شکایت علیه نقض قوانین علائم تجاری در بازار ان‌اف‌تی

شکایت علیه نقض قوانین علائم تجاری در بازار ان‌اف‌تی

شنبه ۹ بهمن ۱۴۰۰

برند مشهور فرانسوی هرمس از یک هنرمند دیجیتال به‌دلیل ساخت کیف‌‌های دستی شکایت کرده است. در اوایل این ماه شرکت هرمس علیه هنرمند دیجیتال به نام میسون روتچایلد شکایتی تنظیم کرد و مدعی شد مجموعه‌ی ان‌اف‌تی او از MetaBirkins (بازسازی دیجیتال کیف‌های دستی‌ هرمس) نقض قوانین علامت تجاری است. این پرونده با معرفی روتچایلد به‌عنوان یک سوداگر که به‌دنبال راهی سریع برای ثروتمند‌شدن است، ادعا می‌کند این هنرمند تنها با افزودن پیشوند متا(Meta) به Birkins حقوق این علامت تجاری معروف هرمس را از بین برده است. 

در این طرح دعوی شرکت درخواست دارد علاوه‌بر جبران خسارات وارده پس از بررسی تمامی آثار روتچایلد نمونه‌های قبلی حذف و دامنه‌ی وب‌سایت پروژه به هرمس واگذار شود. این پرونده اولین اقدام قانونی یک برند درباره‌ی استفاده از علائم تجاری در متاورس است و نتیجه‌ی آن ممکن است بر نحوه و روند کار هنرمندان و شرکت‌های این قلمروی ناشناخته تأثیر بگذارد. درگیری‌های مشابهی بر سر یک سری عکس غیر‌مجاز ان‌اف‌تی از رستوران‌های باغ زیتون و ان‌اف‌تی‌های کوئنتین تارانتینو از فیلم «Pulp Fiction» نیز وجود دارد. 

هرمس در ماه دسامبر نامه‌ای را برای این هنرمند فرستاد اما این هنرمند با انتشار یک پست اینستاگرام پاسخ داد: «از اینکه به هنر من توهین شده متاسفم، من به‌خاطر خلف این اثر عذرخواهی نخواهم کرد». MetaBirkins تقریبا همزمان با طرح شکایت از پلتفرم OpenSea حذف شد. 

در این پروژه روتچایلد کیف‌های طراح معروف را با خز‌های رنگ‌شده و تقلبی به تصویر کشیده است. در بخشی از سایت متنی درباره‌ی سلب مسئولیت وجود دارد: «ما به هرمس و هیچ‌یک از شرکت‌های تابع یا وابسته به آن مرتبط نیستیم و هیچ‌گونه جواز یا تأییدیه‌ی رسمی در‌این‌باره وجود ندارد». در طرح دعوی با اشاره به این سلب مسئولیت عنوان شده که با تکرار بیش‌از‌حد نام برند و پیوند غیرضروری آن به وب‌سایت اوضاع بدتر شده است. 

روتچایلد معتقد است که پروژه‌ی او در محدوده‌ی آزادی بیان قرار دارد. او نوشت: «طبق صحبت من با وکلایم من حق این را دارم که هنری بسازم که کیف‌های بیرکین را نشان دهد، همانطور که وارهول حق به‌تصویر‌کشیدن و فروش قوطی‌های سوپ کمپبل را داشت». او ادعای این برند را بی‌اساس خواند و گفت قصد دارد که با آن‌ها در دادگاه مبارزه کند. این پرونده زیر ذره‌بین هنرمندان و برندهای مختلف بررسی می‌شود زیرا این پرونده پرسش‌های بسیاری را درباره‌ی حقوق مادی و معنوی اشخاص حقیقی و حقوقی در دنیای ان‌اف‌تی و متاورس مطرح می‌کند.

منبع: artnet

تنظیم خبر: الهه رمضانی مقدم

در حال بارگذاری تصاویر loading

مطالب مرتبط

جهت استفاده از امکانات سایت ابتدا وارد شوید.
عضو گالری‌اینفو هستید؟ ورود به گالری اینفو
عضو گالری‌اینفو نیستید؟ ثبت نام در گالری اینفو
مشکلی به وجود آمده است
اثر از آرشیو شما حذف شد اثر به آرشیو شما اضافه شد هنرمند از آرشیو شما حذف شد هنرمند به آرشیو شما اضافه شد گالری از آرشیو شما حذف شد گالری به آرشیو شما اضافه شد نمایشگاه از آرشیو شما حذف شد نمایشگاه به آرشیو شما اضافه شد