بیش از ۱۶۰۰ اثر هنری در دام پولشویی

بیش از ۱۶۰۰ اثر هنری در دام پولشویی

شنبه ۱۶ بهمن ۱۴۰۰

در گزارشی جدید، چگونگی استفاده‌ی ثروتمندان از بازار نا‌به‌سامان هنر و بازی‌های مالیاتی برای محافظت از پولی که به دست می‌آورند، افشا شده است. بیش از ۱۶۰۰ اثر هنری از ۴۰۰ هنرمند بین شرکت‌های کاغذی جا‌به‌جا شده است. طبق اسناد پاندورا، مجموعه‌ای از ۱۱.۹ میلیون سند از حساب‌های خارج از کشور بسیاری از رهبران جهان، فاش شده است. در گزارش جدید کنسرسیوم بین‌المللی روزنامه‌نگاران پژوهشگر (​ICIJ)، گروهی که پاییز گذشته اسناد پاندورا را منتشر کردند، نحوه‌ی استفاده‌ی ثروتمندان از بازار هنر برای جابه‌جایی مخفیانه‌ی پول افشا شده است. به‌عنوان مثال مائوریتزیو فابریس، سرمایه‌دار لندنی، از سال ۲۰۰۹ از اعتبار خارج از کشور خود در نیوزلند برای کسب ۱۲ اثر از هنرمند مشهور خیابانی، بنکسی، استفاده کرده است. یکی از این آثار تصویر یک افسر پلیس است که انگشت وسط خود را نشان می‌دهد. 

جان زاروبل، نویسنده و استاد دانشگاه سانفرانسیسکو، به ICIJ گفت: «این اتفاق بسیار طنز و کنایه‌آمیز است». او در ادامه توضیح داد که آثار بنکسی نه‌تنها به اقتدار بلکه به تمام ساختارهای سیاسی و اقتصادی که زیربنای دنیای هنر هستند، اعتراض می‌کند. اما وقتی به یک هنرمند مشهور به نام بنکسی بدل شوید، کار شما ارزش زیادی پیدا می‌کند و سپس به ابزاری برای حفظ ثروت همان افرادی که در این ساختار فعالیت می‌کنند، تبدیل می‌شود. 

فابریس با استفاده از توافقی توسط یک شرکت ارائه‌دهنده‌ی خدمات مالی در سنگاپور به نام Asiaciti Trust فرصتی پیدا کرد که آثار را بدون پرداخت مالیات در خانه‌ی خود به نمایش بگذارد. او سپس سه قطعه‌ را به یک گالری‌ در لندن که توسط کارگزار سابق بنکسی اداره می‌شد، فروخت و این درست زمانی بود که فابریس به دلیل بازی‌های مالیاتی در ایتالیا تحت بازجویی بود. سرانجام طی تحقیقات فابریس در سال ۲۰۱۵ به فرار مالیاتی متهم شد. وکیل فابریس به ICIJ گفت که تمامی دارایی‌های او در خارج از کشور به‌ درستی گزارش شده و او مالیات را در بریتانیا پرداخت کرده است.

برخی از اشخاصی که درگیر این افشاگری هستند، عبارت‌اند از: کنستانتین ارنست، مدیر اجرایی تلویزیون روسیه، اعضای قدرتمند سریلانکایی راجاپاکسا و خانه‌ی حراج هندی Saffronart. به گزارش روزنامه‌ی هنر، افشا شده است که هریک از این اشخاص حقیقی و حقوقی از شرکت‌های خارجی برای خرید آثار هنری معاف از مالیات استفاده کرده‌اند اما هیچ‌کدام به فعالیت غیرقانونی متهم نشده‌اند.

منبع: artnet

تنظیم خبر: الهه رمضانی مقدم

 

در حال بارگذاری تصاویر loading

مطالب مرتبط

جهت استفاده از امکانات سایت ابتدا وارد شوید.
عضو گالری‌اینفو هستید؟ ورود به گالری اینفو
عضو گالری‌اینفو نیستید؟ ثبت نام در گالری اینفو
مشکلی به وجود آمده است
اثر از آرشیو شما حذف شد اثر به آرشیو شما اضافه شد هنرمند از آرشیو شما حذف شد هنرمند به آرشیو شما اضافه شد گالری از آرشیو شما حذف شد گالری به آرشیو شما اضافه شد نمایشگاه از آرشیو شما حذف شد نمایشگاه به آرشیو شما اضافه شد