گزارش تصویری نمایشگاه ماتِ درخشان در گالری کانتینیوا

گزارش تصویری نمایشگاه ماتِ درخشان در گالری کانتینیوا

چهارشنبه ۲۹ دی ۱۴۰۰

عنوان: ماتِ درخشان
گالری: کانتینیوا، لس مولینوس، کالیفرنیا
هنرمند: ناری وارد
تاریخ برگزاری: ۲۵ مهر ۱۴۰۰ تا ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۱

____

نمایش انفرادی ناری وارد با عنوان «ماتِ درخشان» در گالری کانتینیوا در حال برگزاری است. این نمایش فضایی گفتمان‌محور از آثار نمادین این هنرمند را به نمایش می‌گذارد. اغلب آثار این نمایش در مقیاس بزرگ و با استفاده از مواد بازیافتی و اشیای دور ریخته شده خلق شده‌اند. وجود این آثار در گالری کانتینیوا ارتباطی مهیج میان آثار و فضای صنعتی این کارخانه کاغذ‌سازی ایجاد کرده است.
آثار به نمایش درآمده با بن‌مایه‌ی آثار وارد پیوندی عمیق دارد. او جامعه معاصر را با تیزبینی به تصویر می‌کشد: خشونت، نژاد‌پرستی، قضاوت، تابوها و قدرت و نسبیت ثروت و فقر را در چنین جامعه‌ای بررسی می‌کند. بنابراین بیننده فرصت این را دارد که این آثار هنری را که با متریال تصادفی خلق شده‌اند را که در آن استعاره‌های انسانیت و آسیب‌پذیری به وضوح دیده می‌شود، آن تطابق دهد.
وارد اغلب از اشیایی که دگرگون شده‌اند در چیدمان‌های خود استفاده می‌کند؛ مانند بالنی که از آهن، بطری، بخاری برقی، جعبه‌های شیر، تایر و ترامپولین ساخته شده است. علی‌رغم وجود نشانه‌های بومی که منشأ فرهنگی آن به‌راحتی قابل درک است، آثار او در عین آشنا بودن رمزآلود به نظر می‌رسد. 
سیر نمایش با خط عابر پیاده‌ای که از بند کفش ساخته شده و نشانه‌ی شهری آشنایی است آغاز می‌شود و اکتشاف از طریق آثاری که بیننده را با جهان درونی هنرمند درگیر می‌کند، ادامه می‌یابد. برخی آثار نمادین او، مانند چرخ‌وفلک، بر فضا تأکید می‌کند. زمین بازی مرموزی که از تایر، بند و کفش خلق شده؛ ماورا، ماکتی عظیم از یک اسباب‌بازی به شکل بالن است که با چند ریسمان معلق به نظر می‌رسد و بطری‌هایی که درون آن‌ها می‌توان واژه‌ی «ماورا» را دید که به زبان‌های مختلف دیده‌ نوشته شده است. یا در کالسکه‌ی جوانه‌ها، به‌نظر می‌رسد انجمنی صامت از پیرمردانی است که با عصا تداعی می‌شوند و پایه‌ی آن‌ها بطری‌های شیشه‌ای پر از جوانه است. مردان دومینویی، بیننده را به پیمایش فضای بین دومینوها دعوت می‌کند، در نگاهی دقیق‌تر شبیه به تابوت‌هایی هستند که روی یک‌دیگر قرار گرفته‌اند. در اثر تنفس عمودی، به برده‌داری جمعیت آفریقایی‌آمریکایی‌ها اشاره می‌کند. نقوش روی سطح پنل تنفس، به‌عنوان بخشی از نشانه‌های نمادین آثار، حفره‌های زمین کلیساهای بپتیست که برای تنفس برده‌ها زمانی که در زیرزمین مخفی می‌شدند، ایجاد شده بود را یادآور می‌شود. 
وارد با استفاده از تخت و آویز، واقعیت‌های گردشگری جامائیکا، زادگاهش را به‌تصویر می‌کشد و از این طریق تاریخ نادیده‌ی فضاها را می‌کاود. در آثاری که بیننده را به طبقه‌ی اول راهنمایی می‌کند، دیالوگی صمیمانه‌تر شکل می‌گیرد و تناقضی میان مادیت آثار و نوری که در بخش‌های کارخانه می‌تابد، ایجاد می‌کند. پارسنگ معجزه‌ها، مکانی بی‌زمان را برای جشن گرفتن و گردهمایی به‌وجود می‌آورد. در ادامه، بیننده توسط اثر نردبان فن به کافه‌ی ترن استرنجر (TranStranger) هدایت می‌شود. این کافه تشریفات جدید نوشیدن قهوه را نقد می‌کند. از این اتاق بیننده می‌تواند اثر مسحور‌شده را که فیگور خوابیده‌ی باراک اوباما است را با دوربینی که در گوشه‌ی اتاق قرار دارد ببیند. فیگورهای مهاجر‌ـتوریست(immigrist) نتیجه‌ی تفکر نمادین هنرمند از جامعه‌ای پوچ است که بر تناقض‌، خشونت و بی‌عدالتی بنا شده است.
در نمایش «ماتِ درخشان» ۵۰ اثر چیدمان و حجم ارائه شده است که فضای وسیعی را از گالری اشغال می کند. در این کارخانه‌ی قدیمی کاغذسازی که نشانه‌های گذشته‌ی صنعتی خود را به یادگار دارد، نمایش آثار وارد، از امر قابل دیدن فراتر می‌رود و می‌کوشد امر نامرئی را کشف و سپس آثار وارد را درک کند.
ناری وارد (۱۹۶۳، سنت اندرو، جامائیکا) هنرمند ساکن نیویورک است که با آثار چیدمان و حجمی که از آثار دگرگون شده و مواد دور ریخته شده، خلق می‌کند، شناخته می‌شود. او به این وسیله مسائل اجتماعی، سیاسی جامعه را مورد نقد قرار می‌دهد. 
مترجم: کیاندخت مسعودی
تنظیم متن: الهه رمضانی مقدم

🏷 حقوق تصاویر متعلق به هنرمند و گالری کانتینیوا است. 

در حال بارگذاری تصاویر loading
جهت استفاده از امکانات سایت ابتدا وارد شوید.
عضو گالری‌اینفو هستید؟ ورود به گالری اینفو
عضو گالری‌اینفو نیستید؟ ثبت نام در گالری اینفو
مشکلی به وجود آمده است
اثر از آرشیو شما حذف شد اثر به آرشیو شما اضافه شد هنرمند از آرشیو شما حذف شد هنرمند به آرشیو شما اضافه شد گالری از آرشیو شما حذف شد گالری به آرشیو شما اضافه شد نمایشگاه از آرشیو شما حذف شد نمایشگاه به آرشیو شما اضافه شد