نگرانی از امنیت آثار فرهنگی و هنری در اوکراین در پی تهاجم روسیه

نگرانی از امنیت آثار فرهنگی و هنری در اوکراین در پی تهاجم روسیه

دوشنبه ۱۶ اسفند ۱۴۰۰

پس از تهاجم روسیه به اوکراین و تداوم آن، کارکنان و مسئولان موزه‌های اوکراین در تلاش جهت خروج آثار از کشور و پنهان‌ساختن آن‌ها در محل‌های امن و نیز بازگرداندن آثار امانی هستند. موزه‌ی ملی تاریخ اوکراین و موزه‌ی آزادی اوکراین در کیف، پایتخت این کشور، تعدادی از آثار امانی را خارج و باقی آثار را در مکان‌های امن پنهان کردند.

موزه‌ی آندری شپتیتسکی از دیگر موزه‌هایی است که کارکنان آن در حال تخلیه‌ی آثار برای در‌امان‌ماندن از حملات ارتش روسیه هستند. این موزه در شهر لویو، بزرگ‌ترین شهر غربی اوکراین، قرار دارد و کشورهایی ازجمله ایالات متحده‌ی آمریکا و تعدادی دیگر سفارت‌‌خانه‌ی خود را بدان منتقل کردند. همچنین موزه‌ی شپتیتسکی درهای خود را به روی آوارگان گشوده است و فضای موزه را به پناهگاهی جنگی تبدیل کرده است که علاوه‌بر تأمین امنیت و خوراک، پناهجویان را جهت اقامت موقت در غرب اوکراین با میزبانان آشنا می‌کند. علاوه‌بر نگرانی از امنیت موزه‌ها، نگرانی از امنیت و سلامت هفت سایت میراث جهانی یونسکو نیز وجود دارد. این سازمان در بیانیه‌ای به روسیه «کنوانسیون ۱۹۵۴ لاهه برای حمایت از اموال فرهنگی در صورت درگیری‌های مسلحانه» و دو پروتکل آن (۱۹۵۴ و ۱۹۹۹) را یادآور شد تا از امنیت میراث فرهنگی در تمام اشکال آن اطمینان حاصل کند. از دیگر اقدامات عملی صورت‌گرفته تماس کمیته‌ی دیده‌بان موزه‌ها (شاخه‌ای از کمیته‌ی بین‌المللی موزه‌ها و مجموعه‌های هنر مدرن/CIMAM) با موزه‌های اوکراین و اعلام آمادگی جهت تأمین امنیت و سلامت آثار است.

اکنون با تداوم تهاجم روسیه به اوکراین نگرانی مسئولان و کارکنان موزه از امنیت این آثار ارزشمند همچنان در حال شدت‌گرفتن است و با‌وجود‌آنکه انتقال آن‌ها به محلی امن در جریان است، همچنان این نگرانی برقرار است.

 

در حال بارگذاری تصاویر loading

مطالب مرتبط

جهت استفاده از امکانات سایت ابتدا وارد شوید.
عضو گالری‌اینفو هستید؟ ورود به گالری اینفو
عضو گالری‌اینفو نیستید؟ ثبت نام در گالری اینفو
مشکلی به وجود آمده است
اثر از آرشیو شما حذف شد اثر به آرشیو شما اضافه شد هنرمند از آرشیو شما حذف شد هنرمند به آرشیو شما اضافه شد گالری از آرشیو شما حذف شد گالری به آرشیو شما اضافه شد نمایشگاه از آرشیو شما حذف شد نمایشگاه به آرشیو شما اضافه شد