جف کونز، ان‌اف‌تی آرتیست

جف کونز، ان‌اف‌تی آرتیست

یکشنبه ۲۳ مرداد ۱۴۰۱

گران‌ترین هنرمند زنده‌ی دنیا هم به زمره هنرمندان ان‌اف‌تی پیوست

صبح سه‌شنبه، جف کونز اعلام کرد که اولین مجموعه‌ی ان‌اف‌تی خود را با عنوان «مراحل (اهله‌ قمر) ماه» عرضه خواهد کرد. 

ان‌اف‌تی‌ها با مجسمه‌هایی که توسط شرکت خصوصی هوافضا Intuitive Machines تنظیم شده‌اند، در یک ماموریت کاملا خودکار به ماه سفر خواهند کرد. هنوز جزئیات بیشتری از طراحی‌ها منتشر نشده‌ است. 

کونز پیشگام خلق آثاری بود که مرز بین اثر هنری و کلکسیونی را از بین می‌برد. از برخی جهات ان‌اف‌تی‌های امروزی بدون هنرمندانی چون جف کونز که بیان هنری متکی به تکرار را خلق کردند، امکان‌پذیر نخواهند بود. کونز با تکرار حیوانات بادکنکی خود مانند «خرگوش» (۱۹۸۶) و «سگ بادکنکی (نارنجی)» (۱۹۹۴) شناخته می‌شود. بدون کونز، آواتار تولید انبوه ان‌اف‌تی هرگز نمی‌توانست مشروعیت یابد. او به نسلی از هنرمندان تعلق دارد که پس از اندی وارهول، علاوه بر بررسی مکانیسم‌های بازار از طریق آثارشان، به تکرار آن‌ها نیز علاقه داشتند. 

جف کونز از شروع زندگی حرفه‌ای خود به بررسی برندسازی و تبلیغات پرداخته است، مانند مجموعه‌ی «لوکس و انحطاط» (۱۹۸۶) که در آن تبلیغات مشروبات الکلی را تجدید چاپ و قاب می‌کرد. دو سال بعد، او تبلیغات مجموعه‌ی «ابتذال» خود را در نشریات هنری سراسر کشور منتشر کرد. او همیشه به آثار بادکنکی خود باز می‌گشت و این نمونه‌ی بارز تکثیر آواتار او بود. 

کونز زندگی حرفه‌ای خود را وقف از بین بردن مرز بین بازار و هنر کرده است و همین نکته باعث شد برخی از پروژه‌های ان‌اف‌تی به عنوان اشیا هنری در نظر گرفته شوند. میمون بی‌حوصله نباید معنایی داشته باشد و همچنین سگ بادکنکی هم معنی ندارد؛ آن‌ها صرفا دارایی خالص هستند، این هنر آن‌هاست. 

 

تنظیم خبر: الهه رمضانی مقدم

منبع: ARTnews

 

در حال بارگذاری تصاویر loading

مطالب مرتبط

جهت استفاده از امکانات سایت ابتدا وارد شوید.
عضو گالری‌اینفو هستید؟ ورود به گالری اینفو
عضو گالری‌اینفو نیستید؟ ثبت نام در گالری اینفو
مشکلی به وجود آمده است
اثر از آرشیو شما حذف شد اثر به آرشیو شما اضافه شد هنرمند از آرشیو شما حذف شد هنرمند به آرشیو شما اضافه شد گالری از آرشیو شما حذف شد گالری به آرشیو شما اضافه شد نمایشگاه از آرشیو شما حذف شد نمایشگاه به آرشیو شما اضافه شد