خانه‌ی ژان میشل باسکیا به رنگ سفید درآمد

خانه‌ی ژان میشل باسکیا به رنگ سفید درآمد

چهارشنبه ۱۱ اسفند ۱۴۰۰

برای چندین دهه هنرمندان گرافیتی با نوشتن و ایجاد گرافیتی بر دیوار خانه‌ی باسکیا به او ادای احترام‌ می‌کنند. اکنون به‌صورت مرموزی دیوار‌های خانه به رنگ سفید درآمده‌اند. نمای ساختمانی در شهر نیویورک که ژان میشل باسکیا در زمان مرگش در آن زندگی و کار می‌کرد، بدون هیچ تشریفات و اطلاعی با رنگ سفید پوشانده شده و تعداد زیادی از ادای احترام دیگر هنرمندان به باسکیا نیز از بین رفته است. باسکیا به مدت پنج سال در مرکز شهر سکونت داشت و در این مدت برخی از مشهورترین آثار خود را خلق کرد. این هنرمند در سن ۲۷ سالگی یعنی در سال ۱۹۸۸ به علت مصرف بیش از حد هروئین درگذشت. 

از آن زمان این ساختمان واقع در خیابان گریت جونز به یادبود موقتی برای این هنرمند فقید تبدیل شد. هنرمندان گرافیتی در این مکان از او یاد می‌کنند. یکی از نمونه‌ها تاریخ تولد و مرگ باسکیا به سبک سنگ قبر همراه با تاجی است که امضای او را نشان می‌دهد. دیگری شبح هنرمند را شبیه به مجسمه‌ی آزادی بازسازی کرده است. در سال ۲۰۱۶ انجمن حفاظت از دهکده‌ی گرینویچ برای یادآوری اهمیت این مکان یک پلاک دائمی بر روی این سازه نصب کرد. اکنون این مکان توسط یک رستوران به نام Bohemian اشغال شده است. این رستوران در وب‌سایت خود درباره‌ی تاریخچه‌ی ساختمان به خود می‌بالد. با‌این‌حال اوایل این ماه کارگران نمای پر از گرافیتی این ساختمان را با رنگ سفید پوشاندند و همه‌چیز به‌جز پلاک از پاک شد. هنوز مشخص نیست که Bohemian مسئول این اتفاق است یا خیر. نمایندگان رستوران به درخواست‌ها برای ارائه‌ی اطلاعات بیشتر پاسخی ندادند.

آدریان ویلسون، هنرمند گرافیتی که پیش‌از‌این با نام مستعار Plannedalism شناخته می‌شد، در سال ۲۰۲۲ بر روی پنجره‌های قوسی ساختمان عبارت «LET US SPRAY» را طراحی کرد. این اثر گرافیتی توسط تگر امضا شده است. ویلسون درباره‌ی این اتفاق گفته است: «من شگفت‌زده و ناامید شدم به‌خصوص که بسیاری از این آثار غیر‌قابل جایگزینی هستند. بسیاری از این آثار توسط هنرمندان گرافیتی خاص خلق شده‌اند. مانند گرافیتی Rocky184 که یکی از نخستین هنرمندان گرافیتی زن بود و متأسفانه بر اثر ابتلا به کووید-۱۹ درگذشت». او در ادامه گفت: «گرافیتی و هنر خیابانی همیشه زودگذر است بنابراین هیچ خرده‌ای نمی‌توان گرفت. این یک موضوع سلیقه‌ای است که [باید ببینیم] مردم کدام یک را ترجیح می‌دهند. [طراحی این] بوم سفید اکنون بر‌عهده‌ی دیگران است که چگونه به تزئین و بزرگداشت این هنرمند ادامه دهند». پس از این اتفاق گرافیتی جدیدی در زیر پلاک این ساختمان خودنمایی می‌کند. عبارت «We ♥ JMB» و «زنده باد» اکنون در زیر این پلاک به چشم می‌خورد. 

منبع: artnet

تنظیم خبر: الهه رمضانی مقدم

 

در حال بارگذاری تصاویر loading

مطالب مرتبط

جهت استفاده از امکانات سایت ابتدا وارد شوید.
عضو گالری‌اینفو هستید؟ ورود به گالری اینفو
عضو گالری‌اینفو نیستید؟ ثبت نام در گالری اینفو
مشکلی به وجود آمده است
اثر از آرشیو شما حذف شد اثر به آرشیو شما اضافه شد هنرمند از آرشیو شما حذف شد هنرمند به آرشیو شما اضافه شد گالری از آرشیو شما حذف شد گالری به آرشیو شما اضافه شد نمایشگاه از آرشیو شما حذف شد نمایشگاه به آرشیو شما اضافه شد