گزارش تصویری نمایشگاه شیوع در گالری MAMC+

گزارش تصویری نمایشگاه شیوع در گالری MAMC+

یکشنبه ۲۶ دی ۱۴۰۰

عنوان: شیوع
گالری: MAMC+
هنرمند: لیونل ساباته
تاریخ برگزاری: ۲۶ شهریور تا ۱۳ دی ۱۴۰۰
_____

نمایش انفرادی لیونل ساباته با عنوان «شیوع» در موزه‌ی هنر مدرن و معاصر (MAMC+) شهر سن پریه رن برگزار شد. در این نمایش فضایی با مساحت ۶۰۰ متر مربع در اختیار ساتابه قرار گرفت تا آثار خود را به نمایش بگذارد. آثار این هنرمند فرانسوی به دگرگونی ماده و تجسم یافتن آن در رساله‌های آناتومی حیوانات در قرون وسطی می‌پردازد؛ دسته‌ای از گرگ‌هایی که از غبار زاده شده‌اند، سوسمارهایی که از پولک‌های سکه‌ای بی‌شمار پوشیده شده‌اند و جغدهایی که از ناخن‌گیر ساخته شده‌اند. 

۵۰ اثر منحصرا برای این نمایش خلق شده‌اند که شامل مجسمه، نقاشی، پتینه بر صفحه‌ی فلزی، چیدمان و طراحی هستند که اغلب از برنز، بتن و پوست ساخته شده‌اند. این نمایش از جهان دیداری هنرمند نشأت می‌گیرد: جهانی ارگانیک، جانوری و گیاهی. چرخه‌های زندگی در کنار یک‌دیگر وجود دارند و رستاخیز ابدی ماده را حمل می‌کنند. در سالن ورودی درخت بلوط کهن‌سالی از سنت اتین وجود دارد که در اثر خشکسالی از بین رفته اما نظاره‌گر رستن شکوفه‌های جدید است. در ادامه در زمین‌های بارور، پرنده‌های استالاگمیت با لاشه‌‌های کرکس‌ها هم‌زیستی می‌کنند و در میان آن‌ها «غار اکسایش» با سطحی آمیخته از طلا و زنگ‌زدگی سبز‌رنگ آهن دیدار‌کنندگان را به تزکیه در اعماق غارهای زیرزمینی دعوت می‌کند. این سفر از ماگمای اولیه آغاز می‌شود در میانه راه شکوفا می‌شود و زندگی‌های منحصر‌به‌فردی را پدید می‌آورد.
در بخش دوم بدن انسان نمایان می‌شود و می‌کوشد خود را به‌ این سفر تحمیل کند. این فیگورها از هم گسیخته، متزلزل، ناپایدار و مثله‌شده می‌نمایند. انسان‌ها از پاره‌سنگ‌ ساخته شده‌اند و به‌دنبال بازسازی خود و رهایی از تباهی هستند. در فضای چیدمان که مختص این نمایش طراحی شده است شکاف‌هایی در دیواره‌ها وجود دارد تا زاویه‌دیدهای متنوعی ایجاد کند. 
در بخش آخر نمایش مکعب بزرگی از پارچه‌ی نیمه شفافی از جنس پوست وجود دارد که با طراحی‌های ناتمام از چهره‌ها هماهنگ می‌شود. این مخزن انرژی معلق در فضا و نور سفر کیمیایی هنرمند است که به صعود می‌رسد. طبق گفته‌های هنرمند، آثار نمایش در مقام وسیله‌های نقلیه‌ای هستند که دیدار‌کننده را در زمان و مکان، از لایه‌های زمین‌شناسی تا لحظه‌ی کنونی و از زمین به آسمان سوق می‌دهند.

لیونل ساباته (۱۹۷۵، تولوز، فرانسه) هنرمند فرانسوی است که بر تغییر ماده، تاریخ طبیعی و منابع طبیعی تمرکز دارد. او علاوه بر شرکت در نمایش‌های متعدد بین‌المللی، جوایز هنری بسیاری را کسب کرده است.
مترجم: کیاندخت مسعودی
تنظیم متن: الهه رمضانی مقدم

🏷 حقوق تصاویر متعلق به هنرمند و گالری موزه‌ی هنرهای مدرن و معاصر سن‌ پریه است. 
 

در حال بارگذاری تصاویر loading
جهت استفاده از امکانات سایت ابتدا وارد شوید.
عضو گالری‌اینفو هستید؟ ورود به گالری اینفو
عضو گالری‌اینفو نیستید؟ ثبت نام در گالری اینفو
مشکلی به وجود آمده است
اثر از آرشیو شما حذف شد اثر به آرشیو شما اضافه شد هنرمند از آرشیو شما حذف شد هنرمند به آرشیو شما اضافه شد گالری از آرشیو شما حذف شد گالری به آرشیو شما اضافه شد نمایشگاه از آرشیو شما حذف شد نمایشگاه به آرشیو شما اضافه شد