چارلز سی‌سوری درگذشت

چارلز سی‌سوری درگذشت

شنبه ۲۱ اسفند ۱۴۰۰

چارلز سی‌سوری، پدر هنر کامپیوتری، در سن ۹۹ سالگی درگذشت. چارلز سی‌سوری که آزمایش‌هایش با رایانه در دهه‌ی ۱۹۶۰ او را به یک چهره‌ی مهم در تاریخ هنر دیجیتال تبدیل کرد، در ۹۹ سالگی درگذشت. دانشگاه ایالتی اوهایو در کلمبوس، جایی که سی‌سوری مدت‌ها در آن به‌عنوان استاد آموزش هنر و علوم رایانه فعالیت داشت، طی انتشار اعلامیه‌ای درگذشت او را اعلام کرد. آثار سی‌سوری قابلیت طبقه‌بندی ندارند. چرا‌که نه آنقدر هنری هستند که هنر تلقی شوند و نه به اندازه‌ای دیجیتالی هستند که بتوان آن را فناوری قلمداد کرد. علی‌رغم ناملایمتی‌های او در طول زندگی حرفه‌ای، سی‌سوری برای روش‌های غیرمعمول خود در ادغام شیوه‌های سنتی هنر مانند نقاشی با الگوریتم‌ها، برنامه‌نویسی و مقوله‌هایی از این‌دست طرفدارانی پیدا کرد. 

مورخان از او به‌عنوان «پدر هنر رایانه» یاد می‌کنند. سی‌سوری در پروفایل نیویورک‌تایمز از خود این‌گونه یاد می‌کند: «نخستین هنرمندی که با رایانه هنر جدی خلق می‌کند». با‌اینکه آثار او هرگز در یک موزه‌ی بزرگ ارائه نشد،‌ جایگاه سی‌سوری در تاریخ هنر دیجیتال غیر‌قابل رقابت و انکار است. اثر «مرغ مگس‌خوار» (۱۹۶۸) انیمیشنی از پرنده‌ای است که تصاویر آن جدا می‌شوند. این فیلم از ۳۰ هزار تصویر منفرد از طریق یک فرایند فشرده ساخته شده است. داده‌های هر تصویر بر روی یک درام پلاتر قرار می‌گرفت که آن‌ها را به نقاشی تبدیل می‌کرد. 

مورخ هنر، کریستین پل، در کتاب هنر دیجیتال خود در سال ۲۰۰۳ این فیلم را نقطه‌ی عطف انیمیشن‌های تولید‌شده توسط کامپیوتر نامید. علی‌رغم شهرت سی‌سوری در محافل هنری خاص، او باور داشت که افراد کمی اهمیت کارهای او را درک کردند. تنها اثری که از سی‌سوری در موما نگه‌داری می‌شود، «مرغ مگس‌خوار» است. 

چارلز سی‌سیوری سال ۱۹۲۲ در ویرجینیای غربی متولد شد. از سال ۱۹۴۷به تدریس در OSU مشغول شد؛ جایی که با روی لیختنشتاین دفتر مشترک داشت. در آن زمان سی‌سوری به شیوه‌ی سنتی‌تری به خلق نقاشی‌های انتزاعی مشغول بود که بعدها در دوسالانه‌ی ونیز به نمایش‌ گذاشته شد. در سال ۱۹۶۴ زمانی که یک پرتره‌ی کامپیوتری را در نشریه OSU دید؛ در یک دوره‌ی برنامه‌نویسی ثبت‌نام کرد و به خلق هنر کامپیوتری پرداخت. 

منبع: ARTnews

تنظیم خبر: الهه رمضانی مقدم

 

در حال بارگذاری تصاویر loading

مطالب مرتبط

جهت استفاده از امکانات سایت ابتدا وارد شوید.
عضو گالری‌اینفو هستید؟ ورود به گالری اینفو
عضو گالری‌اینفو نیستید؟ ثبت نام در گالری اینفو
مشکلی به وجود آمده است
اثر از آرشیو شما حذف شد اثر به آرشیو شما اضافه شد هنرمند از آرشیو شما حذف شد هنرمند به آرشیو شما اضافه شد گالری از آرشیو شما حذف شد گالری به آرشیو شما اضافه شد نمایشگاه از آرشیو شما حذف شد نمایشگاه به آرشیو شما اضافه شد