شکست جف کونز در دادگاه

شکست جف کونز در دادگاه

شنبه ۲۱ اسفند ۱۴۰۰

هفته‌ی پیش در یک دادگاه ایتالیایی طرح دعوی جدیدی علیه جف کونز در جریان بود. در جریان این شکایت معنا و مفهوم اثر کپی دچار پیچیدگی عجیبی شد. معمولاً این خود هنرمند است که تصمیم می‌گیرد کدام اثرش اصلی و کدام یک جعلی است. با‌این‌حال هفته‌ی گذشته دادگاه بود که تصمیم نهایی را برای یک اثر از مجموعه‌ی باناتیلی کونز که متعلق به اواخر دهه‌ی ۱۹۸۰ است، صادر کرد. 

مطابق حکم دادگاهی در میلان، مجسمه‌ای از دو موجود مانند مار که کونز ادعا کرده بود نمونه‌ی اولیه است، در واقع یک اثر هنری معتبر از او است. نشریه‌ی ایتالیایی Corriere della Serra برای نخستین‌بار خبر این درگیری قانونی را منتشر کرد. این اثر توسط یک دلال بیمه که آن را در حراجی به قیمت ۵۰۰ هزار لیره در سال ۱۹۹۱ خریداری شده بود. به گزارش Corriere della Serra سه نسخه از این اثر با عنوان «مارها» در مجموعه‌ی باناتیلی وجود دارد که مجموعه‌دار ادعا می‌کند تنها یکی از نسخه‌های اصلی را دارد؛ در‌حالی‌که کونز سعی داشت خلاف آن را ثابت کند. مجموعه «باناتیلی» یکی از مشهورترین مجموعه‌های کونز و شامل تعداد انبوهی مجسمه است که قطعات معروفی چون مایکل جکسون و حباب را درون خود دارد. نسخه‌ای دیگر از «مارها» در سال ۲۰۱۹ و در حراج کریستیز به قیمت ۷۱۱ هزار دلار فروخته شد. 

این مجموعه‌دار گفت که در سال ۱۹۹۷ قصد داشت «مارها» را در حراج کریستیز به قیمت ۱۰۰ هزار دلار بفروشد اما کونز از تأیید اعتبار این اثر خودداری کرد و بعدها در دادگاه اظهار داشت که این اثر یک نمونه‌ی اولیه است. همچنین در سال ۲۰۱۴ یک فروشنده‌ی میلانی برای خرید این اثر به مجموعه‌دار مراجعه کرد اما با‌توجه‌به اینکه کونز این اثر را نمونه‌ی اولیه خوانده بود، فروش این اثر غیر‌ممکن شده بود. در نتیجه این مجموعه‌دار طرح دعوی خود را به دادگاه ارائه داد. 

طبق گزارش دادگاه می‌تواند حکم پرداخت غرامت را به نفع مجموعه‌دار صادر کند. پیش‌از‌این نیز کونز بارها درگیر مسائل حقوقی بسیاری بود و این نخستین‌بار نیست که یک مجموعه‌دار از کونز شکایت می‌کند. در سال ۲۰۱۸ استیون تننبام از استودیو کونز و گالری سابق او، گاگوسیان، به‌دلیل عدم تحویل مجسمه‌هایی چند‌میلیون‌دلاری شکایت کرد. این دعوی در سال ۲۰۲۰ با پرداخت مبلغی نامشخص حل‌ و فصل شد. 

منبع: ARTnews

تنظیم خبر: الهه رمضانی مقدم

 

در حال بارگذاری تصاویر loading

مطالب مرتبط

جهت استفاده از امکانات سایت ابتدا وارد شوید.
عضو گالری‌اینفو هستید؟ ورود به گالری اینفو
عضو گالری‌اینفو نیستید؟ ثبت نام در گالری اینفو
مشکلی به وجود آمده است
اثر از آرشیو شما حذف شد اثر به آرشیو شما اضافه شد هنرمند از آرشیو شما حذف شد هنرمند به آرشیو شما اضافه شد گالری از آرشیو شما حذف شد گالری به آرشیو شما اضافه شد نمایشگاه از آرشیو شما حذف شد نمایشگاه به آرشیو شما اضافه شد