ان‌اف‌تی و تجهیز تسلیحات اوکراین

ان‌اف‌تی و تجهیز تسلیحات اوکراین

شنبه ۱۴ اسفند ۱۴۰۰

در تاریخ هفت اسفند، حساب رسمی دولت اوکراین در توئیتر نوشت که کمک‌های مالی ارزهای دیجیتال را می‌پذیرد. با تشدید جنگ روسیه و اوکراین و ورود به ششمین روز جنگ، مردم حدود ۲۲ میلیون دلار ارز دیجیتال برای کمک به اوکراین جمع‌آوری کردند. این کمک برای خرید سلاح تا تجهیزات پزشکی اهدا شده است. همچنین سه میلیون دلار از طریق ان‌اف‌تی جمع‌آوری شده است. 

به دلیل نقدینگی نسبی ارزهای دیجیتال و شفافیتی که بلاک‌چین ارائه می‌کند، ان‌اف‌تی‌ها به ابزاری تبدیل شده‌اند که جوامع هنری به وسیله‌ی آن به‌دنبال حمایت از سرمایه‌گذاری‌های دفاعی و بشردوستانه‌ی اوکراین باشند. در کمتر از یک هفته چندین ان‌اف‌تی به‌عنوان اوراق قرضه‌ی جنگی در قرن حاضر عرضه شدند. به گفته‌ی واشنگتن پست، درگیری در اوکراین به اولین جنگ رمزنگاری جهان تبدیل شده است. در طول جتگ‌های بزرگ مانند جنگ جهانی دوم، دولت‌ها برای تأمین هزینه‌های نظامی خود، اوراق قرضه و اوراق بهادار در زمان جنگ منتشر می‌کردند. تشویق به خرید این اوراق با توسل به وجدان اخلاقی تحریک می‌شود؛ چیزی که شبیه به اتفاق اخیراً در بازار ان‌اف‌تی است.

افراد بسیاری به زمره‌ی این هنرمندان حامی پیوسته‌اند و ان‌اف‌تی‌های خود را در حمایت از اوکراین به فروش گذاشته‌اند. اولیو آلن، هنرمند پیشگام رمزنگاری که اصالت روسی دارد، در تاریخ نه اسفند ویدئویی از آتش‌زدن پاسپورت خود در مقابل کنسولگری روسیه در نیویورک به اشتراک گذاشت. این هنرمند این ویدئو را به‌عنوان یک ان‌اف‌تی برای جمع‌آوری کمک‌های مالی برای مردم اوکراین ارائه می‌دهد. آلن در گفت‌و‌گو با آرت‌نت نیوز گفت: «من معتقدم که به‌عنوان یک هنرمند مسئولیت دارم که جوهر زمانه‌ی خود را به تصویر بکشم، مرزها را جا‌به‌جا کنم و به‌دنبال معنای عمیق‌تر بگردم. پس از سوزاندن گذرنامه‌ام، تصور می‌کنم به‌صورت رسمی شهروند متاورس هستم».

UkraineDAO (یک سازمان مستقل غیرمتمرکز) که توسط بنیانگذار گروه Pussy Riot، نادیا تولوکونیکووا، تشکیل شد، تاکنون بیش از ۴.۶ میلیون دلار اتریوم جمع‌آوری کرده است. این گروه گفت که ۱۰۰ درصد از سرمایه‌ای که جمع‌آوری کرده است به Come Back Alive، سازمان تأمین مالی جمعی که به اعضای ارتش اوکراین و خانواده‌های آن‌ها کمک مالی می کند، اهدا خواهد شد (این گروه هفته‌ی گذشته به دلیل قوانین مربوط به جمع‌آوری پول برای گروه‌های نظامی از Patreon حذف شد). هنرمندان غرب نیز در تلاش برای مبارزه با تهاجم روسیه به اوکراین هستند. شپرد فری یک اثر ان‌اف‌تی با عنوان «دیپلماسی فراتر از خشونت» منتشر کرد که ۱۰۰ درصد درآمد آن بین پروژه‌ی RELI3F و UkraineDAO تقسیم شد. با‌توجه‌به اینکه بسیاری در فضای کریپتو از اوکراین حمایت می‌کنند، معضلات اخلاقی نیز در این میان مطرح می‌شود. 

در‌حالی‌که ارزهای دیجیتال و ان‌اف‌تی می‌توانند برای کمک به اوکراین با اوراق قرضه‌ی جنگ دیجیتال و پرداخت‌های سریع مورد استفاده قرار گیرند، دولت‌های سرکش نیز می‌توانند از آن برای دور‌زدن تحریم‌ها استفاده کنند. برای مثال، در سال ۲۰۱۴ آژانس تحقیقات ارزهای دیجیتال (Elliptic) دریافت که جدایی‌طلبان طرفدار روسیه در کریمه از رمزارز استفاده می‌کنند تا از تحریم‌ها خلاصی یابند. به گفته‌ی جسی پاول، رئیس تحقیقات Elliptic، ممکن است امکان ردیابی حساب‌های مشتریان روسی وجود نداشته باشد.

منبع: artnet

تنظیم خبر: الهه رمضانی مقدم

 

در حال بارگذاری تصاویر loading

مطالب مرتبط

جهت استفاده از امکانات سایت ابتدا وارد شوید.
عضو گالری‌اینفو هستید؟ ورود به گالری اینفو
عضو گالری‌اینفو نیستید؟ ثبت نام در گالری اینفو
مشکلی به وجود آمده است
اثر از آرشیو شما حذف شد اثر به آرشیو شما اضافه شد هنرمند از آرشیو شما حذف شد هنرمند به آرشیو شما اضافه شد گالری از آرشیو شما حذف شد گالری به آرشیو شما اضافه شد نمایشگاه از آرشیو شما حذف شد نمایشگاه به آرشیو شما اضافه شد