فروش ان‌اف‌تی شاهکارهای هنری، سوداگرانه یا سودآور؟

فروش ان‌اف‌تی شاهکارهای هنری، سوداگرانه یا سودآور؟

شنبه ۳۰ بهمن ۱۴۰۰

از آن‌جایی که چهار موزه‌ی بزرگ ایتالیا نسخه‌های ‌ان‌اف‌تی از آثار شاهکار را به فروش می‌گذارند، برخی می‌گویند نسخه‌های دیجیتال می‌توانند بهتر از نسخه‌های واقعی باشند. این ابتکار راهکار جالبی برای موزه‌هایی است که با کمبود درآمد مواجه هستند. اما آیا این راه‌حل کوته‌بینانه نیست؟ موزه‌هایی که با کمبود نقدینگی مواجه‌اند یا از کاهش تعداد بازدیدکنندگان و درآمد در طول همه‌گیری رنج می‌برند، ممکن است در قالب یک مشارکت جدید با یک شرکت فناوری و یک گالری تجاری راه نجاتی پیدا کرده باشند. چهار موزه‌ی بزرگ ایتالیا از‌جمله گالری‌های اوفیزی در فلورانس پروژه‌ای را منعقد کرده‌اند که در آن نسخه‌های پرینت دیجیتالی از شاهکارهای گران‌قیمت مجموعه‌هایشان را به‌عنوان ان‌اف‌تی به فروش می‌گذارند.

این پروژه در گالری Unit لندن با نمایشی با عنوان «تاریخ هنر جاودانه» که کپی‌های دیجیتال از شش شاهکار معروف ایتالیایی از هنرمندانی چون رافائل و لئوناردو داوینچی را به نمایش گذاشت، آغاز شد. این کپی‌های دیجیتال بر روی یک صفحه‌ی نمایش دیجیتالی با کپی قاب‌های دست‌ساز که آن‌ها را محصور کرده‌اند، نمایش داده شدند. هریک از آثار دارای گواهینامه‌ی بلاک‌چین اتریوم هستند و می‌شود از آن‌ها در معاملات ان‌اف‌تی استفاده کرد. موزه‌های شرکت‌کننده در ازای دریافت ۵۰ درصد درآمد خالص حاصل از فروش، این پروژه را امضا کرده‌اند. ۵۰ درصد باقی‌مانده بین گالری و شرکت فناوری تقسیم می‌شود. 

این پروژه بخشی از تلاش برای حفاظت از آثاری است که به‌دلیل وضعیت شکننده‌ی خود امکان جا‌به‌جایی ندارند و این فرصت را برای دیدار‌کنندگانی که گزینه‌های محدودتری برای سفر دارند، ایجاد می‌کند تا این آثار را تجربه کنند. اما همانطور که پروفسور ٖگیدو گورزونی از دانشگاه بوکونی در مراسم رونمایی از نمایشگاه گفت: «اهداف تجاری، چیزی فراتر از دستیابی به مخاطبان جدید است. موزه‌ها اگر بخواهند به حیات خود ادامه بدهند نیاز به انقلاب دارند. در طول همه‌گیری، موزه‌های اروپایی ۷۰ درصد دیدارکنندگان و بین ۷۰ تا ۸۰ درصد درآمد خود را از دست داده‌اند. این اعداد قابل‌توجه هستند». جو کندی، مدیر یونیت لندن، به آرت‌نت نیوز گفت: «تاکنون توجه بسیار زیادی به این پروژه وجود داشته است. ۵ فروش تأیید شده است و انتظار می‌رود ۱۲ تا ۱۵ اثر دیگر نیز تا هفته‌ی آینده به فروش برسند». اما همچنان در بین مخاطبان و فعالان این حوزه جنجال‌های بسیار درباره‌ی تجربه‌ی اثر دیجیتال و اثر اصل وجود دارد. 

منبع: artnet

تنظیم خبر: الهه رمضانی مقدم

در حال بارگذاری تصاویر loading

مطالب مرتبط

جهت استفاده از امکانات سایت ابتدا وارد شوید.
عضو گالری‌اینفو هستید؟ ورود به گالری اینفو
عضو گالری‌اینفو نیستید؟ ثبت نام در گالری اینفو
مشکلی به وجود آمده است
اثر از آرشیو شما حذف شد اثر به آرشیو شما اضافه شد هنرمند از آرشیو شما حذف شد هنرمند به آرشیو شما اضافه شد گالری از آرشیو شما حذف شد گالری به آرشیو شما اضافه شد نمایشگاه از آرشیو شما حذف شد نمایشگاه به آرشیو شما اضافه شد