل سیاره‌ی خودمان اشاره می‌کند. رقابت شدید ایالات متحده‌ی آمریکا و اتحاد جماهیر شوروی در آن زمان باعث پیشرفت‌های چشم‌گیری شد. استفاده از عکاسی برای مأموریت‌های ناسا در فضا جهت رقابت با اتحاد جماهیر شوروی بسیار مهم بود. دوربین‌های فیلم ۷۰ میلی‌متری در ابتدا برای جاسوسی استفاده می‌شدند اما کمی بعد ناسا این فناوری را برای عکاسی از فضا به کار بست.

ناسا برای حل مشکلات عکاسی، نظیر وزن زیاد دوربین و ناپایداری آن در شرایط مختلف با شرکت هاسِل‌بلَد سوئدی همکاری داشت تا بهترین دوربین ممکن برای عکاسی در فضا را بسازد. ناسا ریچارد آندروود را به‌عنوان مدیر عکاسی پروژه‌های خود منصوب کرد. آندروود به فضانوردانی که قرار بود در فضا عکاسی کنند تنظیمات نوردهی و کادربندی آموزش می‌داد. او یک‌بار به آن‌ها گفت: «کلید جاودانگی شما در کیفیت عکس‌های شماست، نه چیز دیگری».

دوربین هاسِل‌بلَد در سفر به ماه بر سینه‌ی نیل آرمسترانگ نصب شده بود تا شناخته‌شده‌ترین تصاویر از مأموریت‌های آپولو ثبت شود‌. این تصاویر چیزی بیش از شاهکارهای فنی هستند. ترکیب‌بندی‌های دقیق و مهارت فنی لازم برای ثبت آن‌ها در چنین شرایطی ارزش آن‌ها را به عنوان آثار هنری تثبیت می‌کند. بیشتر این عکس‌ها بر روی کاغذ فیبری ۱۰×۸ اینچ کُداک چاپ شده بودند. در حاشیه‌ی عکس‌ها اعداد قرمز ناسا که برای نشان‌دادن مأموریت کدگذاری شده‌اند، قرار دارند. برخی قطعه‌ها دارای مهر بنفش ناسا همراه با شرح صحنه و شماره‌ی شناسایی هستند. نسخه‌های بزرگ‌تر معمولاً به‌عنوان هدایای سیاسی استفاده می‌شد و به‌ندرت به بازار عرضه می‌شود.

تصاویر ناسا به‌طرز چشم‌گیری دیدگاه جامعه را نسبت به زمین تغییر داد، چراکه شکنندگی آن به‌وسیله‌ی عکاسی تایید شد. تصویر طلوع زمین در ماموریت آپولو ۸ و تصویر مرمر آبی از ماموریت آپولو ۱۷ تصویر تازه‌ای را برای بشر به نمایش گذاشتند. بیل آندرس، عکاس طلوع زمین، در پنجاهمین سالگرد مأموریت آپولو ۸ گفت: «برای من عجیب بود که ما زمان زیادی برای مطالعه و سفر به ماه کار کرده بودیم اما چیزی که ما واقعا کشف کردیم زمین بود».

منبع: artnet

 

در حال بارگذاری تصاویر loading

مطالب مرتبط

جهت استفاده از امکانات سایت ابتدا وارد شوید.
عضو گالری‌اینفو هستید؟ ورود به گالری اینفو
عضو گالری‌اینفو نیستید؟ ثبت نام در گالری اینفو
مشکلی به وجود آمده است
اثر از آرشیو شما حذف شد اثر به آرشیو شما اضافه شد هنرمند از آرشیو شما حذف شد هنرمند به آرشیو شما اضافه شد گالری از آرشیو شما حذف شد گالری به آرشیو شما اضافه شد نمایشگاه از آرشیو شما حذف شد نمایشگاه به آرشیو شما اضافه شد